سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱

رئیس سازمان سینمایی سوره حوزه هنری:

«حوزه هنری» تلاش کرده مسئله اصلی‌اش تمرکز روی فیلمنامه باشد/ با شش اثر در «جشنواره فجر» حضور خواهیم داشت

حمیدرضا جعفریان و محمد خزاعی در شب سینما و تئاتر انقلاب

سینماپرس: حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره ضمن رد حواشی و اخبار توقیف فیلم «ضد»، از اکران این فیلم در هفته جاری خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره در گفت‌وگو با میزان با اشاره به حضور پررنگ این نهاد فرهنگیِ انقلابی در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: امسال با شش اثر در بزرگترین رویداد سینمایی کشور حضور خواهیم داشت.

جعفریان ادامه داد: در این آثار تلاش شده فیلم‌های قهرمان‌محور تولید کنیم و سعی کرده‌ایم این نگرش قهرمان محوری را در سینمای ایران توسعه دهیم.

وی افزود: هر شش اثر با مشارکت نهادهای مختلف ساخته شده و تلاش کردیم نهادهای دیگر را پای کار آوریم.

رئیس سازمان سینمایی سوره تصریح کرد: فیلم «احمد» ساخته امیرعباس ربیعی، محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روایتی اجتماعی از تلاش شهید احمد کاظمی از ۱۸ساعت ابتدایی پس از وقوع حادثه زلزله بم است. فیلم سینمایی آسمان غرب که در ابتدا با نام «دومین روز پاییز» پروانه ساخت دریافت کرده بود به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد و با مشارکت بنیاد فارابی است. این فیلم مقاومت مردم کرمانشاه را در سه روز اول جنگ تحمیلی به تصویر می‌کشد، قهرمانان این فیلم شهید شیرودی، شهید ادبیان و البته مقاومت جانانه مردم کرمانشاه در برابر سه لشگر عراقی است. فیلم حاوی نکاتی است که در هیچ کتاب و فیلمی به آن اشاره نشده است.

وی ادامه داد: فیلم «باغ کیانوش» نخستین اثر رضا کشاورز، اثری اقتباسی، ماجراجویانه و با محوریت نوجوانان است که به صورت مشترک توسط باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری ساخته شده است. فیلم کمدی «آپاراتچی» دیگر فیلم اولی است که ماحصل همکاری مشترک سوره و فارابی به کارگردانی سامان غنائمی است. «صبح اعدام» فیلمی از بهروز افخمی با مشارکت فارابی، برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ساعت ۵ تا ۶:۳۰ بامداد روز اعدام را روایت می‌کند.

مدیر باشگاه فیلم سوره درباره کیفیت آثار تولید شده اظهار کرد: حوزه هنری چه در تولید فیلم و سریال و چه در ساخت انیمیشن، تلاش کرده مسئله اصلی‌اش تمرکز روی فیلمنامه باشد.

جعفریان افزود: فیلمنامه‌های اقتباسی و سوژه‌های وام گرفته از قصه‌ها و کتاب‌ها و اتفاقات تاریخی، نقطه هدف تولیدات سازمان سینمایی سوره است و در این امر تلاش حداکثری شده تا زمانی که فیلمنامه به آن قوام و کیفیت مطلوب نرسیده، وارد تولید نشویم.

این مدیر سینمایی اضافه کرد: در فرآیند تولید اثر نیز با نظارت‌ها و مشورت‌ها به‌ویژه در آثار فیلمسازان فیلم اولی سعی داشتیم تا ضمن کنترل کیفی فیلم‌ها، توجه به سلیقه مخاطب و البته نیاز روز جامعه را لحاظ کرده و در راستای سیاست‌های فرهنگی کشور گام برداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا خبری از منافقین و جنایاتشان در فیلم‌های حوزه هنری نیست، توضیح داد: شاید لازم باشد توجه بیشتری به این نکته داشته باشیم، اما از این هفته فیلم «ضد» را اکران خواهیم کرد. «ضد» تولید سال ۱۴۰۰ و به کارگردانی امیر عباس ربیعی است که توقیف نشده و پشت صف اکران مانده بود و به طور مفصل موضوع منافقین و ترورهای دهه ۶۰ را نکوهش می‌کند.

این مدیر سینمایی اضافه کرد: شاید در شش فیلم سینمایی تولید شده، جنایات منافقین در متن اثر نباشد، اما در حاشیه از آن غافل نبودیم و دست کم یکی از این شش فیلم در لایه‌های زیرمتن و فرامتنی متوجه موضوع منافقین است.

جعفریان ادامه داد: طی سال‌های گذشته همواره آثاری مستند، داستانی و حتی سریال و فیلم‌های تلویزیونی با موضوع جنایات منافقین توسط حوزه هنری ساخته شده است، اما قطعا نمی‌توان گفت این تعداد از آثار برای شناساندن این گروهک جلاد کافی است.

مدیر باشگاه فیلم و سریال سوره در پایان و ضمن اشاره به همکاری با بهروز افخمی تشریح کرد: بهروز افخمی فیلمسازی است که بیشترین فیلم‌ها را درباره گروهک منافقین ساخته و امسال باشگاه فیلم و سریال سوره در یک فیلم درباره دوران پهلوی و جنایات این رژیم با افخمی همکاری داشته است، امیدواریم اتفاقات خوبی برای فیلم «صبح اعدام» در این جشنواره رخ دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.