سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

کارگردان «زنبور کارگر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

می‌خواستم بگویم انسان در هر پست و مقامی باشد باز هم نمی‌تواند از دست «قصاص خداوند» در برود!

افشین صادقی؛ فیلم سینمایی «زنبور کارگر»

سینماپرس: افشین صادقی کارگردان فیلم سینمایی «زنبور کارگر» گفت: این فیلم را من در زمانی ساختم که مردم به آثار اجتماعی در سینما اهمیت بیشتری می‌دادند؛ شاید در آن روزگار مردم اعصاب دیدن اینطور فیلم‌ها را بیشتر داشتند اما امروز شرایط با آن سال‌ها فرق کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «مقلد شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شانس این فیلم به این صورت رقم خورد که در سال ۱۳۹۸ ساخته شود و سپس به علت کرونا و تعطیلی سینماها پشت در اکران بماند و در نهایت ما به اغتشاشات سال قبل خوردیم که منجر به آن شد که دو بازیگر فیلم از وطن رفتند و یکی از آن ها هم به نوعی دیوانه بازی درآورد! من فکر می کردم با این شرایط اکران این اثر بخوابد اما مسئولان تلاش کردند تا زحمات سایر دست اندرکاران این فیلم نادیده گرفته نشود.

وی ادامه داد: این فیلم را من در زمانی ساختم که مردم به آثار اجتماعی در سینما اهمیت بیشتری می دادند؛ شاید در آن روزگار مردم اعصاب دیدن اینطور فیلم ها را بیشتر داشتند اما امروز شرایط با آن سال ها فرق کرده است.

صادقی سپس با اشاره به کوتاه شدن زمان فیلم اظهار داشت: این فیلم در دولت قبل مجوز ساخت گرفته بود و قطعاً نگرش مسئولان سینمایی آن دولت با دوستانی که در دولت فعلی حضور دارند تفاوت داشت و همین باعث شد تا زمان فیلم کوتاه شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: من تمام تلاشم بر این بود که در «زنبور کارگر» به مسأله قصاص بپردازم البته نه آن قصاصی که تا الآن در سینمای کشورمان ساخته شده است! من آدم متفاوتی هستم و همیشه دوست دارم که متفاوت فیلم بسازم. من در این فیلم می خواستم بگویم اگر انسان در هر پست و مقامی باشد باز هم نمی‌تواند از دست قصاص خداوند در برود!

وی در همین راستا متذکر شد: در این فیلم ما جنگ میان ثروتمندان و قدرتمندان را با قشر کارگر شاهد هستیم؛ هدف من این نبود که مانند برخی فیلم های سینمایی که از دیرباز یعنی از فیلم «می خواهم زنده بمانم» به این طرف در مورد قصاص فیلم ساخته بودند اثری تولید کنم! من نمی خواستم این را عنوان کنم که آیا مثلاً فردی قتلی انجام داده یا نه؟ باید قصاص شود یا نه؟ این ها هدف من نبود. در «زنبور کارگر» بحث افرادی است که ارتباطات دارند و با قشر کارگر در می افتند و در آخر فیلم همه آدم ها قصاص می شوند!

صادقی تأکید کرد: مسأله دوم این بود که دختر کارگر ما با اینکه حالش از قشر سرمایه دار صاحب قدرت به هم می خورد آن ها را بخشید. این بخشش همان نکته ای است که صراحتاً در کتاب آسمانی ما قرآن کریم به آن اشاره شده است. ما همانطور که در قرآن شاهد طرح مسأله قصاص هستیم شاهد طرح مسأله بخشش هم هستیم و من دوست داشتم این بخشش و بخشیدن را در فیلمم به تصویر بکشم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم به مسیر فیلمسازی در سینمای اجتماعی ادامه می دهد یا خیر گفت: بنده صد در صد فیلمسازی به فیلمسازی در سینمای اجتماعی ادامه می دهم. در این سال ها دنبال قصه بودم و به چند قصه خوب رسیدم البته اخیراً یک قصه ای خواندم که خیلی عجیب و درخشان بود. این را من عنوان می کنم که ادعای قصه نویسی دارم! این قصه برای دکتر مصطفی رستگاری بود که با ایشان مذاکره کردم و ایشان توافق کردند که این قصه شان را بسازیم و پروانه ساخت فیلم را هم با عنوان «تمیز کاری» گرفتیم که ان شاالله اگر عنایت خداوند شامل حال مان شود به زودی آن را خواهم ساخت.

صادقی در پایان این گفتگو افزود: تجربه ای که در «زنبور کارگر» داشتم این بود که تعدد قصه در یک فیلم چندان به صلاح نیست. تعدد قصه می تواند به یک فیلم آسیب بزند چرا که درک آن برای مردم سنگین است. از این پس سعی دارم یک قصه را به صورت نرم و روان جلو ببرم و مخاطب را صرفاً با یک مسأله درگیر کنم.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «زنبور کارگر» محصول سال ۱۳۹۸ است که در آن بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، شبنم مقدمی، سعید آقا خانی، ستایش موسوی، حسین مهری، علیرضا آرا، مارال فرجاد، مجید نوروزی، داریوش سلیمی، علی اولیایی و پگاه آهنگرانی به ایفای نقش پرداخته‌اند. اثری که در خلاصه داستان آن آمده است: بیوک که سال ها پیش زنش را به دلیل اهمال پزشکی از دست داده، در نزاعی کشته می شود. حالا دختر او که خود را برای حضور در انتخابات مجلس آماده می‌کند به دنبال قصاص قاتل می‌رود و در این میان تنها شاهد، دوست دختر قاتل است…

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.