یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

آموزش اصولی؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۱۰

زارعی: اغلب کلاس ها و آموزشگاه های سینمایی یک دکان یا بنگاه درآمدزایی برای موسسان شان هستند

کوروش زارعی در ششمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین

سینماپرس: کوروش زارعی بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در خصوص فقدان آموزش اصولی و حرفه ای در سینمای ایران گفت: اغلب کلاس ها و آموزشگاه های سینمایی یک دکان یا بنگاه درآمدزایی برای موسسان شان هستند و هیچ عایدی مثبتی برای کسانی که در این کلاس ها شرکت می کنند ندارند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه نه تنها خروجی مطلوب محتوایی را از این کلاس ها شاهد نیستیم بلکه حتی خروجی تکنیکی و فنی موثری هم از این کلاس ها و آموزشگاه ها حاصل نمی شود.

وی ادامه داد: در این کلاس ها اغلب از هنرجویان پول می گیرند و به آن ها هیچ چیزی یاد نمی دهند؛ وقت هنرجویان در این کلاس ها هدر می رود و در نهایت مدرکی به آن ها ارائه می شود که این مدرک هم ارزش و اعتباری ندارد.

زارعی سپس با بیان اینکه ما از نظر محتوایی و تکنیکی نیازمند آموزشگاه هایی هستیم که بتوانند افرادی را تربیت کنند تا به درد آینده سینمای کشور بخورند اظهار داشت: اوضاع آموزشگاه ها بسیار خراب تر از چیزی است که می توان تصور کرد و متأسفانه وزارت ارشاد هیچ نظارت جدی روی آموزشگاه ها ندارد و آن ها را به حال خود رها کرده است.

بازیگر سریال های تلویزیونی «آنام» و «جابر بن حیان» تأکید کرد: برخی به اصطلاح آموزش هایی که در آموزشگاه ها داده می شود حیرت آور است. چندی قبل بنده شنیدم یکی از هنرپیشه های مطرح سینما از آمریکا تشکی آورده که یک طرف آن سراسر میخ است و برای تمرین حس گری هنرجویان خود را پای برهنه روی این تشک می فرستد و پاهای آن ها غرق خون می شود و زجر می کشند؛ این کارها و رفتارها قطعاً از یک آدم عادی برنمی آید و کسی که این کارها را می کند مشکلات پیچیده ای دارد و مسئولان نباید اجازه این کارها را بدهند.

وی در همین راستا تصریح کرد: هنرجویان و دانشجویان باید بدانند این کارها فقط به آن ها آسیب می رساند و هرگز نباید تن به چنین رفتارهایی بدهند. این کارها روح و روان و جسم آن ها را نابود می کند. تمامی این اتفاقات به دلیل فقدان نظارت اصولی از سوی متولیان فرهنگی کشور است و من امیدوارم هرچه زودتر به موضوع این کلاس های آموزش سینمایی ورود جدی شود و اینطور بی رویه به هر کسی از راه می رسد مجوز تأسیس کلاس آموزش های مرتبط با سینما را ندهند.

این سینماگر متذکر شد: بسیاری از این خانم ها و آقایانی که مجوز برگزاری و تأسیس کلاس های آموزش بازیگری و سینما و... را گرفته اند به هیچ عنوان صلاحیت این کار را ندارند. نکته جالب اینجا است که آن ها اغلب کسانی هستند که خودشان در هنر عقب مانده اند و هیچ چیز بلد نیستند؛ حالا چطور می خواهند بیایند و درس سینما یا درس بازیگری به هنرجویان بدهند؟

زارعی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه این معضل در سراسر کشور وجود دارد اما وضعیت تهران به مراتب فاجعه بارتر از وضعیت شهرستان ها است و این کلاس ها و آموزشگاه ها مثل قارچ از این طرف و آن طرف سبز شده اند. من امیدوارم خود هنرجویان و علاقمندان سینما به این نتیجه برسند که از حضور در این آموزشگاه ها چیزی عایدشان نمی شود و تنها پول و زمان شان را هدر می دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.