سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۵

منتظمی: اهداف کلان و استراتژیک نظام باید در جشنواره فجر انقلاب مورد توجه قرار گیرد

غلامرضا منتظمی در نشست تخصصی واکاوی اندیشه‌های مرحوم نادر طالب‌زاده

سینماپرس: غلامرضا منتظمی پژوهش گر، فعال سیاسی و فرهنگی گفت: دست اندرکاران برگزاری این رویداد نباید در پی آن باشند تا با گرته برداری غلط از جشنواره های غربی رویدادی مشابه آن ها برگزار کنند.

غلامرضا منتظمی پژوهش گر، فعال سیاسی و فرهنگی و بنیان گذار کنفرانس بین المللی افق نو در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: بدیهی است که اهداف کلان و استراتژیک نظام باید در جشنواره فجر انقلاب مورد توجه قرار گیرد و دست اندرکاران برگزاری این رویداد نباید در پی آن باشند تا با گرته برداری غلط از جشنواره های غربی رویدادی مشابه آن ها برگزار کنند.

دیپلمات سابق ایران در فرانسه و مدیر عامل موسسه و دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی افق نو در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در کشورمان باید از ظرفیت های مختلف در بخش هنر و رسانه استفاده درست و بهینه کنیم. ما کشور معمولی نیستیم؛ ما مالزی و پرو و آفریقای جنوبی و... نیستیم. ما کشوری منحصر به فرد هستیم با چالش های امنیتی فراوان و دشمنان بسیار!

وی در همین راستا ادامه داد: امروزه یک آرایش جهانی در مقابل ما قرار گرفته؛ دشمنان تمام توان خود را به کار گرفته اند تا اغتشاشات در کشور زنده بماند! نمونه این اتفاق را اخیراً در جشنواره فیلم کن شاهد بودیم که دست اندرکاران آن چطور از اعتبارشان مایه گذاشتند تا جریان فضاحت بار اغتشاشات را به زعم خودشان زنده نگه دارند.

منتظمی یادآور شد: این قبیل اتفاقات نشان می دهد دشمنان تمام ظرفیت ها را در قالب جنگ نرم به کار بسته و آرایش گسترده ای در قبال ایران دارند. بی شک در این زمانه هنر سینما باید پیشگام بوده و اهداف کلان و استراتژیک نظام را در ابعاد بین المللی نهادینه کند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید بدانند اگر جشنواره ای برگزار کنند مثل سایر کشورها نشان می دهد خیلی ساده انگارانه به موضوع نگاه کرده و اهمیت سوق الجیشی کشورمان را درست درک نکرده اند و نمی دانند ما چه شرایط خاصی داریم و چه چالش های امنیتی روبروی ما است.

وی تأکید کرد: ما باید از تمامی ظرفیت ها به نفع خودمان بهره ببریم. امروزه سنگرهای فرهنگی و هنری در کشورمان به شدت آسیب دیده و فرو ریخته! برخی افراد الآن دنبال انقلاب جنسی در ایران هستند. ما پدیده های این اتفاق را به اشکال مختلف می بینیم و نباید ساده لوحانه به آن ها نگاه کنیم و از این رو باید جشنواره ای برگزار کنیم که اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آن مستتر باشد.

منتظمی سپس با باین اینکه ما امروزه درگیر جنگ نرم هستیم تصریح کرد: ابزار جنگ نرم فرهنگ و هنر و رسانه است؛ ما باید با همین ابزار به مبارزه و مقابله با دشمنان برخیزیم. ما دارای بزرگترین قدرت نرم هستیم در مراکزی که اتاق های فرماندهی عملیات نرم علیه کشور صورت می گیرد اگر تدبیر درستی در دستور کار قرار بگیرد آن وقت باید از ظرفیت بین الملل درست بهره برداری شود.

وی با انتقاد از برخی فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره های فجر گذشته متذکر شد: ما نباید در آثارمان کشور را ناکارآمد جلوه بدهیم؛ قطعاً کشور ما دارای زیبایی ها و دستاوردهای فراوان در حوزه های مختلف است. ما باید از ظرفیت بین المللی جشنواره استفاده کنیم و بهترین ها را به نفع کشورمان رقم بزنیم.

منتظمی در پایان این گفتگو افزود: عدم درک درست مدیران و کسانی که برنامه ریزی می کنند باعث شده تا جشنواره فجر نتواند آنطور که شایسته است در راستای تبیین اهداف و سیاست های کلان نظام نقش آفرینی کند. انتظار جدی این است که درک درست در مدیران سینمایی و بخش های مختلف ارشاد صورت گیرد و برنامه ریزی کلانی برای این نوع نگاه تعریف شود تا بتوانیم با برگزاری یک جشنواره استراتژیک و درخشان به مقابله با جنگ نرم دشمنان برخیزیم؛ دشمنانی که به زعم خود ما را زیر فشار تحریم ها برده اند و هدف شان نابودی ما است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.