سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

«محسن اسلام زاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

خیلی مستندسازان «تلویزیونی‌ساز» شده‌اند/ «ریسک ناپذیر بودن» تصمیم گیران یکی از دلایل این اتفاق تلخ است

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت؛ محسن اسلام زاده

سینماپرس: محسن اسلام زاده مستندساز گفت: برگ برنده ما در تمامی حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... حمایت از تولیدات ضداستکباری و استراتژیک است؛ کار ما برقراری دیالوگ بین جناح ها و نسل ها و آدم ها است! ما باید این قبیل کارها را تولید کنیم، این ها به نفع کشور و به نفع جامعه ما است.

کارگردان مستندهای تحسین شده «زندگی میان پرچم های جنگی» و «تنها میان طالبان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید به غربی ها نگاه کنیم و ببینیم چرا در این زمینه ها خرج می کنند و مرتب فیلم هایی استراتژیک به نفع منافع خود می سازند.

وی یادآور شد: در زمان انقلاب لیبی بنده همراه با تیم مستندسازی در لیبی بودیم که پسر قذافی را دستگیر کرده بودند ما بلافاصله خودمان را به محل رساندیم و دیدیم تمام خبرگزاری های دنیا به آنجا آمده اند و این اتفاق در شرایطی بود که کلاً آن شهر یک مسافرخانه کوچک داشت. خبرنگارها و تصویربردارها کف زمین می خوابیدند و شرایط بسیار سختی را داشتند اما تلاش می کردند اولین نفراتی باشند که این اخبار را با دیدگاه خود مخابره می کنند اما متأسفانه خبرنگار صدا و سیمای ما در آنجا نبود.

اسلام زاده در همین راستا متذکر شد: بدیهی است که در این شرایط بازنده ما هستیم چرا که نحوه روایت از هر اتفاقی بسیار مهم است. در همین راستا یکی از اساتید می گفت وقتی رهبری از تمدن سازی صحبت می کنند ما اگر دنبال تمدن سازی هستیم باید از اتفاقات ملی و فراملی و منطقه ای روایت خود را داشته باشیم اما متأسفانه در اغلب موارد ما بدل به مصرف کننده می شویم و در جایی که باید حضور نداریم!

این مستندساز تأکید کرد: کار استراتژیک زمان و تأمل می خواهد. سال ها فرصت و فکر و مشورت و پیدا کردن سوژه و... می خواهد اما افسوس که دست و دل مسئولان برای خرج کردن پول می لرزد و همین باعث می شود ما نتوانیم آنچنان که باید در موضوعات مهم و استراتژیک و حیاتی آثار قابل تأمل تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: الآن خیلی مستندسازان تلویزیونی ساز شده اند؛ این ها به دلیل نقص سیستم است. ریسک ناپذیر بودن تصمیم گیران یکی از دلایل این اتفاق تلخ است. بنده معتقدم خیلی از معضلات می تواند با تدابیر ساده حل شود. مسئولان نباید ژنرالی که در خط می دویده و با دشمن درگیر می شده را از خط مقدم برگردانند و بگویند حالا در دبیرخانه بنشین و شماره نامه بزن!

اسلام زاده در همین خصوص تصریح کرد: نگاه مادی به سینمای استراتژیک و استکبارستیز باید از بین برود. اگر یک نفر نگاه مادی داشته باشد بهتر است سراغ کارهایی برود که سفارشی و تجاری هستند و می توان از طریق آن پول درآورد. اگر بخواهید وارد بحث جدی و استراتژیک شود باید در کنارش شما یک سری کارهای دیگر هم انجام دهید که بتوانید در این عرصه بمانید و خود را زنده نگه دارید. ما سینماگرانی داریم که دغدغه تولید در سینمای استراتژیک و استکبارستیز را دارند و مسئولان باید از آن ها حمایت کنند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: برای امثال بنده که سال ها وقت گذاشتیم برای یک مستند و کار سطح پایین گزارشی نمی سازیم که پولدار شویم باید حمایت ویژه ای وجود داشته باشد. متأسفانه برخی افراد هم مرتب به ما انگ می زنند و فکر می کنند دولت همه امکانات و بودجه اش را در اختیار ما گذاشته تا فیلم بسازیم و کار کنیم در صورتی که این چنین نیست و ما با معضلات زیادی روبرو هستیم.

به گزارش سینماپرس، «محسن اسلام زاده» متولد سال 1359 در مشهد است که در کارنامه هنری خود کسب تندیس بین‌المللی شهید آوینی در جشنواره سینما حقیقت به خاطر مستند «تنها میان طالبان» 1394، همچنین فانوس طلایی بخش بین‌الملل جشنواره عمار به خاطر مستند این مستند، حضور در جشنواره «نهج کربلا» به خاطر مستند «من و فرمانده»، حضور در جشنواره الجزیره در سال 2013 با فیلم «اسرار زندان ابوسلیم»، حضور در جشنواره مقاومت با مستند «شیخ صباح»، فانوس طلایی پنجمین دوره جشنواره عمار به خاطر فیلم «اهل سنت ایران»، تندیس ویژه جشنواره رویش به خاطر فیلم «مادران انقلاب»، دیپلم افتخار بخش بین‌الملل چهارمین دوره جشنواره عمار به خاطر فیلم «سفر به دیار پشتونها»، فانوس طلایی بخش بین‌الملل سومین جشنواره عمار به خاطر فیلم «اندیشه حیات» را به ثبت رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.