چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

«وحید فرجی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

سیاست گذاران اهتمام جدی برای توسعه سینمای «مستند استراتژیک» ندارند/ در نیروی انسانی، بودجه و ستادهای هدایت کننده دارای تمرکز نیستیم

وحید فرجی

سینماپرس: وحید فرجی مستندساز مطرح در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: اهمیت سینمای مستند آنقدر بالا است که اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از دوران ریاست جمهوری‌اش یک شرکت مستندسازی تأسیس کرده است اما برخی افراد در کشور ما چندان توجهی به سینمای مستند ندارند.

کارگردان مجموعه مستند استراتژیک «مرزهای مقاومت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعیت این است که سینمای مستند خیلی جدی و با اهمیت است. یک مثال از اینکه در بیرون از ایران و جایی که ارزش سینمای مستند را می دانند همان نمونه تأسیس شرکت مستندسازی توسط اوباما است. اوباما با اینکه می توانست کارهای مختلفی را انجام دهد به سمت تهیه کنندگی سینمای مستند و حتی راوی گری و مجری گری در این سینما رفته و این اتفاق نشان از آن دارد که در دنیای امروز فیلم مستند چه نقش و جایگاه مهمی دارد.

وی در همین راستا ادامه داد: شرکت‌های بزرگی مانند نتفلیکس امروزه رقم های کلانی روی تولید آثار مستند سرمایه گذاری می کنند و این نشان می دهد این سینما چقدر مهم است. از طرفی خیلی از مدیوم های دیگر مانند سینمای داستانی نمی توانند حق مطلب را در خصوص بسیاری از مسائل ادا کنند و علیرغم هزینه های سنگین تولیدشان ثمره چندانی ندارند.

فرجی تأکید کرد: خوشبختانه سینمای مستند طرفداران خاص خود را دارد و من آدم های بسیاری را می شناسم که مشتاق تماشای آثار مستند هستند و از آن ها تاکنون فیدبک‌های خوبی گرفته‌ام. شبکه مستند سیما امروزه یکی از پر بیننده ترین شبکه ها است و این نشان می دهد که مخاطب ایرانی فیلم مستند را می پسندد.

این مستندساز سپس با بیان اینکه سیاست گذاران باید اهتمام جدی برای توسعه سینمای استراتژیک داشته باشند خاطرنشان کرد: بنده معتقدم مسأله‌ای که باعث می شود مستند استراتژیک آنچنان که باید تولید نشود آن است که انرژی که باید برای این حوزه صرف کنیم به صورت متمرکز نیست. ما در نیروی انسانی، بودجه و ستادهای هدایت کننده دارای تمرکز نیستیم و همه این ها در جاهای مختلف پخش می‌شوند.

کارگردان مستندهای «نبرد امواج» و «تولد در سرزمین سوخته» متذکر شد: ما اگر متمرکز باشیم می توانیم دستاوردهای خوبی را حاصل کنیم. ما باید از خودمان بپرسیم اگر شبکه الجزیره قطر امروزه میدان داری می کند به چه دلیل است؟ به دلیل آنکه کشوری مثل قطر با آن همه منابع نمی آید ده ها شبکه خبری و مستندسازی تأسیس کند و تنها یک شبکه زده و همه تمرکز بودجه ای و لجستیکی و نیروهای انسانی اش روی آن است.

وی تصریح کرد: ما چون تمرکز نداریم انرژی مان در تمامی حوزه ها پخش می شود و اثرگذاری لازم ندارد. منابع و نیروی انسانی مان پخش می شود. ما نیاز به یک نقطه هدف و اتاق فکری داریم که نیروهای انسانی و امکانات را در کنار هم جمع کند. تعدد مراکز تصمیم گیری و سیاست گذاری به صلاح نیست و این مسأله باید اصلاح شود.

فرجی افزود: باید متمرکز شد که تیر را به هدف زد. باید مسئولان از افراد اثرگذار دعوت کنند تا تجربه شان منتقل شود به افراد دیگر؛ باید تجربه ها تکثیر شود. نباید آن تجربه رها شود. علاوه بر این در موضوعات استراتژیک نباید موضوعات مشابه کار شود باید به سراغ موضوعات متنوع رفت. این ها نکاتی است که می تواند سینمای مستند را در کشور ما رشد و تعالی بخشد.

به گزارش سینماپرس، «وحید فرجی» فارغ التحصیل رشته عکاسی است و در ده ها پروژه فیلم مستند به عنوان تهیه کننده، کارگردان، تصویربردار و تدوینگر فعالیت داشته است. غزال ایرانی، خاطرات نارنجی، زندگی در خط نبرد، نبرد امواج، پارسیان زنگبار و تولد در زمین سوخته تعدادی از آثار این مستندساز محسوب می‌شود. کسب لوح تقدیر جشنواره فیلم عمار برای مستند غزال ایرانی، برگزیده جشنواره اتحادیه تلویزیون کشورهای اسلامی برای مستند پارسیان زنگبار، مقام اول جشنواره ایران ساخت برای مستند غزال ایرانی و ... بخشی از افتخارات این فیلمساز سینمای مستند است. وی همچنین فیلمبردار سری مستندهای پیشمرگان، مستند غریبه ای از غرب و جنگ پنهان نیز بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.