سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

نشست خبری «سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان» برگزار شد؛

زین العابدین: سلوک مدیریتی من کار و کار و کار است/منتقد باید صریح نقد کند اما صبر داشته باشند و از مدیری بعد از ۳ ماه نتیجه ۱۰ ساله طلب نکنند

مجید زین العابدین؛ سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان

سینماپرس: دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک در نشست خبری این رویداد سینمایی مطرح کرد: در شورای عالی سینما مطرح شد تا زنگ سینما دوباره احیاء شود و سازمان سینمایی موظف شده تا پیگیر اجرایی شدن این اتفاق باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان صبح امروز با حضور «مجید زین العابدین» دبیر این رویداد در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک در ابتدای این مراسم ضمن عرض تبریک ماه ربیع الاول اظهار داشت: ستاد جشنواره فیلم کودک از ابتدای مردادماه دور جدید خود را آغاز کرد؛ ما سعی کردیم ستاد را نسبت به گذشته چابک تر کنیم؛ چابک سازی ستاد یکی از ضرورت های پیش روی جشنواره است و سعی کردیم از حیث نفرات این کار را شروع کنیم. فکر کردیم با استفاده از ظرفیت های میزبان در اصفهان تقسیم کار کنیم و به ارتقای شأن جشنواره متناسب با نام و قدمت آن اندیشه کردیم.

زین العابدین ادامه داد: ما تلاش کردیم شأن ملی و بین المللی جشنواره را در نظر بگیریم؛ عده‌ای پیشنهاد دادند بخش ملی و بین‌الملل یک جا برگزار شود اما تأکید کردم که این بخش‌ها جداگانه برگزار شود. این منوط به تعداد فیلمسازان بود که خوشبختانه استقبال خوبی را شاهد بودیم؛ دوستان در دبیرخانه متقاعد شدند که زمان پذیرش را تمدید نکنند چون استقبال شایسته ای را شاهد بودیم.

دبیر جشنواره سی و پنجم سپس تاریخ افتتاحیه جشنواره را چهاردهم مهرماه اعلام کرد و گفت: اختتامیه جشنواره نیز بیستم مهرماه برگزار می شود و نمایش آثار از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه خواهد بود. شعار جشنواره «بچه ها به سمت قله» است؛ فکر کردیم بچه ها میل به پیشرفت دارند و به همین علت این شعار را انتخاب کردیم تا خودباوری را در بچه ها تقویت کنیم. امیدواریم این شعار پیش برنده بتواند محتواب جدیدی را پیش روی سینمای کودک قرار دهد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: مجموعا ۵۵۹ اثر به جشنواره رسید که با کشور خودمان تعداد کشورها به ۴۰ رسیده است. جشنواره برای بیست و سومین دوره در اصفهان برگزار می‌شود و خانه جشنواره دو پردیس سینمایی ساحل و چهارباغ است که داوران کودک و نوجوان در این فیلم ها آثار را تماشا می کنند؛ سینما حوزه هم به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تعلق خواهد گرفت.

دبیر جشنواره سی و پنجم فیلم کودک و نوجوان در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: المپیاد هفتم در کنار جشنواره سی و پنجک آغاز می‌شود اما ۲-۳ ماه طول می‌کشد تا بچه‌ها با فضای سینما آشنایی بیشتری پیدا کنند تا ان شاالله بتوانیم سال ها بعد از ثمره المپیاد استفاده کنیم و شاهد حضور فیلمسازان کودک و نوجوان باشیم. دو محور اصلی طراحی داستان و ساخت فیلم کوتاه را در المپیاد دنبال می‌کنیم.

زین العابدین سپس به کارگاه‌های آموزشی جشنواره اشاره نمود و افزود: عناوین کارگاه ها قبلا اعلام شده است. شورای عالی سینما دو هفته گذشته تشکیل جلسه داد و موضوع زنگ سینما که از دغدغه های اصلی سینماگران است مصوب شد که زنگ سینما برای مدارس راه اندازی می شود. دوستان آموزش و پروش نکاتی را داشتند که قرار شد سازوکارهای اجرایی بررسی شود. امیدواریم این تصمیم راهگشا بوده و منجر به توسعه سینمای کودک شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش ملی تنوع بومی و جغرافیایی داریم؛ در بخش سینمایی، ویدیویی و تله فیلم ۱۴ اثر به جشنواره راه ‌پیدا کردند. اسامی این فیلم ها به شرح زیر است: «استعداد من»، «ایلیا جستجوی قهرمان»، «آلفا و ربات نابودگر»، «خیابان ملک»، «در آغوش درخت»، «سفر به تاریکی»، «سیارک»، «سینگو»، «قهرمان من»، «کاپیتان»، «مسافری از گانورا»، «ملکه آلیشون»، «هوک» و «یک تکه ابر»

دبیر این رویداد سینمایی سپس ضمن اعلام اسامی فیلم‌های پویانمایی حاضر در جشنواره اظهار داشت: فیلم های کوتاه «ایار»، «پاردوپینگ»، «خونه ما هم دزد اومده»، «سوپ خروس»، «شماره ‌هفت»، «عروسک ماهرخ»، «کاغذ روی شیشه»، «لئو»، «نجان»، «نفس های تو»، «هشتر خان» نیز در جشنواره اکران و داوری خواهند شد.

وی سپس در پاسخ به پرسش مبنی بر میزان هزینه کرد جشنواره پاسخ شفافی ارائه نداد و گفت: برگزاری جشنواره از تولید یک‌فیلم کمتر هزینه می‌برد! ما تصمیم گرفتیم در هزینه های اقامتی و پشتیبانی صرفه جویی کنیم.

زین العابدین سپس در مورد فیلم‌های تکراری «هوک»، «کاپیتان» و «در آغوش درخت» که پیش از این در جشنواره فجر نمایش داده شدند و اینکه چرا فیلم سینمایی به حد نصاب نرسیده تا تله فیلم ‌وارد جشنواره شود گفت: ما با ضیق زمان مواجه بودیم و این باعث شد به آنچه مطلوب مان بود دست پیدا نکنیم. حقیقتا فیلم های کودک نیازمند حمایت هستند ما نیازمند احیای فیلم کودک و نوجوان هستیم. تعداد تولید ما در سینمای کودک و نوجوان کم است و ما دچار اختلال و کسری تولید شدیم. مقدورات و امکانات ما کم است. این اشکال در دوره پساکرونا بیشتر شد. من از اقدام هیجانی برای تولید پرهیز می کنم. برای جشنواره نباید فیلم‌تولید کنیم و باید برای احیای سینمای کودک فیلم داشته باشیم.

در ادامه این نشست «خبرنگار سینماپرس» با بیان این مقدمه که سال ها است به نوعی در بنیاد سینمایی فارابی شاهد نوعی شوآف در حوزه کودک و نوجوان هستیم به نحوی که شورای راهبردی سینمای کودک تاسیس و تعطیل شد، مرکز توسعه سینمای کودک تاسیس و تعطیل شد، بهار امسال در دوران مدیریت قبلی فارابی به کرات از تاسیس صندوق پروانه صحبت شد و اخبار بسیاری از آن بیرون آمد اما این صندوق هم بی نتیجه بود و همانطور که می بینیم و از اسامی فیلمسازان حاضر در همین جشنواره پیدا است سینماگران مطرح حوزه کودک و نوجوان هیچ کاری تولید نکرده اند و تنها در صفحات مجازی شان یا از طریق مصاحبه با رسانه ها انتقاد خود را مطرح می کنند و ...؛ از دبیر «سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان» درخواست نمود تا به این سوال پاسخ دهد که بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان راهکارش برای احیای سینمای کودک و نوجوان چیست و شما چه برنامه ای برای احیای این سینما دارید؟

مدیرعامل فارابی نیز در پاسخ به این سوال اظهار داشت: سلوک مدیریتی من کار و کار و کار است. کار کردن در سینما زمان می خواهد گاهی اوقات می خواهیم زود به نتیجه برسیم و زود به نتیجه رسیدن کار پایدار نیست. باید کار سطحی کرد و من از کار سطحی پرهیز می کنم. باید صبور باشیم و کار ریشه ای انجام دهیم. نباید ۳ ماهه به نتیجه برسیم. منتقد باید صریح نقد کند اما صبر داشته باشند و از مدیری بعد از ۳ ماه نتیجه ۱۰ ساله طلب نکنند.

ایشان ادامه دادند: صندوق پروانه دو بخش دارد یک بخش سازوکار اجرایی برای اتصال فیلمسازان است و ثبت نام اولیه ای در بنیاد فارابی انجام شده بود و حدود ۳۰۰ نفر ثبت نام کردند و کسانی که گلایه مندی خود را اعلام کردند. بخشی از آن نیازمند حمایت مالی است که باید اندیشه می شد و تأمین منابع می شد و این تأمین منابع وجود نداشت و صادقانه عرض می کنم تلاش داریم با کمک سازمان سینمایی و شهرداری اصقهان، کانون و همه نقش آفرینان حوزه کودک و نوجوان منابع را تأمین کنیم. باید همه کمک کنند تا بتوانیم کار را انجام دهیم. تنها کنش گر این حوزه فارابی نیست و باید حمایت مالی شود تا این اتفاق شکل بگیرد. تا زیرساخت مالی مهیا نشود نمی توان وعده صادق داد. باید نقد سینماگران را به جان بخریم گاهی نمی شود به سینماگران توضیح داد و گفت شرایط فراهم نیست. امیدوارم در نقشه راهبردی که با کمک سازمان سینمایی انجام می دهیم بتوانیم سازوکار مالی را فراهم کنیم. این سازوکار مدتی متوقف بوده و سازمان سینمایی مصر است و امیدوارم که این محقق شود و بتوانیم اقدام عملی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.