شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵

تقسیم غنایم به سبک مدیران کم‌تجربه «حوزه هنری»؛

کارگردان فیلم مجعول «مصلحت» به خاطر فیلم ضعیف «هناس» چهره سال هنر انقلاب اسلامی شد!

فیلم سینمایی «مصلحت»

سینماپرس: علی فروزانفر در نشست خبری هفته هنر انقلاب اعلام کرد علاوه بر معرفی چهره هنر انقلاب که ملاک انتخابش از بین فعالیت‌های سال ۱۴۰۱ هنرمند است، یک چهره ماندگار و یک رویداد انقلابی معرفی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری هفته هنر انقلاب (هنر متعهد به حقیقت) شنبه ۱۹ فروردین ماه با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب و علی قربانی مدیرعامل مؤسسه سپهر سوره هنر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

بر اساس اعلام، مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب و همچنین تجدید میثاق با شهدا یکشنبه ۲۰ فروردین ماه ساعت ۱۱ در گلزار شهدا بهشت زهرا برگزار می‌شود.

علی فروزانفر دبیر هفته هنر انقلاب با یادی از سید شهیدان اهل قلم بیان کرد: روز ۲۰ فروردین روز هنر انقلاب نام‌گذاری شده که روز شهادت سید مرتضی آوینی است و برای زنده نگاه داشتن یاد شهید آوینی و ترویج و معرفی جامع هنر انقلاب، حوزه هنری این ابتکار را به خرج داده که بزرگداشت این روز را در قالب هفته هنر انقلاب برگزار می‌کند. امسال به دلیل تلاقی با ایام شب قدر و شهادت حضرت علی علیه السلام محدودیت‌هایی از نظر اجرایی ممکن است ما را تحت شعاع قرار دهد اما از نظر محتوایی، برنامه مطابق با هر سال است.

وی افزود: همزمان با آغاز برنامه در بهشت زهرا (س)، در ۳۱ استان کشور، مراسم مختلف برای یاد و نام شهید آوینی ترتیب داده شده است که به تبع از مبادی استانی و ملی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فروزانفر گفت: یکی از مهمترین اتفاقات در این هفته، معرفی چهره هنر انقلاب است که امسال نیز شخصی را معرفی خواهیم کرد که در روز ۲۷ فروردین ماه در اختتامیه این هفته معرفی خواهد شد. امسال در دهمین هفته هنر انقلاب، مشابه اتفاقی که در سال ۱۴۰۱ افتاد، در رشته‌های مختلف افرادی به عنوان چهره‌های هنر انقلاب معرفی خواهیم کرد. در لایه استانی نیز در هر استان فردی به عنوان یک چهره معرفی می‌شود.

معرفی چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی علاوه بر چهره هنر انقلاب

وی درباره ملاک‌ها و معیارهای انتخاب چهره انقلاب توضیح داد: در رشته‌های مختلف هیأت‌های انتخابی را تعیین کردیم که در نهایت به گزینه‌های نهایی می‌رسند و انتخاب چهره برگزیده از بین یکی از همین چهره‌های برگزیده و استانی صورت خواهد گرفت. برای انتخاب هیأت علمی (انتخاب) خیلی تاکید داشتیم، چراکه این ابهام همیشه وجود دارد که آیا چهره هنر انقلاب، از حوزه هنری انتخاب می‌شوند اما این طور نیست و قرار است چهره هنر انقلاب چهره‌ای شاخص متمایز از چهره سازمانی باشد.

دبیر هفته هنر انقلاب با اشاره به دو بخش جدید در دهمین هفته هنر انقلاب، بیان کرد: در این دوره، علاوه بر معرفی چهره هنر انقلاب که ملاک انتخابش از بین فعالیت‌های سال ۱۴۰۱ هنرمند است، یک چهره ماندگار و یک رویداد انقلابی معرفی خواهیم کرد. ملاک انتخاب چهره ماندگار انقلاب برعکس چهره هنر انقلاب، از بین فعالیت‌های هنرمند طی سال‌های فعالیتش خواهد بود. همچنین امسال میزان و سطح جوایز به میزان سه برابری افزایش یافته است.

تخفیف ۵۰ درصدی بلیت سینماهای حوزه هنری در ۲۶ فروردین ماه

وی همچنین از تخفیف بلیت‌های سینماهای حوزه هنری در هفته هنر انقلاب خبر داد و گفت: هر سال در هفته هنر انقلاب اسلامی رسم بوده مجموعه سینماها و کتابفروشی حوزه هنری شرایطی را برای مخاطبان خود در نظر بگیرند که امسال نیز در روز ۲۶ فروردین ماه تمامی سینماهای حوزه هنری، با تخفیف ۵۰ درصدی بلیت ارائه می‌دهند که مخاطبان حتماً باید از طریق سایت گیشه هفت اقدام به خرید کنند. تمامی فروشگاه‌های سوره مهر نیز با تخفیف ۲۵ درصدی کتاب به فروش می‌رسانند.

علی قربانی در ادامه نشست گفت: امسال برای دومین سال است که چهره سال هنر انقلاب اسلامی را در هر رشته هنری معرفی و تقدیر می‌کنیم. این اتفاق طی دو شب ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه در قالب شب‌های «سینما، تئاتر، ادبیات، تجسمی، موسیقی و پژوهش» برگزار خواهیم کرد و در روز ۲۷ فروردین ماه مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

وی در ادامه چهره‌های هنر انقلاب منتخب در رشته‌های مختلف را برشمرد که به شرح زیر است:

هنرهای تجسمی

چهره سال ۱۴۰۱ در گرافیک: مسعود نجابتی

چهره سال ۱۴۰۱ در نگارگری: مینا صدری

چهره سال ۱۴۰۱ در تصویرسازی: محمدرضا دوست محمدی

چهره سال ۱۴۰۱ در کاریکاتور: محمدحسین نیرومند

ادبیات

چهره سال ۱۴۰۱ در شعر: مهدی جاندار

چهره سال ۱۴۰۱ در داستان: علی اصغر عزتی پاک

موسیقی

چهره سال ۱۴۰۱ در ترانه سرایی: محمدمهدی سیار

سینما

چهره سال ۱۴۰۱ در فیلم مستند: محسن اسلام زاده

چهره سال ۱۴۰۱ در فیلم انیمیشن: محمد خیراندیش برای فیلم انیمیشن «پسر دلفینی»

چهره سال ۱۴۰۱ در فیلم داستانی: حسین دارابی برای فیلم سینمایی «هناس»

هنرهای نمایشی

چهره سال ۱۴۰۱ در تئاتر: ایوب آقاخانی

پژوهش

چهره سال ۱۴۰۱ در پژوهش: علی اصغر فهیمی فر

طنز

چهره سال ۱۴۰۱ در طنز: مهرداد صدیقی

عکاسی

چهره سال ۱۴۰۱ در عکس: سیدعباس میرهاشمی

ادبیات پایداری

چهره سال ۱۴۰۱ در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس: گلستان جعفریان

چهره سال ۱۴۰۱ در ادبیات انقلاب: هدایت‌الله بهبودی

مدیرعامل مؤسسه سپهر سوره هنر همچنین اظهار کرد: در بخش معماری و نقاشی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و در خبرهای بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

علی فروزانفر در ادامه اسامی برخی از هیأت علمی هفته هنر انقلاب را برشمرد و گفت: در انتخاب چهره هنر انقلاب، در هر رشته هیأت علمی تشکیل شده است که در بخش داستان ساسان ناطق، ابراهیم اکبری، محمدرضا شرفی خبوشان، در بخش موسیقی امیرحسین سمیعی، در بخش تجسمی مصطفی گودرزی، امیر عبدالحسینی و نادر قشقایی، در سینما؛ فرهاد قائمیان و محمدرضا شفیعی و در بخش پژوهش سجاد صفار هرندی برخی از اعضای هیأت علمی هفته هنر انقلاب هستند.

چهره بخش موسیقی حذف شد؟

فروزانفر در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه آیا چهره هنر انقلاب در بخش موسیقی حذف شده است که محمدمهدی سیار در این بخش منتخب شده، بیان کرد: بخش موسیقی در سه بخش آهنگسازی، ترانه‌سرایی و خوانندگی مورد بررسی قرار گرفت و جمع‌بندی هیأت علمی بر این بود که در بخش ترانه‌سرایی، کارهای موثرتری صورت گرفته است بر این بود که در بخش، انتخاب دوستان در بخش ترانه سرایی بوده است که محمدمهدی سیار انتخاب شد.

معاون هنری حوزه هنری همچنین درباره اینکه برخی چهره‌هایی که به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شدند در اعضای هیأت علمی نیز حضور دارند، گفت: اسامی این افراد در انتخاب‌های اولیه بود اما در مرحله اجرایی اسامی آنها حذف شد و برای مثال در بخش هنرهای نمایشی و ادبیات که ایوب آقاخانی و علی اصغر عزتی پاک حضور داشتند، کوروش زارعی و محمدرضا شرفی خبوشان جایگزین شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.