یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

بهرام حصیری:

بهترین ملودی را باید فدای شعر کرد/شعر است که به مردم پیام و سوژه می دهد

بهرام حصیری در مراسم یادیود زنده یاد «همایون خرم»

سینماپرس: خواننده قدیمی ایرانی گفت: در موسیقی سنتی همایون شجریان فوق‌العاده است و البته علیرضا قربانی؛ در پاپ خوان‌ها محمد اصفهانی خوب است و در ایرانی خوان‌ها علیرضا افتخاری.

به گزارش سینماپرس، بهرام حصیری در گفت وگو با ایرنا در توضیح مولفه هایی که به تولید یک اثر فاخر در حوزه خوانندگی می انجامد، بیان کرد: بهترین ملودی را باید فدای شعر کرد؛ شعر همیشه ارجحیت داشته و دارد. شعر است که به مردم پیام و سوژه می دهد و مخاطبانش می دانند که آنچه خواننده می خواند چه هست و اینها کارهای شناسنامه دار است، مانند شناسنامه آدم ها که تا آخر عمر با آنها هست.

۷۰ درصد صدا ژنتیکی است

صدا و خوانندگی چیزی حدود ۶۰ و ۷۰ درصد ارثی و ژنتیکی است و باقی باید آموزش باشد. پس از آن که فهمیدند استعداد و پتانسیل دارند باید کتاب های شعر را باز کنند و بخوانند و روی آن آهنگی که می خواهند تلاش کنند تا به یک ملودی برسندخواننده آلبوم «جان عاشق» در پاسخ به این پرسش که چند درصد خوانندگی و آواز استعداد ذاتی است که فرد همراه با تولد با خود دارد و باقی آموزش، بیان کرد: صدا و خوانندگی چیزی حدود ۶۰ و ۷۰ درصد ارثی و ژنتیکی است و باقی باید آموزش باشد. پس از آن که فهمیدند استعداد و پتانسیل دارند باید کتاب های شعر را باز کنند و بخوانند و روی آن آهنگی که می خواهند تلاش کنند تا به یک ملودی برسند؛ نه این که لزوما آهنگسازی کنند (هرچند وقتی روی این روال حرکت می کنند ممکن است آهنگساز هم بشوند).

وی افزود: چنان که خودم این تجربه را داشتم، آهنگ «جان عاشق» را ساختم و آن را تقدیم اسدلله ملک کردم و او با ارکستر نواخت، من هیچ ادعایی در ساخت این آهنگ نداشتم چرا که این را جسارت می دانستم.

حصیری در توضیح فعالیت های خود یادآور شد: با گلها کار کرده بودم و اولین کار تلویزیونی من روی سریال سمعک عیار (محمدرضا اصلانی ۱۳۵۳) بود؛ یک ملودی تاریخی و عاشقانه که مجتبی میرزاده نوازنده قدر ویولون آهنگسازش بود؛ میرزاده آهنگی برای متن این سریال ساخت که من خواندم و کار گرفت.

وی افزود: بعد از انقلاب گهگداری اجازه اجرای برنامه داشتم و آن زمان سراغ جهانبخش پازوکی رفتم، آهنگساز معروف که امروز نود ساله است و خدا حفظش کند. پازوکی به درخت خشکیده اگر آهنگ می داد شاخ و برگ پیدا می کرد در کالبد شخصیت خواننده کار می ساخت و دقیقا می گرفت همچنان که برای بسیاری از خوانندگان آهنگ ساخت و این روی صدایشان نشست و هیچ کدام شبیه دیگری نبود.

حصیری خاطرنشان کرد: گذشت زمان خیلی چیزها را عوض کرد. برخوردی که با نوازندگان شد خوب نبود و این هنرمندان را منزوی کرد. انتقاد باید به جا باشد و بی احترامی حاصلی ندارد.

در موسیقی سنتی همایون شجریان فوق العاده است

خواننده آلبوم «شور عاشقانه» در پاسخ به این پرسش که در بین خوانندگان حال حاضر صدای کدام را می پسندد، اظهار داشت: در موسیقی سنتی همایون شجریان فوق العاده است و البته علیرضا قربانی؛ در پاپ خوان‌ها محمد اصفهانی خوب است و در ایرانی خوان‌ها علیرضا افتخاری.

وی دلیل تفاوت این خوانندگان را این گونه بیان کرد: این افرادی که نام بردم اصول کار را بلدند، ردیف خوانده اند، موسیقی و شعر را می شناسند ولی بعضی ایرادات هم دارند مثلا در جاهایی صدایشان جیغ دارد و از نظر من رد است.

زنده یادان قاسم جبلی، ابراهیم سلمکی، محمد نوری و بهرام حصیری

خواننده آلبوم «صدای عشق» تاکید کرد: اولین بازخوانی کارهای قدیم را من مد کردم و بعد افتخاری و اصفهانی این کار را انجام دادند. من این مسیر را با «تصویر خیال» شروع کردم و واقعا با تمام وجود خواندم. «درد و عشق و انتظار» هم یکی از همین کارها بود.

خواندن را از پدر و مادرم به ارث بردم

وی ادامه داد: من خواندن را از طرف هم پدر و هم مادر به ارث بردم چون هردو صدای خوبی داشتند و بنان و ... می خواندند و من از بچگی این ها را یاد گرفتم و همیشه خدارا شاکرم که توانستم برای مردم کار کنم و هنرم را نشان دهم و یک سری کارها هست که به مرور زمان و با تجربه کسب کردن شکل می گیرد که خوانندگی یکی از آنهاست.

حصیری تصریح کرد: تا امروز ۱۵ سی دی و کاست از من منتشر شده و آخرین کارم برای آهنگساز جوان بهنام خدارحمی است که چند سال پیش ساخته و منتظر شرایط مناسب بود؛ این اثر کار متفاوت و پاپ ایرانی است و من چند پاپ ایرانی در آن خوانده ام و یکسالی است که در بازار هست.

*بهرام حصیری در ۲ مرداد سال ۱۳۳۰ در کرج متولد شد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهٔ ادبیات فارسی به پایان برد و از سال ۱۳۵۰ فراگیری آواز را نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد.

در ادامه نزد اسماعیل ادیب خوانساری در رادیو تلویزیون ملی ایران و پس از آن در کلاس‌های محمود کریمی در هنرستان موسیقی ملی، ردیف‌های موسیقی ایرانی را آموخت. وی نخستین بار در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۵۰ با اجرای قطعه‌ای از ساخته‌های مجتبی میرزاده در سریال تلویزیونی سمک عیار، خوانندگی در تلویزیون را تجربه نمود و پس از انقلاب نخستین‌بار در سال ۱۳۷۱ به دعوت اسدالله ملک همکاری خود را با واحد موسیقی صدا و سیما آغاز نمود و تصنیفی با عنوان «جان عاشق» از آثار اسدالله ملک و شعر مشفق کاشانی اجرا کرد که از آثار سرشناس او است.

او طی سال‌ها، آثار متعددی را در صدا و سیما اجرا و ضبط نمود.

نخستین آلبوم موسیقی وی نیز با نام «جان عاشق» توسط شرکت صوتی تصویری سروش منتشر شد. او همچنین به واسطهٔ آشنایی و پیشنهاد چنگیز جلیلوند، مدت کوتاهی در عرصهٔ دوبله فعالیت نمود. بهرام حصیری در دههٔ ۱۳۷۰ با «ارکستر همنوازان» به سرپرستی اسدالله ملک، به اجرای برنامه پرداخت و پس از حدود ۲۰ سال در سال ۱۳۹۰ با «ارکستر چکاوک» به سرپرستی رضا شایسته در تالار وحدت تهران به روی صحنه رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.