سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری:

در تلاش هستیم که برای تولیداتمان «رده‌بندی سنی» را لحاظ کنیم/امکان اعلام و رسانه‌ای کردن بودجه‌ها را نداریم!

حمیدرضا جعفریان و یوسف منصوری در نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰

سینماپرس: حمیدرضا جعفریان با اشاره به اینکه حوزه هنری در سال جدید از سینمای قهرمان‌محور حمایت می‌کند، تأکید کرد که حوزه هنری با توجه به این موضوع از سینمایی که در آن امید و حس موفقیت وجود دارد، حمایت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، ایلنا با حمیدرضا جعفریان (رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری) درباره سیاست‌های پیش‌روی این سازمان گفتگویی داشت که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

سازمان سینمایی حوزه هنری امسال چه اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی دارد؟

در سال جدید به جز تمرکزی که بر تولید در قالب‌های مختلف مثل فیلم سینمایی، انیمیشن، مستند و سریال داریم که سال گذشته به نوعی حرکت خود را آغاز کرد و جریان خوبی نیز شکل گرفت، برای استمرار آن تلاش می‌کنیم و در کنار آن در نظر داریم که اتفاقاتی مثل جشنواره فیلم صد را به شکل فراگیرتری برگزار کنیم. جشنواره‌ها، باشگاه‌های فیلم و... برای سال جدید به شکل گسترده‌تری با تمرکززدایی از تهران برگزار می‌شوند و سعی داریم گستردگی این رویدادها را در سطح کل کشور گسترش دهیم.

اصولا فرصت و امکان ظهور و بروز استعدادها با فراهم کردن فضای مناسب برای همه علاقه‌مندان در سراسر کشور یکی از سیاست‌های محوری حوزه هنری است و امیدواریم در استان‌هایی که ظرفیتی وجود دارد و حوزه هنری این استان‌ها امکان برقراری ارتباط را هم فراهم کرده است، قطعاً کشف ظرفیت‌ها در دستور کار است و قطعاً کارگاه‌های آموزشی را در این استان‌ها برگزار می‌کنیم و در مناطقی که قابلیت‌های بیشتری وجود دارد تولید فیلم‌های کوتاه حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای نیز مدنظر است. از طرفی حمایت از فیلم‌اولی‌ها در استان‌های مختلف و تولید آثار حرفه‌ای از جمله برنامه‌ریزی‌های آتی ما است.

جدا از بحث تولید، در بخش پخش و توزیع چه برنامه‌هایی دارید؟

در بخش پخش و توزیع هم ما همین برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم. در واقع سعی ما برای سال ۱۴۰۲ این است که توسعه مخاطب داشته باشیم و کسانی که کمتر مخاطب سینما بوده‌اند با تأمین فیلم‌های متفاوت‌تر و ارائه تجربه حضور موفق در سینما قطعاً افرادی بیشتری به سینماها می‌آیند و این اتفاق مشخصاً می‌تواند به اقتصاد کشور ما هم کمک کند.

در حوزه فیلم سینمایی تولید چه آثاری را مدنظر دارید؟

برای ساخت فیلم سینمایی در حال حاضر هشت فیلمنامه در دست داریم که در مرحله نگارش هستند و فکر می‌کنم تعدادی از آن‌ها برای سال آینده قطعاً تولید خواهند شد. در انیمیشن هم هر سال قصد داریم حداقل یک فیلم سینمایی انیمیشن داشته باشیم چون همانطور که می‌دانید تولید انیمیشن زمان‌بر است و کارهایی که از قبل انجام شده باید به سرانجام برسد.

در حوزه مستند دو هدفگذاری کلی داریم، یکی از آن‌ها جشنواره سینماحقیقت است که باید مثل هر سال در آن حضور داشته باشیم و دیگر آثار سریالی مستند است که در توافقاتی که با شبکه‌ها داریم و تعاملاتی که در حال انجام است قطعاً تولیداتی در سال آینده خواهیم داشت. در مرکز سریال سوره دو سریال «کاتب اعظم» و «سوران» که اقتباسی از کتاب «عصرهای کریسکان» است را در دست ساخت داریم و قرار است سه عنوان سریال توسط مرکز سریال سوره ساخته شود.

در تولیدات سازمان سینمایی سوره آیا اولویت‌های محتوایی وجود دارد؟ این اولویت‌ها چیست؟

قطعاً ما اولویت‌هایی در بحث محتوا داریم که در همه تولیداتمان این مسئله مدنظر است. پیش از هر چیز باید بگویم سیاستگذاری مضمونی را روند بالا به پایینی نمی‌دانیم؛ یعنی اینگونه نیست که ما مضامینی اعلام کنیم و فیلمسازان با اطلاع از این مضامین به سراغ ما بیایند و با ما همکاری کنند، قطعاً تعاملاتی بین ما و فیلمسازان وجود دارد که در این تعاملات با مولفان آثار به تولیدات می‌رسیم.

قطعاً ما اولویت‌های محتوایی در ذهن داریم که برایمان حائز اهمیت است، بخشی از این اولویت‌ها با محوریت اقتباس در انتخاب کتاب معلوم می‌شود، مثلاً پروژه‌ای که درباره مرزنشینان در مرکز سریال سوره داریم با سریال‌هایی که با اقتباس از کتاب‌های «عصرهای کریسکان»، «ماتی خان» که درباره ترکمن‌ها است و «قرارگاه سری نصرت» که درباره جنوبی‌ها است تا حدی اولویت‌های محتوایی ما مشخص می‌شود. در بحث تولیدات سینمایی هم همینطور است، تمرکز ما بر این است که به جز آن تِم کلی که در شعارمان رونمایی کردیم که "این قصه قهرمان دارد" و تلاشمان بر این است که از سینمای قهرمان‌محور و سینمایی که در آن امید و حس موفقیت وجود داشته باشد حمایت کنیم، کشف مضامین و سوژه‌ها در رفت و برگشت با فیلمسازان اتفاق می‌افتد و پس از کشف سوژه‌ها سعی داریم این مضمون را که حس امید و اینکه ما می‌توانیم آینده بهتری را رقم بزنیم را در فیلم‌هایمان داشته باشیم و از طرفی روایت پیشرفت‌هایی که تا الان داشته‌ایم و در آینده خواهیم داشت برای ما بسیار مهم است؛ روایت پیشرفت‌هایی که در گذشته داشتیم سابقه هویتی ما را نشان می‌دهد و درباره آینده نیز می‌خواهیم دست به رویاپردازی بزنیم و بگوییم که چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. همه این مضامین کلی هستند و در کشف موضوعات با فیلمسازان تعاملاتی داریم که این تعاملات همین الان هم وجود دارد.

مدتی است که حوزه هنری در تولید محتوا برای کودکان نیز فعالیت‌ دارد؛ در این حوزه چه تولیداتی خواهید داشت؟

در چارچوب تولید محتوا برای مخاطبان نیز، کودکان یکی از اولویت‌های ما هستند. ما در حوزه انیمیشن به صورت جدی کارمان را آغاز کرده‌ایم و در فیلم داستانی سینمایی نیز قصد داریم ورود کنیم. مدتی است که سینمای کودک در ۱۰ یا ۱۵ سال اخیر افول داشته و شیبی را طی کرده که خیلی مطلوب نیست. ما به دنبال این هستیم که حتماً برای کودک و نوجوان و در فضای رئال به خصوص برای نوجوانان آثار سینمایی را داشته باشیم و از بین ۸ فیلمنامه‌ای که مطرح کردم دو اثر اتفاقاً برای نوجوانان است که امیدوارم به زودی به مرحله تولید این آثار برسیم.

تمرکز ما بر مخاطبان کودک و نوجوان بخشی از طرح تحولی حوزه هنری است که علاوه بر سازمان سینمایی حوزه در بخش‌های دیگر نیز این موضوع برای ما حائز اهمیت است. حوزه هنری در حوزه تولید آثار برای کودک و نوجوان از سال گذشته فعالیت جدی خود را آغاز کرده و امیدواریم بتوانیم آثاری را برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم. تمرکزی که بر این حوزه در جشنواره فیلم ۱۰۰ داشتیم هم به همین جهت بود.

در حوزه کودک و نوجوان چه اولویت‌های محتوایی وجود دارد؟

اولویت‌های این بخش بسیار زیاد است، اولین مسئله ما رده‌بندی سنی است؛ یعنی ما در اتاق‌های فکرمان در تلاش هستیم که برای تولیداتمان در قالب‌های مختلف اعم از انیمیشن، سریال و فیلم سینمایی رده‌بندی سنی را لحاظ کنیم. در رده‌های کودک و خردسال، کودک اول، نوجوان اول و نوجوان دوم تلاش ما بر این است که رده‌بندی سنی را رعایت کنیم و برای هر رده سنی مضامین و اولویت‌های محتوایی که شکل می‌گیرد را در نسبت با مجموعه‌های تربیتی و مجموعه‌هایی که کار محتوایی کرده‌اند به صورت مستمر و مفصل در رفت و آمد هستیم تا مضامین را متناسب با رده سنی انتخاب کنیم. به عنوان مثال در حوزه نوجوان یکی از تمرکزهای جدی ما این است که آثار و محتوای تولید شده این حس را القا کند که آینده از آن این نوجوانان است. باید مخاطب نوجوان به این ادراک برسد که جدی گرفته می‌شود و حتی در لایه‌هایی باید تعریضی هم به بزرگ‌ترها داشته باشد که این جدی گرفتن نوجوانان، کار را به آن‌ها سپردن و آینده را در دست آن‌ها دیدن مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشته باشیم. کسی که امروز ۱۲ یا ۱۳ساله است را نباید به چشم یک کودک دید، باید به او فرصت داد، نگاه، تفکر و کاری که انجام می‌دهد برای ما ارزشمند است و ما به عنوان نسل قبلی این مخاطب در تلاش هستیم که آینده را به دست خودشان بسپاریم تا آینده را بسازند.

آیا بودجه‌هایی که برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته‌اید مشخص است؟

بودجه‌ها کاملاً مشخص است ولی هنوز امکان اعلام و رسانه‌ای کردن آن‌ها را نداریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.