دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴

اسماعیل امینی:

زبان فارسی تکیه‌گاهی اصلی و فرهنگی برای ما و هویت ماست/اجرای برخی برنامه‌های کودکانه نمی‌تواند زمینه را برای رشد شعر و ادبیات فراهم کند

اسماعیل امینی در ششمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: داور جشنواره‌های ادبی معتقد است که علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت شعر و ادبیات فارسی، اما همچنان شاهد بی‌توجهی به آسیب‌های در کمین نشسته در این حوزه هستیم.

به گزارش سینماپرس، اسماعیل امینی در گفت‌وگو با میزان درباره اهمیت شعر در ادبیات فارسی گفت: شعر هنر ملی ایران‌زمین بوده و منتقل‌کننده هویت، حکمت، تجربه فرهنگ و زبان همچنین بخشی از تاریخ کشور محسوب می‌شود، لذا شعر به عنوان میراثی معنوی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: شعر مشترکاتی را در بین اقوام و فرهنگ‌های مختلف ایران ایجاد کرده که ریشه در نظام فرهنگی و ارزشی جوامع و افراد دارد، همچنین تقارن و زیبایی در شعر، این هنر ملی ما، قرار دارد که بسیار تاثیرگذار است. اشعار نگاه به هستی و سبک زندگی، همچنین مراودات فرهنگی و اجتماعی را با خود به همراه دارند که این قدرت ارزنده است.

امینی شعر و ادبیات فارسی را از بعد اعتقادی مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: در دوران پیش از اسلام نیز این شعر بود که انتقال‌دهنده بخش خاصی از اعتقادات در ایران محسوب می‌شد. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد، کتاب‌هایی که در مورد اعتقاد به توحید و نیایش‌ها نوشته شده است، کارنامه‌ای درخشان از یگانه‌پرستی مردم ایران‌زمین ارائه و وقایعی در زمینه اعتقادات و رویدادهای دینی را برای جامعه امروز بیان می‌کند.

وی توسعه زبان شعر در بین مردم را در عصر امروزی توصیف و بیان کرد: شعر در نزد ایرانیان هنری جذاب و ارزشمند بوده و هست، همین امر سبب شده بسیاری از افراد به آزمایش توانمندی‌های خود در سرودن شعر بپردازند و در این راستا رسانه‌های مجازی نیز تاثیر قابل توجهی در نشر این اشعار دارند. نکته دیگر اینکه در گذشته برای چاپ کتاب به اشعار گزیده و برترین اشعار دست می‌زدند، بدین ترتیب شعرهای ارزشمند گزینش می‌شدند، اما به مدد فضای مجازی انتخاب گزیده‌ها کنار رفته و امروز به جرات می‌توان گفت که سطح عمومی زبان شعر تا حدود زیادی تنزل پیدا کرده است.

امینی درباره نام‌گذاری ۲۷ شهریور با عنوان روز شعر و ادبیات فارسی تاکید کرد: این روز مصادف است با روز گرامیداشت شهریار؛ او یکی از شاعران بزرگ ایران محسوب می‌شود، آثار برجای‌مانده از او ارزشمند است و برترین و معروف‌ترین اثر او با عنوان «علی‌ای همای رحمت» شناخته می‌شود.

این استاد ادبیات و شعر به آسیب‌شناسی سطح جامعه در نگاه به شعر پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه امروز به شعر توجه چندانی نمی‌شود، درعین‌حال مراکز تعلیم و تربیت و رسانه‌ها نیز در مورد جایگاه شعر کوتاهی‌های بسیاری می‌کنند این‌ها نکاتی است که به شعر بزرگ‌ترین ضربه‌ها را وارد می‌کند.

وی افزود: هر زمان هم که به آن‌ها اعتراض می‌شود، اعلام می‌کنند که مسابقه مشاعره به راه می‌اندازند. باید توجه داشت که شعر برای مسابقه مشاعره ساخته نشده است، بلکه یکی از کوچک‌ترین جوانب شعر، مسابقات مشاعره است و چنانچه آن را در جای خود و کاربردی مورد استفاده قرار ندهیم، ضربه به شعر وارد می‌کند. حفظ کردن اشعاری از شعرا بدون توجه به معنا و مفهوم آن آسیب رساننده خواهد بود.

امینی مطالعه اشعار فارسی را امری مهم دانست و تاکید کرد: زمانی ما جایگاه شعر را به رسمیت می‌شناسیم و برای آن ارزش قائلیم که پیش از به حافظه سپردن اشعار معنای آن‌ها را درک کنیم و در آن تفکر داشته باشیم، این نکته‌ای مهم است که متاسفانه با بی‌توجهی از کنار آن عبور کرده‌ایم.

حرکت خزنده جعلیات در شعر

این استاد ادبیات و شعر بزرگ‌ترین آسیب را جعلیات شعر دانست و تصریح کرد: هیچ‌کس متوجه آسیب بزرگی که در کمین شعر فارسی قرار دارد، نیست. هجوم عظیم جعلیات شعر که آهسته و خاموش در حال خزیدن در ادبیات فارسی و شعر است، مهم‌ترین خطر و آسیب برای شعر فارسی شناخته می‌شود.

انجمن مبارزه با نشر جعلیات

وی شکل‌گیری یک گروه از ادیبان و اساتید با عنوان «انجمن مبارزه با نشر جعلیات» را مطرح و تاکید کرد: نگرانی اساتید حوزه شعر سبب شد تا «انجمن مبارزه با نشر جعلیات» در راستای مبارزه و ایستادگی در مقابل آسیب‌های ناشی از جعلیات در شعر به وجود آید. آن‌ها جمعی از دلسوزان، محققان، استادان و فعالان عرصه شعر به همراه خانواده‌هایشان هستند تا به کمک هم بتوانند در مقابل اشعار جعلی ایستادگی کنند. برای مثال اشعاری که با عنوان اشعار ابتهاج منتشر می‌شود، توسط فرزندان او نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه جعلی باشد، اعلام خواهند کرد.

امینی حضور متخصصان اشعار مولوی، سعدی و فردوسی در انجمن را عاملی برای حفظ این اشعار دانست و افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند تا با بررسی لازم، اشعار جعلی را شناسایی و اعلام کنند. برای این مهم در اپلیکیشن‌های متعدد گروهی با عنوان «انجمن مبارزه با نشر جعلیات» را ایجاد و راه‌اندازی کرده‌اند تا بدین ترتیب بتوانند جعلیات شناسایی‌شده را در معرض اطلاع عموم قرار دهند.

وی ضمن انتقاد از برخی مسئولان در ارج نهادن به فرهنگ و حفظ و حمایت از آن بیان کرد: به نظر می‌رسد فرهنگ برای کسی اهمیت ندارد و دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه نیز در مقابل آسیب‌ها سکوت اختیار کرده‌اند. تحریف با سرعت شگفت‌انگیزی به سوی فرهنگ و ادبیات و اشعار ما حرکت می‌کند، اما ظاهرا هیچ تدبیری برای مقابله با آن اندیشیده نشده است و به نوعی در خواب غفلت به سر می‌بریم.

این استاد ادبیات و شعر در دانشگاه به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت شعر اشاره و تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها به اهمیت شعر و ادبیات فارسی تاکید فرمودند و حتی برخی از دستگاه‌های مرتبط را در این زمینه مورد اشاره قرار دادند، اما همچنان شاهد بی‌توجهی به آسیب‌های در کمین نشسته برای شعر و ادبیات هستیم.

امینی در مورد شعر و ادبیات فارسی تصریح کرد: زبان فارسی تکیه‌گاهی اصلی و فرهنگی برای ما و هویت ماست. اجرای برخی برنامه‌های کودکانه نمی‌تواند زمینه را برای رشد شعر و ادبیات فراهم کند، ما نیازمند اهرم‌هایی اجرای برای تولید فرهنگ و حفظ و حراست از ادبیات و شعر فارسی هستیم. از سوی دیگر باید به خاطر داشته باشیم که زبان فارسی میراث نامحسوس ما محسوب می‌شود و نباید اجازه دهیم هرکس هر طور دوست دارد به آن صدمه بزند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.