شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

وزیر آموزش و پرورش:

رهبر به کانون پرورش فکری نگاهی ویژه دارند/توقع رهبری از کانون انجام کارهای عمیق، دقیق، وسیع، مسئولیت پذیرانه، ظریف، انقلابی و... است

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش؛ کانون پرورش فکری

سینماپرس: رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بر اهمیت کتابخوانی و سواد خواندن بچه‌ها تأکید کرد.

به گزارش سینماپرس، مراسم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» صبح روز شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲در سالن غدیر کانون پرورش فکری برگزار شد.

در این مراسم رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با درود به شهدای دانش‌آموز و معلم از مهدی آذریزدی بخاطر قصه‌های خوبش که در تاریخ کشور ماندگار شده است، یاد کرد.

وی گفت: مسیر توسعه و پیشرفت ایران از خیابان آموزش و پرورش می‌گذرد و هر دولتمردی بخواهد ایران سربلند باشد باید به آموزش و پرورش توجه کند.

صحرایی ادامه داد: در این راه لازم است اولویت اول آموزش و پرورش از مقام ذهنی و سیاسی به رفتار اجرایی و عملیاتی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ایران ظرفیت بالایی برای فتح قله‌های علمی وجود دارد. من به‌عنوان یک معلم که سابقه ۳۲ ساله معلمی داشتم معتقد هستم مهمترین ساختار و سازمان پیشرفته کشور مدرسه است و این درحالی است که ما از مدرسه غفلت کردیم.

وی افزود: هرکاری برای توانمند شدن و ارتقای فعالیت‌های تربیتی انجام دهیم برای آینده ایران است. باید مرکز ثقل ما آموزش و پرورش و معلمان باشند. فراموش نکنیم با داشتن معلم خوب هیچ محدودیتی مانع پیشرفت نیست.

صحرایی بیان کرد: آموزش و پرورش دستگاه بزرگی است و مأموریت بزرگی دارد اما اشکال بزرگ اینجاست که مرکز ثقلش یعنی مدرسه کمرنگ شده است. همه دستگاه‌ها باید برای تقویت مدرسه تلاش کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رابطه مدرسه‌ها با یکدیگر وقتی اتفاق می‌افتد که دستگاه‌های آموزش و پرورش ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند؛ از طرفی شبکه شدن مدرسه‌ها نیازمند ساختار درست مدرسه‌هاست.

وی با تأکید بر اهمیت کتاب‌خوانی اظهار کرد: ما وقتی با کتاب‌هایمان هستیم آرامش داریم. در اوج فشار کار و شلوغی هم فرصت دوساعته کتاب خواندن به ما آرامش می‌دهد. در واقع کتاب جزیی از زیست بوم ماست.

صحرایی بیان کرد: متأسفانه کتاب در دنیای امروز به کالایی تبدیل شده که در اختیار قشری خاص قرار دارد. در حالی‌که هر اندازه کتاب و کتابخوانی عمومیت پیدا کند به همان اندازه ذهن مردم فرهیخته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه وظیفه حاکمیت است مانع چنین اتفاقی شود گفت: در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دولت وظیفه داریم کتاب و کتاب‌خوانی را عمومی کنیم تا در دسترس همه قرار بگیرد. کانون پرورش فکری در این موضوع جایگاه خاصی دارد و دولت هم در راستای ترویج دانایی از آن حمایت می‌کند.

وی بیان کرد: مأموریت مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که از طرح‌های گوناگون با توجه به ظرفیت‌هایش استفاده کند.

صحرایی با بیان اینکه کانون باید روی تقویت هویت ملی و دینی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کند اظهار کرد: آنچه با عنوان جهانی شدن است به بی‌هویت شدن دامن می‌زند. سرتاسر ادبیات ما ماهیت هویت و غیرت دارد و باید این هویت را تقویت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رشد تفکر یکی دیگر از کارهای کانون است. چون هرجا کتاب باشد تفکر هست و هرجا امید و ایمان باشد غیرممکن ممکن می‌شود.

وی اظهار کرد: رهبر به کانون پرورش فکری نگاهی ویژه دارند. توقع رهبری از کانون انجام کارهای عمیق، دقیق، وسیع، مسئولیت پذیرانه، ظریف، انقلابی و... است.

صحرایی گفت: کانون باید نسبت به محیط اطرافش دقیق باشد. جایگاه کانون پرورش فکری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جایگاهی دینی اعتقادی، سیاسی اجتماعی و... است و کانون می‌تواند در این حوزه‌ها فعالیت کند.

وی با اشاره به طرح کانون مدرسه بیان کرد: کانون پرورش فکری نزدیکترین همکاری را با معاونت پرورشی آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان داشته باشد. در اجرای طرح ملی کانون مدرسه هم کانون به معاونت پرورشی دست همکاری دهد.

مسابقه کتابخوانی ملی و خواندنی کردن گلستان سعدی از دیگر موضوع‌هایی بود که وزیر آموزش و پرورش در صحبت‌هایش به آن اشاره داشت.

رضامراد صحرایی در پایان حاضران را سفارش به خواندن کتاب‌های زنده‌یاد مهدی آذریزدی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.