شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

«حجت الله سیفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

ای کاش مدیرانی دلسوز پیدا شوند و برای این روزهای تلخ سینما تدبیری عاجل بیاندیشند

حجت الله سیفی

سینماپرس: حجت الله سیفی کارگردان سینما گفت: باید همانطور که اوایل انقلاب بازیگران زیاده خواه را از کار محروم می کردند با بازیگرانی که طلب دستمزدهای نجومی می کنند برخورد شود و تردید نکنید این اتفاق می تواند بازدارندگی جدی در مواجهه با درخواست های نامتعارف این افراد ایجاد کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «بچه های جسور» و «جستجو در شهر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: بنده خوب به خاطر دارم که سال های ابتدایی بعد از انقلاب مسئولان وزارت ارشاد و معاونت سینمایی نظارت ویژه ای روی دستمزدهای بازیگران داشتند و اگر احیاناً بازیگری پیدا می شد که درخواست های نامتعارف و نامعقول داشت با او مذاکره می کردند؛ آن بازیگر یا مجبور می شد با دستمزد معقول کار کند یا اینکه او را از حضور در سینما برای مدت ۲-۳ سال محروم می کردند.

وی ادامه داد: حال که دوباره این معضل نیز بعد از سال ها به معضلات سینما اضافه شده و باعث شده تا کلاف سردرگم سینما پیچیده تر از قبل شود بایستی دقت ویژه داشت و با اهتمام و عزم راسخ جلوی بازیگران زیاده خواه و فرصت طلب را گرفت.

سیفی با بیان اینکه در سینمای ما هیچ چیز درست سر جای خود قرار ندارد اظهار داشت: در خارج از کشور ارزش کارگردان به مراتب بیش از ارزش بازیگران است اما در ایران این بازیگر است که روی جریانات محوری سوار شده و هر کاری بخواهد می کند!

این سینماگر متذکر شد: بازیگر باید خود را با جریان متعارف اقتصادی سینما همراه کند و اگر زیاده خواهی داشته باشد باید با نظارت ویژه مسئولان فرهنگی و هنری محروم الکار شود. ما نیازمند آن هستیم همانطور که در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی وزارت ارشاد نظارت کامل بر تولید و اکران و جریان اقتصادی و رعایت اصول ادب و اخلاق در پشت صحنه داشت دوباره این نظارت ها افزون شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «محکومین بهشت» و «خانه ای مثل شهر» تأکید کرد: تهیه کنندگان سینما نیز یکی از مقصران اصلی زیاده خواهی بازیگران هستند. من متوجه نمی شوم چرا برخی تهیه کنندگان به درخواست های نامتعارف این بازیگران لبیک می گویند؟ بی شک اگر برای یک مدت هیچ تهیه کننده ای با این افراد قرارداد امضا نکند آن ها ناچار می شوند با دستمزدهای اندک نیز در فیلم ها بازی کنند.

سیفی در بخش دیگری از این گفتگو معضل اصلی مشکلات امروز سینمای کشور را به مدیران دهه ۷۰ سینما نسبت داد و یادآور شد: وقتی مدیریت در اختیار خود عوامل سینما قرار گرفت وضعیت تغییر کرد. از دهه ۷۰ به بعد شکل سینما تغییر کرد و مدیریت درون سازمانی در سینما به وجود آمد که به نفع برخی افراد خاص کار می کرد. این مدیریت درون سازمانی باعث شد تا درخواست های نامتعارفی در سینما شکل بگیرد که یکی از آن ها با عنوان دستمزدهای نجومی امروزه در حال خودنمایی کردن است.

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: وضعیت سینمای کشور این روزها به شدت به هم ریخته؛ دیگر عده ای نمی توانند فیلم بسازند و باید باقلا بفروشند! یک عده خود را به طناب دار می سپارند و یک عده در چالش ها اسیر و یک عده فیلم مجعول می سازند و آن طرف آب عرضه می کنند. ای کاش مدیرانی دلسوز پیدا شوند و برای این روزهای تلخ سینما تدبیری عاجل بیاندیشند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الله سیفی» از پیشکسوتان سینمای ایران است که فعالیت حرفه‌ای خود را در ابتدای دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی آغاز نمود و در کارنامه سینمایی خود کارگردانی آثاری همچون جستجو در شهر، کیلومتر پنچ و به خاطر خواهرم را به ثبت رسانده است. البته حجت‌الله سیفی علاوه‌بر کارگردان به‌عنوان نویسنده، تهیه کننده، تدوینگر، بازیگر، طراح صحنه و مدیر فیلم برداری نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است و در این میان از مهم‌ترین آثار وی در حرفه‌ی نویسندگی می‌توان به، فیلم باد سوار، فیلم سهم من از زندگی، فیلم به خاطر خواهرم، فیلم محکومین بهشت، فیلم عروس کاغذی، فیلم ماه عسل و فیلم کیلومتر پنچ اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.