چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی/۴

معینی: پرداختن به آیین و سنن ملی در رسانه ها و کارهای هنری به نوعی مقابله با تهاجم فرهنگی است

گیتی معینی در مراسم تشییع پیکر فریماه فرجامی

سینماپرس: گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: اگر آیین و سنت های مان را با زبان شیوای هنر بازگو کنیم شاید بتوانیم بخشی از نسل جوان را به سمت اصالت گرایش دهیم.

گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی گفت: پرداختن به آیین و سنن ملی در رسانه ها و کارهای هنری به نوعی مقابله با تهاجم فرهنگی است اصلاً می توان به نوعی این کار را امر به معروف و نهی از منکر دانست چرا که بخشی از نسل جوان این روزها به سمتی رفته که شایسته جامعه ما نیست و اگر آیین و سنت های مان را با زبان شیوای هنر بازگو کنیم شاید بتوانیم بخشی از این نسل را به سمت اصالت گرایش دهیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «ابلق» و «قسم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما بارها گفته ایم و تکرار کرده ایم که مسئولان فرهنگی، سیاست گذاران و کسانی که بودجه در اختیار دارند باید برای ترویج فرهنگ و آیین و سنن ملی تمام توان خود را به کار گیرند اما متأسفانه از آنجا که نرود میخ آهنین در سنگ تاکنون شاهد هیچ اقدام موثر و سازنده ای از سوی مسئولان در این خصوص نبوده ایم!

وی متذکر شد: مثلاً در خصوص همین شعر من متأسفم که امروزه نسل جوان با اشعار پوچ و بی فایده روبرو است؛ متأسفم که موسیقی رپ و امثال تتلوها الگوی بخشی از نسل جوان ما شده اند؛ اگر این اتفاقات افتاده به دلیل کم کاری همه ما بوده که نتوانسته ایم حضرت حافظ و سعدی و مولانا را به نسل جوان بشناسانیم و به عمق اشعار آن ها پی ببریم.

این سینماگر پیشکسوت سپس با بیان اینکه ما پیشکسوتان باید ارزش ها و آیین های ملی را تبلیغ کنیم اظهار داشت: ما باید در جامعه اثرگذار باشیم حتی اگر رسانه ها و مدیران هنری ما را همراهی نمی کنند باید در هر کجا که می توانیم برای ترویج مردم و به ویژه نسل جوان برای رفتن به سمت آیین و سنن ملی گام برداریم؛ مثلاً اگر در صف نانوایی هستیم باید از مفاهیم ارزشمندی که در فرهنگ کهن مان نهفته است مطالبی را بیان کنیم تا نسل جوان حداقل از این طریق کمی تکان بخورد.

معینی خاطرنشان کرد: من یکی از مشکلاتم در پشت صحنه ها همین موارد است؛ گاهی اوقات هم به شدت عصبی می شوم و تذکر می دهم و از عزیزان پشت صحنه می خواهم اندکی در مورد فرهنگ و آیین و سنن تحقیق و مطالعه داشته باشند و به مسیری نروند که بیراهه است.

بازیگر سریال های تلویزیونی «خانه به دوش» و «مدرسه مادربزرگ ها» در پایان این گفتگو تأکید کرد: امیدوارم جوانان اندکی حرف بزرگترها را بشنوند. امیدوارم همه ما به این نتیجه برسیم که توجه به آیین و سنن روی جامعه تأثیرات فوق العاده مثبت می گذارد. من تا جایی که بتوانم این کار را می کنم و هرگز کوتاه نمی آیم و امیدوارم روزی را ببینیم که مردم کشورمان به صورت یکپارچه وفادار و متعهد به فرهنگ و آیین سنن ملی و دینی خودمان شده اند و خدای بزرگ را به همین ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) قسم می دهم که ما را یاری کند تا بتوانیم بهترین ها را برای مردم مان مهیا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.