دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

چالش ها و راهکارهای بهبود کیفی فجر چهل و دوم؛

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم

مبلغی-صبوری-منتظری-منتظمی-کمالی پور-جلالی-تقوی-افتخاری

سینماپرس: تعدادی از چهره های برجسته فرهنگی و هنری کشور متذکر شدند: باید اندیشه های امام (ره) و رهبری باید در آثار جشنواره فیلم فجر نمود عینی داشته باشد.

تعدادی از چهره های برجسته فرهنگی و هنری کشور در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی متذکر شدند: چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از ضعیف ترین دوره های اجرایی این رویداد بود و امیدواریم نقصان ها و اشتباهاتی که در این دوره شاهد بودیم مجدداً در جشنواره چهل و دوم تکرار نشود؛ این افراد تأکید کردند: جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی متعلق به اهداف و آرمان های نظام، انقلاب و شهدا است و باید اندیشه های امام (ره) و رهبری باید در آثار جشنواره فیلم فجر نمود عینی داشته باشد.

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است؛ رویدادی که به ویژه طی سال های اخیر به واسطه سیاست های نادرست و مخربانه مدیران سینمایی دولت قبل رو به انحطاط رفت که یکی از دلایل اصلی آن دوپاره کردن این جشنواره و برگزاری بخش های ملی و جهانی آن به فاصله ماه ها از یکدیگر بود.

بی توجهی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در این رویداد سینمایی، اعمال سلیقه دبیران، عدم حضور دبیران ثابت و مشخص، عدم انتخاب یک مکان واحد به عنوان کاخ رسانه در جشنواره فیلم فجر و... از دیگر مشکلاتی بوده که جشنواره فجر انقلاب در تمامی سال های برگزاری اش با آن درگیر بوده است.

اما سال گذشته در چهل و یکمین جشنواره فجر همچون گذشته شاهد اشتباهاتی بودیم؛ دبیر این رویداد با اینکه بسیار زود منصوب شده بود نتوانست این جشنواره را در تراز عنوان فجر انقلاب اسلامی برگزار کند. بخش بین المللی این رویداد کاملاً به حاشیه رانده شد و فیلم های سخیف و سطح پایین و سیاه نیز در جشنواره حضور داشتند که با انتقاد اهالی قلم روبرو شد.

اینک با توجه به انتصاب مجدد مجتبی امینی به عنوان دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حساسیت ها در خصوص روند برگزاری این رویداد سینمایی در جامعه سینمایی و فرهیخته کشور رو به فزونی گذاشته و همه در انتظارند تا جشنواره ای باشکوه و به معنای واقعی کلمه «انقلابی» را شاهد باشند.

در همین راستا ۸ تن از کارشناسان فرهنگی برجسته کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سینماگران آقایان: حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی، داود صبوری، دکتر غلامرضا منتظری، غلامرضا منتظمی، محمد کمالی پور، حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی و سرکار خانم: دکتر لاله افتخاری با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی‌ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: همه ما مدیون انقلاب اسلامی، شهدا، امام (ره) و رهبری هستیم و قطعاً انتظار می رود جشنواره فیلم فجر هم در جهت ادای دین به این ارزش ها برگزار شود و اهداف کلان و استراتژیک حوزه فرهنگی کشور در این جشنواره نمود عینی پیدا کند. اهمیت جشنواره فیلم فجر بسیار زیاد و زمینه ای برای حرکت های آینده کشور است. همه ما باید نسبت به جامعه مان متعهد باشیم، باید نسبت به تربیت صحیحی که در جامعه صورت بگیرد و آموزش درستی که باید باشد و سمت و سوی درستی که باید در جامعه رواج پیدا کند خود را مسئول بدانیم.

داود صبوری تهیه کننده سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضعیف ترین دوره اجرایی این رویداد بود و امیدواریم نقصان ها و اشتباهات فاحشی که در این دوره شاهد بودیم مجدداً در جشنواره چهل و دوم تکرار نشود. امیدوارم دیگر هرگز شاهد چنین اشتباهات غیر قابل جبرانی در جشنواره چهل و دوم نباشیم! دبیر جشنواره باید در سیاست گذاری و چینش تیم های زیرمجموعه اش تجدیدنظر کند! تیم های اجرایی جشنواره از رأس تا ذیل همه باید تغییر کنند و نباید هیچ یک از افرادی که در برگزاری جشنواره چهل و یکم نقش داشتند دوباره در جشنواره چهل و دوم پست و سمت بگیرند.

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم

دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: اولویت های نظام باید مورد توجه یکایک دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر باشد چرا که این رویداد در راستای جشن های پیروزی انقلاب اسلامی است و باید سرشار از ارزش ها و فرهنگ انقلابی باشد. به گل واژه زیبای «فجر» که عصاره انقلاب اسلامی است توجه کنید! چه در جشنواره فیلم فجر، چه در جشنواره تئاتر فجر، چه در جشنواره موسیقی فجر و... باید شاهد این باشیم که برگزاری این رویدادها و تولیداتی که در آن ها عرضه می شود با عنوان فجر انقلاب اسلامی همسان باشند.

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم

غلامرضا منتظمی پژوهش گر، فعال سیاسی و فرهنگی و بنیان گذار کنفرانس بین المللی افق نو در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: بدیهی است که اهداف کلان و استراتژیک نظام باید در جشنواره فجر انقلاب مورد توجه قرار گیرد و دست اندرکاران برگزاری این رویداد نباید در پی آن باشند تا با گرته برداری غلط از جشنواره های غربی رویدادی مشابه آن ها برگزار کنند. مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید بدانند اگر جشنواره ای برگزار کنند مثل سایر کشورها نشان می دهد خیلی ساده انگارانه به موضوع نگاه کرده و اهمیت سوق الجیشی کشورمان را درست درک نکرده اند و نمی دانند ما چه شرایط خاصی داریم و چه چالش های امنیتی روبروی ما است.

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم

محمد کمالی پور تهیه کننده سینما در این خصوص خاطرنشان کرد: مهمترین معضل اصلی امروز سینمای کشور که در روند برگزاری جشنواره های ریز و درشت ما هم اثر سوء گذاشته فقدان اتحاد و همدلی میان سینماگران و مدیران سینمایی است و از این رو بنده معتقدم برای برگزاری یک جشنواره باشکوه نیازمند ایجاد وحدت و همدلی میان یکایک اهالی سینما هستیم. مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اگر می خواهند جشنواره ای در تراز و جایگاه سینمای کشورمان برگزار کنند از همین امروز باید در پی آن باشند که همه اهالی سینما را با یکدیگر آشتی داده و آن ها را به صلح برسانند.

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم

حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر یک پدیده ای است که بعد از انقلاب ما ظهور پیدا کرده و بستر رشد هنرمندان انقلابی و جهادی در آنجا فراهم شده ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که ما با سینمای تراز انقلاب فاصله زیادی داریم. بومی سازی و ایرانی سازی و اسلامی سازی باید ۳ ویژگی فیلم های جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشند و لازمه این اتفاق آن است که ما از تجربه و ظرفیت هنرمندانی که سال ها در این کشور فعالیت داشتند و برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب تلاش کردند و پیشکسوتان استفاده کنیم و بتوانیم در کنار آن رویش های جدیدی هم داشته باشیم.

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه به سینماپرس گفت: جشنواره فیلم فجر باید تداعی بخش عنوان مقدس «فجر انقلاب اسلامی» باشد در غیر این صورت عنوانی که به این رویداد اطلاق شده و زمان برگزاری آن که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است توجیه ناپذیر و بی مسما خواهد بود. در انتخاب مدیران جشنواره باید دقت ویژه ای صورت گیرد؛ باید مدیرانی کاربلد و متعهد و متخصص برای برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی به کار گرفته شوند که دغدغه نظام و انقلاب را داشته باشند و تمام تلاش خود را به کار ببرند تا فیلم ها، فیلمسازان و شرکت کنندگان جشنواره همگی در راستای اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی متعلق به اهداف و آرمان های نظام، انقلاب و شهدا است و باید اندیشه های امام (ره) و رهبری باید در آثار جشنواره فیلم فجر نمود عینی داشته باشد. طبیعتاً وقتی جشنواره با عنوان «فجر» مزین و معرفی شده باید این واژه در جشنواره نهادینه شود؛ باید بدنه جامعه انقلابی در آثار این رویداد دیده شوند و این رویداد باید بیانگر ارزش هایی باشد که مردم برای آن قیام کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.