چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

«محمدرضا اسلاملو» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مسئولان فرهنگی و سینمایی موجود بضاعت توجه به «سینمای استراتژیک» را ندارند!

محمدرضا اسلاملو در مراسم رونمایی از کتاب‌های منشور سینما و ماهیت‌شناسی نخستین فتنه در قرن جدید

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان پیشکسوت و صاحب سبک سینما در خصوص چرایی عدم تولید آثار فیلم و سینمای استراتژیک گفت: مسئولان به جای هم افزایی دنبال یارکشی هستند و همین باعث شده ما به اینت نتیجه برسیم که مسئولان موجود بضاعت توجه به سینمای استراتژیک را ندارند

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دغدغه ما انقلاب و جنگ، مقاومت و دفاع مقدس است. حیات ما با این ارزش ها گره خورده و باید تمام زندگی مان را به پای این ارزش ها و آرمان ها بگذاریم.

وی یادآور شد: در خصوص همین اتفاقات اخیر غزه که بعد از عملیات طوفان بزرگ الاقصی شاهدش هستیم از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با من تماس گرفتند و من به آن ها گفتم شما باید در پی این باشید که آثار ضد صهیونیستی که تاکنون در کشور تولید شده را مجدداً پخش کنید؛ بعد از چند روز خود بنده با ایشان تماس گرفتم و گفتم یک طرحی در این خصوص دارم و حاضر هستم مثل «جعبه سیاه» که چند سال قبل ساختم این طرح را هم تولید کنم. ایشان در ظاهر بسیار استقبال کردند و گفتند با مدیرتولید و... هماهنگ می‌کنم اما هنوز هیچ خبری نشده است!

فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا در همین راستا تصریح کرد: این خیلی تلخ است که ما می گوییم حاضر هستیم به خط مقدم برویم اما ما را نمی خواهند! الآن باید همزمان چند مستندساز و سینماگر مشغول ساخت فیلم در این خصوص باشند اما افسوس که مدیران استقبالی نمی‌کنند.

اسلاملو سپس تنها راه احیاء و نجات سینمای استراتژیک را تشکیل اتاق فکر با حضور دغدغه مندان و سینماگران ولایتمدار و متعهد برشمرد و در این باره اظهار داشت: این کارها فردی نیست، موقتی هم نیست. مثل هر پدیده و ماجرای عظیمی که مرتبط با سرنوشت ما و آینده انقلاب است باید به این مسأله نگاه کنیم. این یکی از حساس‌ترین موضوعاتی است که گره خورده با آینده انقلاب اسلامی.

وی ادامه داد: ما باید راجع به روزهای انقلاب و خود انقلاب از دیروز تا امروز و فردا فیلم بسازیم. من معتقدم بیشتر از دیروز و امروز باید دنبال فردا باشیم چرا که فردا حساس است. سینما وظیفه اش این است راجع به فردا فیلم بسازد و آینده نگر باشد.

این سینماگر برجسته یادآور شد: شما ببینید آمریکا چطور قبل از تسخیر و اشغال هر کشوری چند فیلم می سازد و اشغال آن کشور را نزد افکار عمومی سهل الوصول می کند. آن ها قبل از حمله به عراق و سوریه راجع به آن ها فیلم ساختند. تاکنون غلط کرده اند و راجع به ایران هم فیلم ساختند. بد نیست ما در این حوزه از دشمنان کار یاد بگیریم و ببینیم این ها چطور فردا را از منظر خودشان برای مخاطبان شان سهل الوصول و توجیه می کنند و عین همان صحنه هایی که در فیلم های شان وجود داشته را در هنگام اشغال واقعی تکرار می کنند.

اسلاملو در همین راستا با بیان اینکه مدیران نه دغدغه ای برای توسعه سینمای استراتژیک دارند و نه می خواهند چنین سینمایی وجود داشته باشد متذکر شد: نظام و رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاسیون و شورای عالی امنیت ملی همه عالی کار می کنند؛ در ایران، منطقه و جهان عملکردشان بی نظیر است. تاکتیک های مقاومت استادانه پیش می رود و آدمی از این تاکتیک ها غرق لذت می شود اما افسوس که ما در هر حوزه ای اعم از سیاسی و نظامی و... عالی عمل می کنیم و اعلام مواضع مان درخشان است اما در حوزه فرهنگ و هنر به شدت فشل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بی تردید یک فرد نمی تواند به تنهایی سینمای استراتژیک کشور را رونق بخشد. ما نیازمند تصمیم جمعی هستیم. ما نیازمند همه جانبه نگری هستیم. ما باید همه ابعاد را بررسی کنیم، اولویت گذاری کنیم، بودجه بدهیم تا سینماگران متعهد و کاربلد فیلم بسازند. ما باید شایسته سالاری کنیم نه اینکه شاهد این باشیم که افراد غیرمتخصص اداره امور را در دست می گیرند. بنده شخصاً در پرس تی وی شاهد بودم ما را کنار گذاشتند و فامیل صفر کیلومتر خود را آوردند تا کار کند. این ها باید فردا جواب بدهند.

اسلاملو تصریح کرد: وزیر ارشاد می آید و می گوید باید از کارهای ارزشی حمایت کنیم اما گویا نمی دانند که باید از مدیران میانی شان پیگیر این قضیه باشند. متأسفانه امروزه همه مدیران دنبال آمار و ارقام هستند، دنبال کار آماده هستند که آمار بدهند.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما چقدر زحمت کشیدیم که بگوییم سینما در جمهوری اسلامی ایران باید فقط استراتژیک باشد اما این هدف را خراب کردند و از بین بردند. سینمای استراتژیک باید بازوی موثر تبلیغاتی نظام باشد اما این ها باور ندارند و دغدغه شان نیست این کار را بکنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.