سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

اکبر عبدی:

چرامردم باید پول بدهند و با فیلمی درباره ۵۰ سال گذشته عشق کنند؟

اکبر عبدی در سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

سینماپرس: اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از نحوه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در یکی از شبکه‌های فارسی زبان انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، به تازگی فیلم‌های سینمایی که روی پرده سینماهای کشور هستند تبلیغات گسترده‌ای را در شبکه‌های ماهواره‌ای آغاز کرده‌اند. تبلیغاتی که عموما آمار دروغ به مخاطبان می‌دهند و می‌خواهند تاریخ را به شیوه خود روایت کنند. یکی از این فیلم‌های روی پرده «فسیل» است. فیلمی که به زعم منتقدان چیزی برای ارائه ندارد و طنزی کلیشه‌ای و سطحی را پیش می‌کشد.

حالا این تبلیغات با واکنش اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون روبرو شده است. عبدی طی ویدیویی که در فضای مجازی منتشر کرد نسبت به تبلیغات فیلم سینمایی «فسیل» که در آن گفته‌ شده است «بهترین فیلم کمدی نوستالژیک تاریخ سینمای ایران» انتقاد کرد.

بخشی از صحبت‌های اکبر عبدی در این ویدیو به شرح زیر است: «داشتم زندگی روزمره‌ام را می‌کردم، مانند آدم‌های در سن و شرایط من هرازگاهی تلویزیون می‌بینم، غذا و دارو می‌خورم، دراز می‌کشم و… صدای تبلیغات یک فیلم سینمایی کنجکاوم کرد. وقتی رفتم مقابل تلویزیون. متاسفانه شبکه شریک دزد و رفیق قافله آقای جم! داشت تبلیغ یک فیلم سینمایی را پخش می‌کرد. البته چهار تبلیغ پخش می‌کند و جالب است که تلویزیون ما اجازه تبلیغ فیلم‌های سینمایی را ندارد یا خودشان نمی‌خواهند یا اجاره ندارند یا گران است. هرچه که هست دلیلش را خودشان می‌دانند اما آقای جم تمام فیلم‌هایی که تولید می‌شوند را تبلیغ می‌کند.

عبدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از هشت سالگی عاشق سینما هستم هرکجا صدایی درباره سینما باشد من را کنجکاو می‌کند. آقای گوینده تیزر که با او هم مشکل دارم زیرا هیچوقت چیزی که قرار است بخواند را مطالعه نمی‌کند. از ایشان سوال دارم که آیا این عقیده خودشان هم هست که می‌گویند این فیلم «بهترین فیلم کمدی نوستالژیک تاریخ سینمای ایران» است؟ تاریخ سینمای ایران حرف کوچکی نیست یعنی هفتاد سال، هشتاد سال که بزرگان ما فیلم کمدی ساختند و بازی کردند تاکنون کاه‌گل لگد می‌کردند و این فیلم متر و معیار تاریخ کمدی سینمای ایران است. آقایان تهیه‌کنندگان، شما مگر تمام حرفتان این نیست که از زمان شاه بگذریم و هرچیزی که شما را یاد گذشته بیاندازد حرام است. بعد مردم باید پول بدهند و با فیلمی درباره ۵۰ سال گذشته عشق کنند؟»

به نظر می‌رسد تهیه کننده و کارگردان فیلم فسیل باید پاسخگوی چنین ادعایی باشند. و حتی سازمان سینمایی کشور می‌بایست برای نظارت بر این تبلیغات ماهواره‌ای و ادعاهای واهی که در آن مطرح می‌شود سازو کاری داشته باشد.

فیلم سینمایی فسیل که در اکران نوروز به پرده نقره‌ای سینماهای کشور رسید فروشی چشم‌گیر داشته است، فروشی که به نظر می‌رسد حالا دیگر از سوی سازمان سینمایی حمایت و تقویت می‌شود تا بل رکورد فروش سینماهای کشور را در این دوره جابه جا کند.

به نظر می‌رسد تکرار اکران دوباره این فیلم در عید سعید فطر همین معنا را می‌دهد. جالب اینکه بعد از اکران نوروزی در اکران عید فطر نیز فیلم سینمای طنز دیگری در چرخه اکران قرار نگرفت تا این فیلم سطحی و حتی به زعم برخی از منتقدان مبتذل بدون رقیب باقی بماند و بل بتواند بیشتر بفروشد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.