یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵

با حکم «امیر عبدالحسینی»؛

دبیران بخش رقابت آزاد «شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر» منصوب شدند

افتتاحیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سینماپرس: دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور احکامی، دبیران بخش «رقابت آزاد» این رویداد هنری را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، امیر عبدالحسینی با صدور احکامی مجزا، دبیران بخش رقابتی آزاد این رویداد هنری را منصوب کرد.

در ترکیب دبیران این رویداد از استادان و سرآمدان صاحب‌نام هنرهای تجسمی تا چهره‌های دانشگاهی و هنرمندان جوان حضور دارند. استادان و هنرمندانی از جمله کاظم چلیپا، بهمن عبدی، سعید محمودی ازناوه، محمدرضا شریف‌زاده، مهران هوشیار، نادر قشقایی، مهین‌دخت سالک مهدوی، هاجر سلیمی نمین، محمدعلی قربانی و محمد روح‌الامین به عنوان دبیران رشته‌های ده‌گانه تخصصی بخش رقابت آزاد شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بر اساس سوابق و تجربیات زیر معرفی شدند.

طراحی و نقاشی: کاظم چلیپا

کاظم چلیپا متولد ۱۳۳۶ در تهران، هنرمند پیشکسوت و مدرس شناخته‌شده رشته نقاشی است. او دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس و دکتری پژوهش هنر از دانشگاه شاهد است. چلیپا علاوه بر سال‌ها فعالیت و خلق آثار هنری در مجامع علمی و هنری، در بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای هنری هم حضوری فعال داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شاهد، مدرس دانشکده‌های هنر، عضو افتخاری انجمن نقاشان باکو، کسب جوایز و افتخارات متعدد، شرکت در ده‌ها نمایشگاه انفرادی و گروهیِ داخلی و خارجی و... از دیگر سوابق این هنرمند به شمار می‌رود. مقام برگزیده نمایشگاه بین‌المللی ظریفه ژاپن و دریافت قلم‌موی زرین، یکی از ده‌ها افتخار کسب‌شده استاد کاظم چلیپا است. آثار این هنرمند در گنجینه‌ها و موزه‌های معتبر نگهداری می‌شود.

طراحی گرافیک: محمد روح‌الامین

محمد روح‌الامین متولد سال ۱۳۵۴ در تهران، طراح و مدرس گرافیک است. او دارای مدرک کارشناسی عکاسی از دانشگاه هنر و معماری است و از سال ۱۳۷۸ فعالیت جدی خود را در زمینه طراحی پوستر به ویژه طراحی نشانه و پوسترهای سینمایی آغاز کرده است. روح‌الامین برنده سیمرغ بلورین بخش پوستر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و دیپلم افتخار طراحی لوگو از همین رویداد هنری است. او همچنین در دوره‌های متوالی جشنواره فیلم فجر، نامزد دریافت سیمرغ بلورین در بخش پوستر بوده است.

روح‌الامین به عنوان داور و مدرس گرافیک در رویدادهای هنری گوناگونی سابقه حضور داشته و تاکنون طراحی نشانه، پوستر و اقلام تبلیغاتی ۱۰۰ فیلم سینمایی و سریال را عهده‌دار بوده است. طراحی پوستر بسیاری از آثار سینمایی نظیر ایستاده در غبار، درخت گردو، هیولا، رگ خواب، مصادره، موقعیت مهدی و ... بخشی از سوابق هنری اوست.

تصویرسازی: هاجر سلیمی نمین

هاجر سلیمی نمین متولد ۱۳۶۱، فارغ‌التحصیل رشته گرافیک و دارای مدرک کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه تهران است. او عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، عضو پیوسته انجمن تصویرگران کتاب کودک ایران و عضو انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران بوده و تاکنون موفقیت‌های بسیاری را در زمینه تصویرسازی به دست آورده است که از جمله آنها می‌توان به رتبه برتر نخستین نمایشگاه فضاسازی سوره‌های قرآن کریم، مقام نخست بخش فونت نمایشگاه سرو نقره‌ای، مقام دوم نخستین دوسالانه تصویرگری نیایش، پژوهشگر برتر دانشگاه الزهرا(س) و... اشاره کرد.

سلیمی نمین همچنین سابقه برگزاری نمایشگاه‌های هنری انفرادی و گروهی متعددی را در کارنامه خود دارد.

عکاسی: سعید محمودی ازناوه

سعید محمودی ازناوه متولد سال ۱۳۴۶ در تهران، عکاس و مدرس هنری است. او عکاسی را از سال ۱۳۶۸ و همزمان با تحصیل در رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی آغاز کرد. محمودی ازناوه دارای درجه ممتاز عکاسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از جمله سوابق این عکاس می‌توان به حضور در بیش از چهل نمایشگاه گروهی در کشورهایی همچون ایران، هلند، اسپانیا، ترکیه، سوریه و ... اشاره کرد. برگزاری هفت نمایشگاه انفرادی در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰، چاپ آثار در نشریات متعدد ایرانی، خارجی و کتاب‌های ایران‌شناسی از دیگر سوابق این هنرمند عکاس به شمار می‌رود.

خوشنویسی: محمدعلی قربانی

محمدعلی قربانی متولد ۱۳۵۱ در تهران، خوشنویس و مدرس هنری است. او دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حائز درجه استادی از شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در دو گرایش نسخ و نستعلیق است. برگزاری بیش از ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سطوح ملی و بین‌المللی، حضور در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی، کتابت دو جلد قرآن کریم به خط نسخ، کسب مقام در بیش از ۴۰ رویداد هنری ایرانی و خارجی از جمله جشنواره خوشنویسی جهان اسلام، جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جشنواره رضوی در کارنامه این هنرمند دیده می‌شود.

نگارگری: مهین‌دخت سالک مهدوی

مهین دخت سالک مهدوی متولد سال ۱۳۴۹ در تهران، هنرمند و مدرس نگارگری است. او طراح نقوش سنتی است و علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف، دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو انجمن نگارگری ایران است. سالک مهدوی تاکنون در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی در کشورهایی همچون ایران، انگلستان، هند، ترکیه، سودان، ترکیه، اندونزی، امارات و... شرکت داشته است.

داور ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، عضو هیئت انتخاب و داوری پنجمین دوسالانه ملی نگارگری ایران و دبیر بخش نگارگری جشنواره توراندخت از دیگر سوابق این هنرمند است.

کارتون و کاریکاتور: بهمن عبدی

بهمن عبدی هنرمند و استاد شناخته‌ شده رشته کارتون و کاریکاتور و انیمیشن، متولد سال ۱۳۳۰ در نوشهر است. او علاوه بر سال‌ها طراحی و تدریس کارتون و کاریکاتور، موفق به کسب مدارج هنری گوناگونی شده است که از جمله آنها می‌توان به مقام اول بخش کمیک استریپ در هشتمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران، دریافت نشان عالی فجر و ... اشاره کرد. حضور در شورای سیاستگذاری و هیئت داوران جشنواره هنرهای تجسمی فجر، دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران و جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از دیگر سوابق این هنرمند صاحب‌نام عرصه کارتون و کاریکاتور است.

مجسمه‌سازی: نادر قشقایی

نادر قشقایی، هنرمند و مدرس نام‌آشنای رشته مجسمه‌سازی، متولد سال ۱۳۳۶ در تهران است. او دانش‌آموخته رشته مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حائز نشان عالی فجر است.

قشقایی علاوه بر طراحی، ساخت و اجرای ده‌ها پیکره، تندیس، سردیس، ماکت، نقش برجسته و یادمان، سوابق هنری مختلفی نظیر عضویت در مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ هنری، عضویت در هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران، داور، مدرس و عضو شورای سیاستگذاری رویدادهای گوناگون هنری از جمله جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را در کارنامه خود دارد. مجسمه‌های شهری میدان فلسطین و میدان بهارستان ازجمله آثار شاخص اوست.

سرامیک و آبگینه هنری: مهران هوشیار

مهران هوشیار متولد ۱۳۴۸، هنرمند و مدرس رشته سرامیک هنری است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران و دکتری همین رشته از دانشگاه شاهد است. هوشیار، هم‌اکنون به عنوان مدیر گروه مطالعات عالی هنر و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره مشغول به فعالیت است.

در کارنامه این هنرمند علاوه بر سال‌ها تدریس و خلق آثار هنری در زمینه سرامیک هنری، سوابق گوناگونی نظیرمدیر گروه صنایع دستی و هنر اسلامی دانشگاه سوره، رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره، عضو کارگروه آموزش صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، عضو هیئت انتخاب نهمین دوسالانه ملی سفال و سرامیک، عضو هیئت مدیره انجمن سفالگران ایران، عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران و... دیده می‌شود.

رسانه‌های هنری جدید: محمدرضا شریف‌زاده

محمدرضا شریف‌زاده متولد سال ۱۳۶۰ در تهران است. او دانش‌آموخته مقاطع کارشناسی رشته عکاسی، کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر و دکتری رشته فلسفه هنر است. از جمله سوابق شریف‌زاده می‌توان به عضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، برنده بخش ویژه دهمین دوسالانه ملی عکس ایران، برگزیده نخستین مسابقه سراسری عکس نماز، عضو هیئت مدیره موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و... اشاره کرد.

این هنرمند همچنین دارای تالیفات گوناگونی در زمینه‌های گوناگون هنری از جمله عکاسی و رسانه‌های هنری جدید شامل ویدیوآرت و پرفورمنس است. او هم‌اکنون ریاست دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده دارد.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن ماه امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و مراکز استانی برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ثبت‌نام در این رویداد هنری، ۱۸ آذرماه خواهد بود. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در جشنواره شانزدهم و کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد هنری می‌توانند به نشانی Fajrtajasomi.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.