سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

جواد انصافی:

تئاتر هر مملکت فرهنگ آن محسوب می‌شود/نباید به اسم بداهه‌پردازی حرمت‌ها شکسته شود

جواد انصافی در چهاردهمین جشن بازیگر

سینماپرس: جواد انصافی کارگردان نمایش «عروس فراری» با اشاره به ویژگی‌های این نمایش از لزوم شاد کردن مردم در شرایط سخت گفت.

به گزارش سینماپرس، جواد انصافی بازیگر و کارگردان تئاتر که به تازگی نمایش «عروس فراری» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برده است، درباره این اجرای نمایشی به مهر گفت: «عروس فراری» بر مبنای نمایش‌های شادی‌آور و سیاه‌بازی به نگارش درآمده است. در این نمایش استثناً به دلیل نوستالژیک بودن شخصیت‌های عبدلی و اوستا به جای سیاه، عبدلی جایگزین شده است. آن زمان که می‌خواستیم در تلویزیون کار کنیم حق سیاه بودن به ما نمی‌دادند و ما به جای سیاه خود را سفید می‌کردیم. حالا هم همان کار را انجام داده‌ایم.

وی درباره ویژگی‌های نمایش عنوان کرد: نمایش «عروس فراری» تلفیقی از نمایش‌های شادی‌آور ایرانی و نمایش‌های زنانه است. به همراه همسرم کتاب «نمایش‌های زنانه» را به چاپ رساندیم و در این نمایش نیز خلاصه‌ای از چهار نمایشنامه زنانه وارد نمایشنامه «عروس فراری» شده است. دوست دارم به جوانان آموزش دهیم که نمایش‌های زنانه را در دل هر نمایشی می‌شود کار کرد به شرطی که نقطه اتصال درست داشته باشد.

وی درباره نقش بازیگران در شکل‌گیری نمایش عنوان کرد: درعین حال که نمایشنامه را بنده نوشته‌ام اما در تمرین‌ها و اجرا بازیگران حق بداهه‌پردازی دارند ولی در محدوده‌هایی خاص، زیرا حساسیت‌هایی در کلام دارم و نباید به اسم بداهه‌پردازی حرمت‌ها شکسته شود.

انصافی ادامه داد: نمایش‌های شادی‌آور و نمایش سیاه‌بازی، نمایش‌های ملی ما هستند اما متاسفانه مسئولان از این نوع نمایش‌ها حمایت نمی‌کنند. در حال حاضر حامی و تهیه‌کننده‌ نمایش ما مهرداد وکیلی است که بخش خصوصی محسوب می‌شود، یک انسان فرهنگی حامی نمایش ایرانی شده است در صورتی‌ که در واقع دولت باید به تولید چنین آثاری کمک کند. حتی باید به همین حامی‌های خصوصی نیز کمک کرد و مثلا چند بیلبورد رایگان به گروه‌ها بدهند و یا در رادیو و تلویزیون برای کارها تبلیغ کنند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها به حوزه نمایش‌های شادی‌آور توجهی نمی‌شود، بیان کرد: ما سالن اختصاصی خوبی برای اجرای نمایش‌های شادی‌آور در محدوده چهارراه ولیعصر (عج) نداریم. قدیم در لاله‌زار ۲ سالن داشتیم که همیشه‌ در آن سیاه‌بازی روی صحنه می‌رفت و همه کسانی که علاقه به نمایش‌های ایرانی داشتند، می‌دانستند در این ۲ سالن می‌توانند به تماشای نمایش سیاه‌بازی بنشینند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر یادآور شد: هر سالنی چه خصوصی و چه دولتی در ایران باز بشود مفید است، چون تئاتر هر مملکت فرهنگ آن محسوب می‌شود. در تمام دنیا برای تئاتر سوبسید در نظر می‌گیرند و دولت به گروه‌ها کمک‌هزینه برای اجرای تئاتر می‌دهد چون علاقه‌مند هستند که فرهنگ‌شان پیشرفت کند.

این پژوهشگر و نویسنده اظهار کرد: تمام تلاش‌مان بر این است که مردم شاد باشند و بخندند چون در هر شرایطی ما شادی را لازم داریم، الان به دلیل گرانی و شرایط نامناسب اقتصادی فشار مضاعفی روی مردم است، پس اگر ما شادی را انتقال ندهیم، درصد افسردگی بالا می‌رود. امیدوارم، بتوانیم لحظات شادی را برای تماشاگران‌مان به وجود بیاوریم.

جواد ‌انصافی، امیر پارسی، امیرمحمد ‌انصافی، امیرحسین ‌انصافی، رضا معراجی، فرشته اعظمی، هیلا ‌رضائیان، ‌شیرین ‌کاشفی، زهرا غفاری بازیگران نمایش «عروس فراری» هستند که تا ۲۷ مهر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.