شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

لزوم زنده نگه داشتن خاطرات شهدا با زبان هنر/۶

علی اکبری: عدم تخصص و تعهد در میان برخی مدیران فرهنگی باعث معضلات شدید در عرصه فرهنگ و هنر شده است

محسن علی اکبری در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما گفت: متأسفانه مدیران فرهنگی در دولت های مختلف بیانات رهبری را نشنیده گرفتند.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: متأسفانه مدیران فرهنگی در دولت های مختلف بیانات رهبری را نشنیده گرفتند و آنطور که باید و شاهد به فرمایشات مهم معظم له توجه نکردند و نکات ظریفی که ایشان اشاره می کردند برایشان ملاک کار نبوده است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «جنگ کودکانه» و «کتاب قانون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:حقیقتاً بنده نمی دانم علت این سهل انگاری ها از سوی مدیران فرهنگی چیست؟ آیا دشمن در پشت پرده این مباحث را مدیریت می کند؟ یا مدیران از روی جهل این کار را انجام می دهند و درک درستی از اوضاع ندارند؟

وی با تأکید بر اینکه عدم تخصص و تعهد در میان مدیران فرهنگی باعث معضلات شدید در عرصه فرهنگ و هنر شده است تصریح کرد: ما هر روز با کوچک تر شدن اشل ظرفیت مدیران در عرصه فرهنگ و هنر مواجهیم و این اتفاق ما را با مشکلات بیشتر مواجه می کند! کم کاری در عرصه فرهنگ و هنر تنها به مورد شهدا باز نمی گردد و متأسفانه ما در زمینه های بسیاری دچار کمبود و نقصان هستیم.

این سینماگر در همین راستا یادآور شد: حضرت آقا در طول ۲ دهه گذشته حداقل ۲۰ بار مباحث مهمی نظیر بحث تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، ولنگاری فرهنگی، ابتذال فرهنگی و فرهنگ سازی را مطرح کردند. ایشان به کرات دغدغه های مهم شان را اعلام کردند اما اسفا که کسی گوش نکرد و همین باعث شده تا ما امروز حجاب برایمان بدل به یک معضل شود. بی تردید اگر کار فرهنگی شده بود امروز نیاز به برخود قهری برای حفظ حجاب در جامعه نبود و فرهنگ می توانست اصالت حجاب را تأمین کند.

علی اکبری خاطرنشان کرد: بی شک وقتی برخورد قهری در جامعه صورت می گیرد و دو طرف ماجرا با یکدیگر درگیر می شوند به نفع کشور نیست. کم کاری در حوزه فرهنگ به جایی رسیده که امروز معضل حاکمیت حفظ حجاب شده و همه این ها به دلیل بی فکری مدیران فرهنگی در ادوار مختلف است که بیانات حضرت آقا را اطاعت نکردند.

این تهیه کننده سینما متذکر شد: مدیران سینمایی و مدیران تلویزیونی می توانستند در این سال ها با ساخت فیلم و سریال منطق حجاب را برای نسل جوان عنوان کنند و بگویند چرا ما برای حفظ حجاب اصرار می ورزیم. ما این ها را نگفتیم و به جایی رسیدیم که باید امروز دعوا را حل کنیم و باید ساعت ها بحث و جدل شود و ارتباط خانواده ها کمرنگ شود. چون کار فرهنگی نشده و نیامدیم از زبان هنر این موارد را مطرح کنیم.

تهیه کننده سریال های تلویزیونی «مردان آنجلس» و «ایوب پیامبر (ع)» در همین راستا یادآور شد: زمانی که سریال «مریم مقدس (س)» پخش شد بنا به آمار حدود ۶ ماه فروش لوازم آرایشی در کل کشور به شدت کم شد؛ آن زمان دورانی بود که آرایش خلیجی غلیظ برای بانوان مد شده بود اما همین سریال باعث شد تا آرایش بانوان ملایم شود. این کار فرهنگی است اما متأسفانه تداوم نداشت و این عدم تداوم لطمه زننده است.

وی تأکید کرد: در رابطه با شهدا هم وضعیت همین است. ما سال ها کار نکردیم حالا می خواهیم کار کنیم اما مسیر را اشتباه می رویم. مثلاً افرادی را می آوریم برای این کارها که نه در دفاع مقدس بودند نه مدافعان حرم را دیدند و نه عشق و شور و حال شهدا را درک کردند. ما بچه هایی را برای ساخت این فیلم ها انتخاب می کنیم که این بچه ها با این مقوله آشنایی ندارند و در نتیجه فیلمی ساخته می شود که به جای دفاع مقدس، فیلمی جنگی و آمریکایی است و ارتباطی با دفاع مقدس ما ندارد.

علی اکبری تصریح کرد: ما اگر فیلم دفاع مقدسی واقعی را بخواهیم بشناسیم باید به فیلم های زنده یاد رسول ملاقلی پور رجوع کنیم که به معنای واقعی دفاع مقدس است. این فیلم هایی که این روزها به اسم دفاع مقدس ساخته می شد و حتی در جشنواره های متعدد شرکت می کند و جایزه هم می گیرد فیلم جنگی است و نشانی از دفاع مقدس ندارد. اهداف و انگیزه و آرمان های شهدا در این فیلم ها نیست و درک درست از شهادت در این فیلم ها کمرنگ است.

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم مدیران ما با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری به خود بیایند و تدبیر کنند و از نظر مدیران با تجربه گذشته استفاده کنند. این بسیار بد است که مدیران پیشکسوت و متعهد در خانه هستند و کسانی سکان مدیریتی را در ارشاد و صدا و سیما به دست گرفته اند که شناختی از جریانات انقلاب ندارند. واقعاً چرا باید مدیریت یک شبکه به یک جوان داده شود که اصلاً نمی تواند درک درستی از کارش داشته باشد؟ بسیاری از این افراد درکی از مباحث فرهنگی و خانواده ندارند و از این رو باید از مدیران کارکشته و دلسوزان نظام بیشتر بهره برداری شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.