سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

به مناسبت سالروز مقاومت اسلامی عنوان شد؛

برخی مدیران کج سلیقه، شعاری و بی دغدغه عامل اصلی سالها مهجوریت سینمای مقاومت

برجی-همراه-قاسمی جامی-شریفی-کیوان نیا-باکیده-صادق دقیقی-اصغری-محسنی نسب

سینماپرس: تعدادی از سینماگران حوزه مقاومت و دفاع مقدس متذکر شدند: مدیر فرهنگی اگر اندکی درایت و دغدغه داشته باشد بخشی از تولیدات سینما و تلویزیون کشور را به مقوله مقاومت اسلامی اختصاص می دهد.

تعدادی از سینماگران حوزه مقاومت و دفاع مقدس در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور متذکر شدند: مدیر فرهنگی اگر اندکی درایت و دغدغه داشته باشد بخشی از تولیدات سینما و تلویزیون کشور را به مقوله مقاومت اسلامی اختصاص می دهد اما مدیران خود را به خواب زده اند! این افراد تأکید کردند: دغدغه مدیران فرهنگی تنها میز و پست ها و اطرافیان شان هست و به مقوله مهمی مانند مقاومت اسلامی توجهی ندارند و متأسفانه این سینمای مهم و استراتژیک رزو به روز مهجورتر از گذشته می شود.

به گزارش سینماپرس نامگذاری روز بیست و سوم مرداد ماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان به مناسبت پیروزی جنبش حزب الله لبنان، بیش از هر چیزی، تجلیل از واژه مقدس «مقاومت» است. مقاومتی که ریشه در اعتقادات اسلامی دارد و مسلمانان جهان با آن خو گرفته اند؛ مقاومتی که از ۸ سال دفاع مقدس جاری است و هم اینک مدافعان حرم بخش دیگری از آن را به نمایش گذاشته اند. مقاومتی که نباید هیچ گاه به فراموشی سپرده شود؛ نباید فراموش شود که مردم لبنان درنبردی سی و سه روزه، ارتش رژیم اشغال گر قدس را به خاک سیاه مذلت نشاندند و باردیگر، واژه مقاومت را برای محرومان و ستم دیدگان جهان معنا کردند و به همه یادآور شدند که مقاومت، سلاحی است که صلاح در پی دارد وبه سخن دیگر، صلاح کار در برابر دشمن متجاوزی مانند رژیم نابکار اسرائیل، سلاح و مقاومت است و در غیر این صورت، باید که ذلت و خواری و حکم صادره از سوی متجاوز را پذیرفت.

جایگاه پرداختن به مقاومت اسلامی در سینمای ایران ریشه ای دیرینه دارد؛ همزمان با آغاز ۸ سال دفاع مقدس بسیاری از فیلمسازان ارزشی و شریف کشور مبادرت به ساخت و تولید فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت های مردمی در مقابله با دشمن بعثی پرداختند و از آن دوران تاکنون سینمای ایران کم و بیش شاهد تولیداتی در این زمینه بوده که با روی کار آمدن دولت اصلاحات روندی رو به افول به خود گرفته است.

این روند رو به افول پرداختن به سینمای مقاومت، ارزشی و استراتژیک تاکنون بارها مورد اعتراض هنرمندان و سینماگران ارزشی قرار گرفته و فراتر از آن بارها مقام معظم رهبری در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید کرده اند که مسئولان فرهنگی دولت باید توجه جدی تری به این نوع سینما داشته باشند اما متأسفانه گوش شنوایی برای فهمیدن پیام های بزرگ این سخنان وجود نداشته و نفسانیت و دنیاگرایی باعث شده تا مدیران کمترین دغدغه ای برای رشد و توسعه این سینما از خود نشان ندهند. در همین راستا ۹ تن از سینماگران برجسته کشور آقایان: رضا برجی، ابوالفضل همراه، حسین قاسمی جامی، امیرحسین شریفی، شاهرخ کیوان نیا، عبدالله باکیده، صادق صادق دقیقی، ابراهیم اصغری و محسن محسنی نسب با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رضا برجی مستندساز مطرح کشور در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: ما در قیاس با هالیوود یا حتی سینمای ترکیه در خصوص با مقوله مقاومت اسلامی در سینما هیچ کاری انجام نداده ایم؛ یکی دو فیلم و سریال ساختن که کار نیست! مدیر فرهنگی اگر اندکی درایت و دغدغه داشته باشد بخش اعظم تولیدات سینما و تلویزیون کشور را به مقوله مقاومت اسلامی اختصاص می دهد. مدیران خود را به خواب زده اند؛ وقتی مردم را متوجه نمی کنیم که چقدر پرداختن به محور مقاومت اسلامی و حمایت از فلسطین و لبنان اهمیت دارد شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» توسط دشمن در دهان نسل جوان مان می افتد. این وظیفه مدیران فرهنگی است که چرایی اهمیت حمایت از فلسطین و لبنان را برای جوانان تبیین کنند اما چون مدیران خودشان را به خواب زده اند این کار صورت نمی گیرد؛ بنده معتقدم مدیران متوجهند چه می کنند و عمدی پشت این قصه است که به محور مقاومت اسلامی کم توجهی شود.

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: متأسفم که باید بگویم همواره در حق مفاهیم ارزشمند و استراتژیک در سینمای ایران جفا شده است. بی تفاوتی مدیران فرهنگی و سینمایی در طول سالیان مختلف باعث شد تا این اتفاق به ثمر نرسد. ما حتی به جریاناتی مانند داعش آنطور که باید نپرداختیم و این در حالی است که کشورهایی مانند هند و ترکیه که هیچ نقشی در این راستا نداشتند فیلم های زیادی با حضور سلبریتی های مطرح شان تولید کردند اما ما باز هم مثل همیشه عقب ماندیم و دست روی دست گذاشتیم و نظاره گر این وقایع بودیم.

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در این باره به سینماپرس گفت: مهمترین علت ضعف سینمای مقاومت در کشورمان نگاه ویترینی مسئولان به این محصولات است به نحوی که مسئولان می خواهند به زور این سینما را سرپا و زنده نشان دهند در صورتی که این سینما در واقعیت به شدت دچار رخوت شده و از نفس افتاده است. ما موضوعات استراتژیک بسیاری داریم که نسبت به آن ها دچار غفلت شده ایم و این غفلت تنها به مقوله مقاومت اسلامی ختم نمی شود؛ مثلاً در مورد حجاب اسلامی تاکنون هیچ اثر درخور تأملی در سینما تولید نشده و این در حالی است که مدیران سینمایی ملزم هستند چنین آثاری را سفارش دهند و تولید کنند، آثاری که بتواند همه مردم را درگیر خود کند و علاقه مردم را به حجاب اسلامی چند برابر کند اما اسفا که در همه این زمینه ها به شدت دچار غفلت هستیم.

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در این خصوص اظهار داشت: دغدغه مدیران فرهنگی تنها میز و پست ها و اطرافیان شان هست و به مقوله مهمی مانند مقاومت اسلامی توجهی ندارند و متأسفانه این سینمای مهم و استراتژیک رزو به روز مهجورتر از گذشته می شود. متأسفانه ما با مدیرانی کج سلیقه روبرو هستیم که یا شناخت و درایت کافی ندارند یا کلاً دغدغه ای ندارند و یا اصلاً فکر و ایده های شان با ایده های استراتژیک و ارزشمند ما و امثال ما همخوانی ندارد. این اتفاق بسیاری از سینماگران متعهد و انقلابی را به شدت دچار معضل کرده به نحوی که اغلب آن ها مدت ها است بیکار و خانه نشین شده اند. این اتفاقات در حالی است که بی تردید سینمای جمهوری اسلامی ایران باید تمام توان و بودجه و اهتمامش را برای رشد، توسعه و گسترش این سینمای ناب و اصیل به کار می گرفت.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: مدیران فرهنگی بیشتر دنبال مانور رسانه ای و ارائه بیلان کاری به بالادستی های شان هستند و همین باعث شده توجه چندانی به مقوله های مهمی همچون مقاومت اسلامی نداشته باشند و قطعاً راهکار برون رفت از این شرایط این است که نیروهای متعهد و امتحان پس داده ای که طی ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره عشق خود را به اسلام و انقلاب نشان داده اند پای کار بیایند و اداره امور را در دست بگیرند. اهمال کاری مدیران فرهنگی و سینمایی ما در این حوزه در حالی است که در خارج از کشور به خصوص در سینمای هالیوود برای اهداف کلان و استراتژیک خود هزینه و سرمایه گذاری های متعدد می کنند و تمام اهتمام شان را برای تولید آثاری به نفع کشور خود و اهداف شوم خود به کار می بندند اما در کشور ما یک فیلمساز متعهد و انقلابی باید برای به سرانجام رسیدن کارش مدام از پشت در اتاق این مدیر به آن شورا و از آن شورا به سراغ آن مدیر برود و در نهایت هم از نفس بیفتد و عطای این کار را به لقایش بخشیده و از خیرش بگذرد.

عبدالله باکیده کارگردان سینما و تلویزیون در این خصوص اظهار داشت: نتیجه حضور مدیران کم تجربه و جوان باعث شده سینمای مقاومت در سطح باقی بماند و ما شاهد تولید آثاری باشیم که اصلاً چشمگیر و قابل توجه نیستند. وقتی مدیرانی به مراکزی که مسئولیت زمینه سازی برای صدور بحث های مهم فرهنگی را دارند سنجاق شد اند که اغلب جوان هستند و از مشاوران جوان تر و کم تجربه تر از خود بهره می برند نتیجه می شود همین وضعیت بحرانی در حوزه سینمای مهم و استراتژیک مقاومت! متأسفانه سینمای دولتی فیلم هایی را ارائه می کند که نازل تر از سینمای بدنه هستند! یک زمانی سینمای بدنه فیلم های نازل و پیش پاافتاده ارائه می کرد اما امروزه کار به جایی رسیده که نهادهای دولتی این قبیل فیلم ها را تولید می کنند و این مایه شرمساری است.

صادق صادق دقیقی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: معضل اصلی ما در سینما مسئولانی هستند که نمی خواهند سینمای استراتژیک و حماسی توسعه یابد و برای همین هم هرچقدر فیلمسازان دغدغه مند طرح و ایده های درخشان به آن ها ارائه می کنند از تولید این آثار سر باز می زنند. مدیران وعده می دهند اما برای حمایت از تولید پا پیش نمی گذارند! شاید علت اصلی این اتفاق این است که ما در برخی گلوگاه های مهم با افرادی فاقد تخصص و بی دغدغه مواجهیم که اصلاً معنای سینمای استراتژیک را درست نمی شناسند. ما در سینما نیازمند غربال گری هستیم؛ غربال گری در بین مدیران و فیلمسازان! اگر این غربال گری رخ دهد ما می توانیم آثار استراتژیک تولید کنیم و حتی فیلم های مان را در خود آمریکا و انگلستان هم اکران کنیم. این کار نیازمند همت، عزم و اراده جدی و قوی از سوی مدیران بالادستی است و امیدوارم روزی شاهد آن باشیم.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما تأکید کرد: مشکل اصلی کشور امروزه مشکل اقتصادی و تورم فزاینده است و همه مردم از جمله سینماگران با این معضل روبرو شده و در حال دست و پنجه نرم کردن هستند اما سینما و سینماگران ارزشی امروزه با مشکلات افزون تری نسبت به سایر افراد روبرو هستند و وضعیت قابل قبولی ندارند. خیلی از سینماگران با سابقه، متعهد، کاربلد و علاقمند به این عرصه نمی توانند فعالیت کنند و سال ها است بیکارند و این بیکاری و خانه نشینی آن ها بسیار تأسف بار است.

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: زدوبند و فساد شدید مالی در دستگاه های فرهنگی و هنری باعث شده تا سینماگران متعهد و کاربلد سینمای مقاومت و دفاع مقدس خانه نشین شوند! در واقع چون این افراد ساده و سالم هستند اصلاً اجازه ورودشان را به حوزه تولید نمی دهند چون در این میان پول های زیادی خورده می شود که این افراد به واسطه متعهد بودن شان زیر بار آن نمی روند. مدت ها است شاهد آن هستیم که برآوردهای چندین برابری برای تولید برخی فیلم ها می دهند؛ به عنوان مثال فیلمی که با ۵ میلیارد ساخته می شود را با ۴۰ میلیارد می سازند. این وسط پول را کسانی می خورند که آن پروژه را ساپورت می کنند! کسی که با آرمان وارد سینمای ارزشی و استراتژیک شده به هر قیمتی فیلم نمی سازد از این رو آقایان مدیر و سیاست گذار تولید فیلم را به کسانی می دهند که بتوانند از قبل آن ها منتفع شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.