شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

داوود امیریان:

طنز در بسیاری از موارد می‌تواند به یک تراژدی تبدیل شده و گاهی هم برعکس عمل کند

داوود امیریان

سینماپرس: نویسنده طنز دفاع مقدس با اشاره به اهمیت و نقش طنز گفت: طنز با زبان شیرین می‌تواند مشکلات را بازگو و حل کند چرا که بیان مشکلات با این زبان آنها را به گوش مسئولانه مربوطه رسانده و به حل و رفع معضلات می‌انجامد.

به گزارش سینماپرس، داوود امیریان در کارگاه آموزشی و نشست تخصصی طنزپردازی از قلم تا اجرا در خلال سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به اینکه مرز بسیار باریکی بین طنز و تراژدی وجود دارد، اظهار کرد: طنز موضوعی جدی بوده و باید در مقوله جدی بودن به آن نگاه کرد و توجه داشت.

وی افزود: طنز در بسیاری از موارد می تواند به یک تراژدی تبدیل شده و گاهی هم برعکس عمل کند؛ حتی می توان موقعیت های جذابی را با نگاه طنزگونه ساخت که در آن تراژدی هم وجود داشته باشد.

نویسنده طنز دفاع مقدس با بیان اینکه مبنای طنز موقعیت بوده و این موضوع مهم و مورد توجه است، اذعان داشت: طنز در داستان و فیلم اولین چیز بوده و گسترش آن نیز دارای اهمیت بسیاری است.

وی ادامه داد: ایجاد موقعیت اولین موضوع مورد توجه و اصل به شمار می رود به گونه ای که می توان از موقعیت طنز بهترین استفاده را کرد. البته به غیر از طنز، شخصیت ها و آدم ها هم مهم بوده و باید از غلو در طنز هم بهره گرفت.

امیریان خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل خودسانسوری و عدم آزادی و نبود حمایت و دفاع از طنزپردازان، با نوشتن هر طنزی و پیش آمدن سوء تفاهم از سوی دیگران امکان شکایت و ایجاد دردسر برای نویسنده طنز وجود دارد.

وی یادآور شد: داستان های ایرانی بسیاری با جذابیت فراوان برای تبدیل شدن به طنز وجود دارد که در صورت تبدیل به طنز می‌تواند مخاطبان بسیاری را جذب کند.

نویسنده طنز دفاع مقدس با تاکید بر اهمیت فیلم دیدن در بهتر نوشتن طنز و تولید انیمیشن گفت: زاویه دید و منظر در طنز بسیار مهم بوده و نوع روایت نیز از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است.

وی بیان داشت: روزگاری مبارک و سیاه بازی رونق داشت و با زبان طنز گونه تمامی دردهای جامعه و مشکلات مردم را به حکمرانان انتقال داده و بیان می کردند.

امیریان به سخنان شهید آوینی که گفته بود؛ تکنیک باید درون ذات فرد برود، اشاره کرد و گفت: صمیمت و راستگویی و دروغ نگفتن به مخاطبان از بزرگترین و مهمترین و اساسی ترین تکنیک ها به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ۱۴ دی ماه در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ، برگزار شد. آثار جشنواره نیز از ۱۵ تا ۲۱ دی‌ماه در سینمافلسطین تهران به نمایش درآمده است. همانند دوره پیشین، علاقمندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای عماریار AmmarYar.ir به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره جشنواره بنشینند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.