شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

نادره ترکمانی:

متاسفانه مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی نگاه متفکرانه و راهگشا در مورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نداشت

بنیاد سینمایی فارابی

سینماپرس: نادره ترکمانی ضمن انتقاد از عملکرد مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی، قضاوت درباره مجید زین‌العابدین مدیر جدید این بنیاد را به بعد از برگزاری که جشنواره فیلم‌های بین‌المللی کودکان و نوجوانان موکول کرد.

به گزارش سینماپرس، نادره ترکمانی در گفت‌وگو با میزان درباره اهمیت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره‌ها خصوصاً جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی برای توجه به گونه مشخصی از فیلم محسوب می‌شود و متمرکز شدن بر آن حوزه قطعاً رویکردهای ارزشمندی را برای فرهنگ جامعه در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی برای به نمایش گذاشتن آثار تولیدشده برای گروه سنی کودک و نوجوان محسوب می‌شود، زیرا این حوزه با یک جمعیت چند میلیونی مخاطب همراه بوده و به دلیل ویژگی سنی آنان و تمرکز بر آموزش و فرهنگ‌سازی نسل آینده، از جایگاهی ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین هرگونه حمایت فرهنگی، هنری از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار ارزشمند و اثرگذار خواهد بود. در عین حال برگزار نشدن آن ضربه‌ای مهلک برای عرصه فرهنگ محسوب می‌شود.

ترکمانی رویکرد مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی را در سال گذشته در مورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد و افزود: متاسفانه در سال گذشته و علیرغم برگزاری جلسات متعدد در بنیاد سینمایی فارابی، دبیر جشنواره اعلام کرد که جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دلیل عدم آمادگی فیلمسازان برگزار نمی‌شود؛ این در حالی است که از تمام حاضران در جلسه طی نظرخواهی در مورد جشنواره بر برگزاری آن تاکید کرده بودند.

عدم برگزاری جشنواره به ضرر سینمای کودک است

وی تصریح کرد: عدم برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال گذشته، این سوال را در ذهن فعالان عرصه فیلم کودک و نوجوان ایجاد کرد که دستاورد و نتایج عدم برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که سال گذشته برگزار نشد چه بود؟ آیا چنین تصمیم‌گیری‌هایی چیزی جز ضرر برای این حوزه در بر داشته است؟

این فعال عرصه فیلم کودک و نوجوان بی‌توجهی به تولید آثار کودک و نوجوان را یکی از آسیب‌های موجود در حوزه فرهنگ و هنر دانست و افزود: برگزار نشدن جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و عدم حمایت از فیلمسازان این عرصه شرایطی نامناسب را به دنبال دارد، زیرا همین فیلمسازان کودک و نوجوان که تعداد محدودی در ایران هستند به حاشیه کشانده شده و از ادامه کار دلسرد می‌شوند. جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی ویژه برای معرفی آثار جدید در ایران و جهان محسوب می‌شود و چنانچه این جشنواره برگزار نشود، وضعیت خفته فیلم کودک و نوجوان در رکود بیشتری فرو خواهد رفت.

وی پیشنهاد داد: چنانچه دبیر جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، علاقه‌مند به اجرا و توسعه این حوزه باشد، می‌تواند با برگزاری کارگروه‌هایی متشکل از تولیدکنندگان و فعالان عرصه فیلم کودک و نوجوان، دیدگاه‌های سازنده آنان را در زمینه برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داده و جمع‌آوری کند و بدین ترتیب از تجربه فعالان در جهت توسعه و رشد این جشنواره بهره‌برداری کند. حتی در این زمینه از تجربیات جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خارجی که طی سال‌ها برگزار شده و همچنان مطرح هستند، استفاده کند. تجربه آنان و تکنیک‌های نوین آنان در راستای گسترش و بالندگی هرچه بیشتر جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار داده و از آن بهره‌برداری کند.

ترکمانی ضمن آسیب‌شناسی در حوزه جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بررسی‌های فعالان عرصه فرهنگ و فیلم کودک و نوجوان نشان می‌دهد عدم برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضربه‌های سختی بر پیکره این جشنواره و حتی فیلم کودک و نوجوان می‌زند.

وی تاکید کرد: فعالان عرصه تولید فیلم‌های کودک و نوجوان علاقه‌مند هستند تا به تولید اثر بپردازند و همزمان آثارشان اکران و مورد بحث و بررسی قرار گرفته و انتخاب شود؛ اگرچه طی سال‌های اخیر آثار کم ارزشی روی پرده سینماها رفته و با فروش چندین میلیاردی روبه‌رو شده است. اگر امروز دیده می‌شود که سینماگران حوزه کودک و نوجوان همچنان در این حوزه ثابت قدم مانده‌اند تنها به دلیل حس رسالت آنان و مسئولیتی است که آن را در قلب خود احساس می‌کنند.

این کارگردان تصریح کرد: دست‌اندرکاران و مسئولان برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند راهکارهای مفیدی مشروط بر اینکه این دیدگاه‌ها را به مرحله اجرا گذاشته شود و نتایج موثر آن شامل حال همه فعالان این عرصه شود، مد نظر قرار داده تا نتایج موثر در زمان اجرا دیده شود.

وی در مورد علل برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در استان‌های مختلف اظهارکرد: من به شخصه معتقدم که جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند در سایر استان‌ها نیز برگزار شود، اما مسئولان اصفهان معتقد بودند که این جشنواره از دل اصفهان برخاسته و باید درخاستگاه آن به اجرا گذاشته شود، از این رو در این استان برگزار می‌شود، اما متاسفانه هیچگونه تبلیغ و یا همراهی با این جشنواره در این استان انجام نمی‌شود. این ایراد یا نکته بارها به مسئولان گوشزد شده است و در ادامه مسئولان استان فراخوانی به مرحله اجرا در آوردند که طی آن «صندوق پروانه‌ها» تاسیس شد. این امر به منظور شکل‌گیری حرکت‌های اثرگذار پایه‌گذاری شده است و در این میان حتی بنیاد سینمایی فارابی نیز از این امر حمایت کرد و حوزه‌های پیش تولید، پس تولید و تولید مورد توجه و حمایت‌ قرار گرفت، اما متاسفانه نتایج آن قابل توجه نبود.

مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی نگاه متفکرانه و راهگشا در مورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نداشت

ترکمانی رویکرد مدیر جدید بنیاد سینمایی فارابی را مهم دانست و افزود: قطعاً رویکرد، هدف‌گذاری و چشم‌اندازی که مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی در پیش گیرد، مهم است و نتایج آن در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان محسوس خواهد بود و به همین دلیل چون این مدیر به تازگی منصوب شده، هرگونه اظهار نظر در مورد عملکرد او پیش از دیدن عملکردش نادرست خواهد بود، بنابراین عملکرد او را پس از برگزاری جشنواره می‌توان مورد ارزیابی و بحث و بررسی و آسیب‌شناسی قرار داد.

وی انتقادی نسبت به مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی داشت و بیان کرد: متاسفانه مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی نگاه متفکرانه و راهگشا در مورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نداشت و برای کسب رویکرد مناسب نیز تلاشی انجام نداد و تنها در جهت خاموش کردن این جشنواره حرکت کرد.

این فیلمساز عرصه کودک و نوجوان درباره استقبال شرکت‌کنندگان از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: از هم اکنون نمی‌توان در مورد استقبال تولیدکنندگان فیلم کودک و نوجوان نظر داد. نکته دیگر اینکه حمایت از ساخت فیلم برای کودک و نوجوان از سوی سازمان‌ها و نهادهای دیگر به اندازه فیلم‌های بلند انجام نمی‌شود، حتی نگرش برخی از تهیه‌کننده‌ها در مورد بازگشت سرمایه و عدم سوددهی در بخش فیلم کودک نگران‌کننده و حاکی از رویکرد و نگاه غیرفرهنگی آنهاست. از سوی دیگر تغییر دبیر جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آن هم تنها دو ماه مانده به زمان برگزاری جشنواره قطعا تغییر و توقف کوتاه مدتی را برای این جشنواره به دنبال خواهد داشت، زیرا دبیر جدید زمانی برای شناسایی و برنامه‌ریزی جشنواره نیاز دارد و این امر پستی و بلندی‌هایی را برای جشنواره به همراه خواهد داشت. با این حال معتقدم باید کمی صبر کرد و از پیش داوری در این زمینه جلوگیری کرد و تنها امیدوارم دبیران جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با در پیش گرفتن راهکارهای خوب و استفاده مناسب از فرصت‌ها، زمینه رشد سینمای کودک و نوجوان را در پیش بگیرند.

ترکمانی در پایان به تعامل و رویکرد بنیاد سینمایی فارابی اشاره و خاطرنشان کرد: قطعا بنیاد سینمایی فارابی می‌تواند با تعامل بیشتر با فیلمسازان و در پیش گرفتن برنامه‌هایی که بر پایه تجربیات فعالان و دست‌اندرکاران گذشته شکل گرفته، مسیر درستی را در پیش گیرد و زمینه رشد و تعالی در حوزه فیلم کودک و نوجوان را به دنبال داشته باشد. قطعاً به کارگیری و تعامل بیشتر با دست‌اندرکاران و فیلمسازان حوزه فیلم کودک و نوجوان و تفکر در پیشنهادات و بررسی آرا و نظرات و همچنین استفاده از راهکارهای موثر در مسیر حرکت رو به جلوی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاثیرات قابل مشاهده‌ای خواهد داشت.

نظرات

  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۱۱
    0 0
    مدیر سابق فارابی بسیار پر تلاش بود ند و کارهای خوب زیادی انجام دادند . در قضاوتها انصاف داشته باشیم و خدا را را در نظر بگیریم.
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۳۳
    0 0
    جشنواره ای که از سالیان قبل جز هدررفت بودجه کشور هیچ ثمری ندارد.
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۳۶
    0 0
    کارگردانهای در پیتی که نتوانستند هیچ اثر فاخری در رابطه با کودک و نوجوان ارائه دهند و فقط بلدند انتقاد کنند.
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۳۸
    0 0
    مثلا سالهای قبل شما مدعیان چه گلی به سر این جشنواره زدید و چه فیلم به درد بخوری ساختید؟
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۴۱
    0 0
    کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم های کودکان دنبال پول هستند بدون داشتن کارنامه درخشان در فیلم های کودکان و جشنواره کودک و نوجوان هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشته است.
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۴۳
    0 0
    مدیر سابق پرکار و پرتلاش و بسیار دلسوز .و کارهای بسیار خوبی در فارابی انجام دادند. حیف شد که استعفا دادند..
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۴۹
    0 0
    جشنواره ای که هیچ نتیجه مثبتی در پی ندارد و فقط هزینه زیاد بابتش صرف می شود همان بهتر که جمع شود. حالا ممکن است به ضرر عده ای تمام شود و ناراضی باشند.
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۵۰
    0 0
    والا در این جشنواره از سالیان قبل هم هیچ فیلم خوبی نشان داده نشده. و فقط بیتالمال هزینه می شود.
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۵۶
    0 0
    فیلم های جشنواره کودک و نوجوان سالیان سال است که به درد نمی خورند و بهتر است که برگذار نشود.
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۵۸
    0 0
    حتما این خانم هم منافعش به خطر افتاده والا این جشنواره جز بریز و بپاش نه به درد کودک می خورد و نه به درد نوجوان.
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۲:۰۲
    0 0
    مدیر عامل سابق حیف شد که تغییر کرد خیلی خوب کار می کردو حمایت خوبی از کارگردانان جوان بدون امکانات از سراسر کشور کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.