یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

گفتگوی دبیر جشنواره «ایثار» با سینماپرس؛

مختاری: این جشنواره به هیچ عنوان موازی کاری با جشنواره های مشابه نظیر جشنواره فیلم مقاومت محسوب نمی شود

فرهاد مختاری در نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم ایثار

سینماپرس: فرهاد مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر جشنواره بین‌المللی ایثار همزمان با برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره به هیچ عنوان موازی کاری با جشنواره های مشابه نظیر جشنواره فیلم مقاومت محسوب نمی شود و اتفاقاً ضروری است که جشنواره هایی با موضوع دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و... با تعداد بیشتری برگزار گردند.

وی در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر ایجاد تغییرات در این دوره جشنواره که عنوان بین المللی را با خود به همراه دارد نسبت به دوره های قبل که این جشنواره صرفاً به صورت ملی برگزار می شد اظهار داشت: ما به دنبال رسیدن به تفاهم های مشترک برای تولید آثار مشترک بین کشورهای حوزه مقاومت و ایران اسلامی هستیم و معتقدیم جشنواره موضوعی فیلم ایثار این پتانسیل و قابلیت را دارد که بتواند در دنیا حرف های جدی برای گفتن داشته باشد.

مختاری ادامه داد: خوشبختانه در همین دوره جشنواره که در واقع پنجمین دوره ملی و اولین دوره بین المللی این رویداد است ما چندین مهمان خارجی از کشورهای مسلمان، دوست و برادر داریم؛ چندین سینماگر و مسئول سینمایی از عراق، یمن، سوریه و... هم اکنون به دعوت ما در مشهد مقدس حضور دارند و امیدواریم بتوانیم با این عزیزان به تفاهم مشترک برای تولیدات مشترک برسیم.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: ۴ دوره قبلی جشنواره فیلم ایثار ۴ به صورت ملی برگزار شده بود و تصمیم ما این شد که برای برقراری ارتباط رسانه ای میان کشورهای جبهه مقاومت این رویداد بین المللی شود. علاوه بر این از حوزه فیلم های سینمایی با موضوع ایثار و شهادت آثاری در کشورهای دیگر در حال تولید بودند که بین المللی بودن جشنواره باعث شد تا این آثار در بخش اصلی حضور پیدا کنند.

وی تأکید کرد: ما یک بخش فیلمنامه نیز به این دوره جشنواره اضافه کردیم چرا که معتقدیم مسأله محتوا امروز ضرورت اصلی سینمای ما است و ما به فیلمنامه هایی نیاز داریم که به صورت حرفه ای و دقیق به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازند.

مختاری تصریح کرد: بنده معتقدم تعدد جشنواره هایی با موضوعات ارزشی و اسلامی ضرورت دارد؛ این نیاز امروز جامعه ما است که در مورد مفاهیم ارزشمند آثار متعددی تولید و عرضه شود و ما حتی اگر بتوانیم باید جشنواره هایی با موضوعات ارزشی را به صورت فصلی برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع ایثار و جهاد و مقاومت بسیار حائز اهمیت است متذکر شد: ما باید بستر و شرایط مناسب را برای تولید و عرضه این آثار فراهم کنیم. نکته دوم این است که حتماً باید بخش خصوصی با اطمینان و طیب خاطر وارد این عرصه شود و بخشی از فعالیت هایش را به این مضامین ارزشمند اختصاص دهد.

مختاری خاطرنشان کرد: ما باید یک سینمای متفاوت را در ایران اسلامی به وجود آوریم؛ امروز وارد چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شدیم و بیش از ۳ دهه از پایان دفاع مقدس می گذرد اما جای تأسف است که برای بزرگان دفاع مقدس و انقلاب هنوز فیلم نساختیم!

وی افزود: جای تأسف است که راجع به احمد کاظمی و همت و زین الدین و خیلی از شهدا و مردان نامدار و بزرگی که از همه هستی و زندگی شان گذشتند فیلم نساختیم. این ها برای حقانیت و استقلال و آزادی ایران اسلامی از جان خود گذشتند و مردانه در مقابل دشمنان قسم خورده ایستادند اما ما با سهل انگاری مفرط برای آن ها فیلم نساختیم و آن ها را به نسل جدید معرفی نکردیم. ن

مختاری در پایان این گفتگو تأکید کرد: مهم این است که جوانان امروز زیست شهیدانه داشته باشند. ما این زیست شهیدانه که آمیخته از اخلاق و تقوا و بصیرت است را به وجود نیاوردیم. ما باید شهدا و رزمندگان بزرگ دفاع مقدس را معرفی کنیم تا بتوانیم با جوانان امروزی به یک فصل مشترک برسیم و آن ها را با زیست شهیدانه آشنا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.