سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

وزیر ارشاد:

هرکس هنجارشکنی کند و قانون شرع و جمهوری اسلامی را رعایت نکند در حوزه هنری فعالیتی برای آن‌ها متصور نیستیم

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: اسماعیلی گفت: در وهله اول چهار خبرگزاری زیر مجموعه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال ادغام است و برنامه ما تعدیل خبرنگاران نیست.

به گزارش سینماپرس، بیست بهمن بود که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به استان قزوین نشستی با حضور اصحاب فرهنگ و هنر این استان داشت و در بخشی از سخنان خود به بخشی از مشکلات رسانه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: ما قبول داریم، در حوزه رسانه‌ها با مشکلات روبه‌رو هستیم، که یکی از آن انبوه مجوزهاست. در کشور ۱۴ هزار مجوز برای رسانه‌ها صادر شده، درحالی که در کشورهای توسعه یافته دنیا چهار تا پنج خبرگزاری وجود دارد؛ اما در کشور ما ۴۸ خبرگزاری فعالیت می‌کنند.

به گفته اسماعیلی، همین حالا هرکس ما را ببیند، درخواست مجوز خبرگزاری دارد؛ در حالی که خبرگزاری یک تعریف و سازوکار مشخص دارد. ما خودمان از دولت شروع کردیم، ۵-۶ خبرگزاری دولتی را در ایرنا ادغام می‌کنیم و نامه آن‌را به رئیس جمهور ارسال کرده‌ایم و پیگیر اجرای این کار هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین اقدامات انجام شده پیرامون ادغام خبرگزاری‌های دولتی به خبرنگار ما گفت: در وهله اول چهار خبرگزاری زیر مجموعه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال ادغام است.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که منظور شما مشخصاً کدام خبرگزاری‌هاست، افزود: الان اسم خبرگزاری‌ها در ذهنم نیست. اصلاً برنامه ما تعدیل خبرنگاران نیست. بحث ما این است که تعداد زیادی خبرگزاری در کشور وجود دارد، درحالی که در تمام دنیا تعداد خبرگزاری‌ها حدود پنج شش‌تا هست.

وی در پاسخ به این سوال که با ادغام خبرگزاری‌ها تمام خبرنگاران در رسانه‌ها بکار گرفته می‌شوند؟ توضیح داد: بله، هیچ تعدیل نیرویی نخواهیم داشت و هدف از ادغام خبرگزاری‌ها کوچکتر کردن رسانه نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از گفتگو با یکی از دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ درباره زیر پاگذاشتن قوانین جمهوری اسلامی از سوی سینماگران تصریح کرد: هرکس هنجارشکنی کند و قانون شرع و جمهوری اسلامی را رعایت نکند، در حوزه هنری فعالیتی برای آن‌ها متصور نیستیم. ما باید به آن‌ها مجوز فعالیت ندهیم، که نمی‌دهیم.

اسماعیلی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تفکیک وظایف رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی گفت: اساساً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، تا جلوی اخلال در تنظیم‌گری را بگیرد. امیدواریم با این تفکیک وظایف جلوی قانون‌شکنی‌ها گرفته شود.

براساس اطلاعات سامانه جامع رسانه‌های کشور ۵۸۷۳ رسانه در استان تهران مجوز فعالیت دارند، که از این تعداد ۲۶۷۹ رسانه چاپی، ۲۱۰۰ رسانه الکترونیک برخط و ۱۰۹۴ رسانه الکترونیک غیربرخط هستند.

رسانه‌های چاپی براساس دوره انتشار به روزنامه، هفته‌نامه، دو هفته‌نامه، ماهنامه، دو ماهنامه، فصلنامه، دو فصلنامه و سالنامه تقسیم می‌شوند، که ۱۴۸ رسانه روزنامه، ۲۳۴ رسانه هفته‌نامه، ۱۰۷ رسانه دو هفته‌نامه، ۷۷۱ رسانه ماهنامه، ۸۱ رسانه دو ماهنامه، ۱۰۴۶ رسانه فصلنامه، ۲۴۶ رسانه دو فصلنامه و ۴۶ رسانه سالنامه منتشر می‌کنند.

رسانه‌های الکترونیک برخط براساس دوره انتشار به خبرگزاری و پایگاه خبری تقسیم می‌شوند، که ۲۳ رسانه خبرگزاری و ۲۰۷۷ رسانه پایگاه خبری هستند.

رسانه‌های الکترونیک غیربرخط براساس دوره انتشار به هفته‌نامه، ماهنامه، دو ماهنامه، فصلنامه، دو فصلنامه و سالنامه تقسیم می‌شوند، که ۳۰ رسانه هفته‌نامه، ۱۴۱ رسانه ماهنامه، ۹ رسانه دو ماهنامه، ۶۵۹ رسانه فصلنامه، ۲۳۳ رسانه دو فصلنامه و ۲۲ رسانه سالنامه منتشر می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.