دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

کارگردان «اخت الرضا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

هنرمندان باید خود را ملزم به مستندات تاریخی بدانند و از درام پردازی و اغراق فاصله بگیرند

فیلم سینمایی «اخت‌الرضا»

سینماپرس: سیدمجتبی طباطبایی تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» گفت: برای تولید «اخت الرضا» حدود ۵ سال زمان صرف شد که بیشتر زمان صرف شده برای نگارش فیلمنامه و تحقیق و پژوهش بود که به صورت تیمی این کار را انجام می دادیم.

این فیلمساز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما برای تولید «اخت الرضا» مسیر بسیار سختی را پیش روی مان داشتیم؛ شما به خوبی واقف هستید که کارهای تاریخی سال ها وقت و زمان می گیرند و خیلی ملاحظات و سختی های خاص خود را دارند اما بحمدالله همه تیم ما بر اساس عرق دینی و مذهبی که داشتیم جلو رفتیم و قصه را استارت زدیم و با حمایت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و سازمان سینمایی سوره این اثر توانست سر و شکل حرفه ای به خود بگیرد و به ثمر برسد.

وی سپس در پاسخ به این سوأل که آیا با تمام دشواری های ساخت این نوع فیلم آیا باز هم سراغ ساخت چنین آثاری می رود یا خیر اظهار داشت: با افتخار اگر لایق باشم این مسیر را ادامه می دهم. خوشبختانه پیشنهاداتی هم در این زمینه دارم که مربوط به تاریخ اسلام است و مانند «اخت الرضا» فرمت شبه مستند دارد.

طباطبایی با بیان اینکه من تمام تلاشم را به کار گرفتم تا از تخیل و درام پردازی فاصله بگیرم و تصویری واقعی از آن روزگار را به مخاطب نشان دهم متذکر شد: هنرمندان باید خود را ملزم به مستندات تاریخی بدانند و از درام پردازی و اغراق فاصله بگیرند. بنده تأکید دارم که درام پردازی اگر صورت می گیرد باید در حیطه مجاز و مستند بر وقایع تاریخی باشد تا خدای ناکرده تحریفی رخ ندهد.

این سینماگر یادآور شد: ما پیش از این در برخی آثار سینمایی و تلویزیونی مشکل تحریف تاریخ داشتیم که باعث شد تا برخی فیلم ها و سریال ها هیچ گاه به صورت عمومی پخش و اکران نشوند و حتی با واکنش های زیادی روبرو گردند.

طباطیایی خاطرنشان کرد: ما باید پیوند بین محتوا و تکنیک را برقرار کنیم تا آثار بهتر توسط اساتید فن شکل بگیرد. این وظیفه همه ما است که در راستای ترویج دین و زندگی ائمه اطهار (ع) گام برداریم و امیدوارم خداوند به همه علاقمندان توفیق این خدمت را بدهد.

وی در خصوص اینکه چگونه تصمیم به ساخت این فیلم گرفت و آن را به ثمر رساند اظهار داشت: بنده با توجه به علاقه و پیشینه مطالعاتی که در حوزه کارهای تاریخی و سیره اهل بیت (ع) داشتم آرزویم بود که در تئاتر، سینما یا تلویزیون بتوانم یک فیلم یا سریال و یا حتی نمایش و تئاتر در این خصوص تولید کنم. به ویژه از آنجا که بنده قمی هستم به حضرت فاطمه معصومه (س) علاقه وافری دارم و خرسندم که سال ها در جوار حرم ایشان زیست کرده ام.

طباطبایی افزود: بنده با توجه به اینکه قبلاً در زمینه برنامه سازی برای مادران و همسران امامان کارهایی انجام داده بودم طرح هایی را به نهادهای مختلف ارائه می دادم که اغلب با اقبالی روبرو نمی شد! بنابر ملاحظات برخی جاها وارد و برخی جاها وسواس بی مورد اجازه نمی دادند فیلمی در این خصوص ساخته شود اما خدا را شاکرم که این موقعیت ایجاد شد و من توانستم قدمی در این راستا بردارم.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما برای نگارش فیلمنامه «اخت الرضا» یک پژوهش ۲ ساله داشتیم که با نظارت تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) بود. ما بر اساس مستندات واقعی این فیلمنامه را نوشتیم و به شدت از تخیل و درام پردازی فاصله گرفتیم و توجه مان معطوف به فضای مستند و جدی بود که در نهایت منجر به تولید «اخت الرضا» شد. بنده امیدوارم تولید این فیلم سینمایی فتح بابی باشد برای تولید آثار دیگر در خصوص زندگی همسران، خواهران و مادران اهل بیت (ع) و همچنین پرداختن به زندگی ائمه اطهار (ع) و تاریخ غنی اسلام ناب محمدی (ص)؛ بنده امیدوارم مسئولان فرهنگی و هنری حمایت لازم را از فیلمسازانی که تمایل به ساخت اثر در این زمینه دارند فراهم کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.