یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

«محمد سلیمی راد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

امروزه در سینمای مستند کشورمان بیش از هر چیز دیگر زاویه نگاه متفاوت می‌خواهیم

محمد سلیمی

سینماپرس: محمد سلیمی راد برگزیده «دوازدهمین دوره جایزه شهید آوینی» برای ساخت مستند «سرباز شماره صفر» گفت: بی تردید هم اکنون بیش از ۱۰۰ مستندساز تمایل دارند که برای تولید مستند به غزه اعزام شوند اما سر راه آن ها موانع بسیار وجود دارد و برایشان مشکل تراشی می شود!

کارگردان مستندهای «ماهر» و «آقا حسن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این بروکراسی های پیچیده اداری مستندسازان را اذیت می کند و مدیران باید تدبیری داشته باشند که تمامی مجوزها و امکانات برای مستندسازان در لحظه انجام شود تا آن ها موقعیت های ناب را از دست ندهند. متأسفانه آنچه همیشه ما مستندسازان را اذیت می کند بروکراسی های اداری است. من یادم می آید چند سال قبل می خواستم مستندی را در کردستان عراق با هزینه شخصی تولید کنم اما سیستم اداری و دریافت مجوزها آنقدر اذیت کننده بود که من مجبور شدم بدون مجوز به کردستان عراق بروم.

وی در همین راستا ادامه داد: رفتن من به کردستان عراق در حالی بود که نیروهای داعش، حشدالشعبی و... در آنجا حضور داشتند. در واقع خطر در کمین بود اما من اگر می خواستم دنبال مجوز بروم و درگیر مجوز شوم موقعیت ها را از دست می دادم. بی شک اگر برای ساخت این مستند اتفاقی برایم رخ می داد برای هیچ کسی مهم نبود اما جالب آنجا است که وقتی این قبیل فیلم ها ساخته می شود مدیران به ما به به می گویند و از موقعیت های پر ریسکی که ما در آن قرار داشتیم تقدیر می کنند.

سلیمی راد خاطرنشان کرد: اذیت کردن از طرف مسئولان شایسته مستندسازانی نیست که خود را وسط بحران قرار می دهند. این قبیل اتفاقات برای ما واقعاً دردآور است. ما نه حمایت می شویم و نه شرایط برای حضورمان در بحران های متعدد جهانی مهیا می شود.

این مستندساز در پاسخ به این سوأل که به عقیده شده تولید مستندهای استراتژیک در خصوص وقایعی نظیر آنچه امروز در غزه رخ می دهد تا چه میزان حائز اهمیت است اظهار داشت: ما نباید فراموش کنیم که هیچ چیز به اندازه تصویر در دنیا اثرگذاری بحران را نشان نمی دهد. وقتی نامی از فلسطین می شنویم تصویر کودک فلسطینی که سال ها قبل در آغوش پدرش بود هنوز در ذهن مان تداعی می شود. این ها همه قدرت تصویر را ثابت می کند.

وی یادآور شد: ما نیازمند آن هستیم که مستندسازانی مانند شهید آوینی را تربیت کنیم که با زاویه نگاهی جدید به بحران های متعدد نگاه می کرد. آوینی شاید تنها مستندسازی بود که توانست در دوران ۸ سال دفاع مقدس زیبایی های جنگ را به تصویر بکشد و به همین علت است که آثارش ماندگار شده و ما سینمای مستند دفاع مقدس را با اسم شهید آوینی می شناسیم.

سلیمی راد تأکید کرد: بدیهی است مدیران سینمایی برای بحران غزه باید مستندسازانی که می خواهند و می توانند به آنجا بروند را شناسایی کنند. مستندسازان باید اتفاقات منطقه و دنیا را با زاویه دید خود به تصویر بکشند. مستندسازان امروزه باید در پی فاجعه نسل کشی و کودک کشی باشند. مستندسازان نباید ظاهر را ببینند و باید عمق ماجرا را به تصویر بکشند.

وی تصریح کرد: شاید آنچه ما از غزه می بینیم حتی ۱۰ درصد واقعیت ها هم نباشد. ما نیاز به حضور مستندسازانی داریم که در این زمینه کنکاش و پژوهش کنند. ما نیازمند آن هستیم که مستندسازانی را پرورش دهیم که با نگاه دغدغه مند و استراتژیک وارد عرصه تولید آثار شوند. ما امروزه در سینمای مستند کشورمان بیش از هر چیز دیگر زاویه نگاه متفاوت می خواهیم.

سلیمی راد در پایان این گفتگو افزود: مستندسازان نیازمند تشویق از سوی مسئولان هستند؛ مسئولان باید همت کنند و از مستندسازان دعوت کنند و آن ها را ترغیب کنند که وارد وادی عرصه های مهم شوند و آثاری را خلق کنند که برای کشور ثمره و عایدی کافی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.