سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰

ضرورت مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم/۵

حاجتمند: تنها محل منازعه و دعوای ما با آمریکایی ها باید در سینما باشد/ مدیرانی که به فکر رزومه و ارائه آمار هستند و به محتوای فیلم ها توجهی ندارند باعث ایجاد بحران در سینما شده اند

هادی حاجتمند

سینماپرس: هادی حاجتمند کارگردان سینما در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خصوص ضرورت مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم گفت: اساساً تنها محل منازعه و دعوای ما با آمریکایی ها باید در سینما باشد؛ ما اگر جایی دیگری دنبال این اتفاق باشیم اشتباه می کنیم کما اینکه یادم است وقتی جماعتی از فیلمسازان جوان نزد مقام معظم رهبری رفته بودیم نقل به مضمون ایشان فرمودند: «محل منازعه ما با آمریکا در سینما است.»؛ این نکته ای است که یکایک سینماگران و مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید به آن توجه داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «مدیترانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده می توانم بر اساس مطالعه و تحقیقاتی که داشته ام ساعت ها در خصوص ادبیات استبدادی آمریکایی ها که رویای آمریکایی را در سینما دنبال می کنند صحبت کنم؛ به ضرس قاطع عرض می کنم که مهمترین محل مناقشه ما رویای ایرانی است که به فضل الهی امروز به بخش عمده ای از این رویا دست پیدا کرده ایم و به زودی بخش های گسترده تری از آن را نیز به دست خواهیم آورد و باید این دستاوردها را در آثار سینمایی به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: اساساً نشان دادن و نمایش بدمن ها که در طول تاریخ بشریت روحیه خشن و گرگ صفت شان را نشان داده اند جایی جز سینما ندارد. آمریکایی ها در دنیا خون مردم را ریخته اند و جز جنایت و خونریزی هیچ دستاوردی در هیچ کشوری نداشته اند. در همین همسایگی ما یعنی در کشورهای عراق و افغانستان هر مدل سواری که می خواستند گرفتند و خون ریختند؛ جایی نیست که رد پای آمریکا باشد و خسارت محض نبینیم.

حاجتمند سپس با بیان اینکه وقتی بنده اسناد لانه جاسوسی را مطالعه کردم به مسائل حیرت آوری برخوردم متذکر شد: از نظر من عجیب است چرا در کتاب های درسی این اسناد وجود ندارد؟ چرا دانش آموزان ما نباید بدانند که آمریکایی هایی جنایکار چه فجایعی در کشور ما به باور آورده اند؟

این سینماگر تأکید کرد: ما اگر ایرانی واقعی باشیم حال مان بد می شود وقتی از این اسناد آگاه می شویم؛ مگر اینکه بی شرف و بی تعهد باشیم که بپذیریم حکومتی از آن سوی جهان بخواهد با ما این کارها را بکند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مدیرانی که به فکر رزومه و ارائه آمار هستند و به محتوای فیلم ها توجهی ندارند باعث ایجاد بحران در سینما شده اند تصریح کرد: مدیرانی که فرآیند محور نیستند و برایشان پرورش فیلمساز مهم نیست و آنچه برایشان اهمیت دارد عکس گرفتن با این بازیگر و آن کارگردان است و کاملاً دور از منش مقام معظم رهبری هستند باعث ایجاد بحران در سینما شده اند.

حاجتمند متذکر شد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با نسلی مواجهیم که با مطالعه یا بی مطالعه در حوزه سینما دلباخته آن سوی مرزها است؛ مدیران سینمایی نباید به آن ها توجهی داشته باشند و در عوض بایستی به نسل جدید جوانان مسلمانی که با غیرت و با شرف به میدان آمده اند و نیازمند حمایت همه جانبه از سوی دولت هستند توجه کنند تا این ها تولیدات ضد استکباری در سینما داشته باشند.

این کارگردان سینما با انتقاد شدید از برخی تولیدات سینمایی، تلویزیونی و آثار نمایش خانگی خاطرنشان کرد: باعث شرم و تأسف است که باید بگویم ما خواسته یا ناخواسته ایران و ایرانی را ضعیف و ناتوان در فیلم های مان نشان دادیم. در همین استندآپ کمدی ها و... ایرانی را حقیر به تصویر کشیدیم؛ این ها فاجعه است؛ فجایعی که در اذهان می ماند.

وی افزود: برخی همکاران سینمایی من با لبخند کوچکی از سوی کارمندان سفارت فرانسه و انگلیس تمام وجودشان ذوق می کند؛ بدیهی است که از این ها نمی توان توقع ساخت فیلم ضد آمریکایی و ضد استکباری داشت.

حاجتمند در پایان این گفتگو افزود: ما در سینمای ایران نیازمند حضور مدیرانی است که در پی گزارش کار دادن نباشند؛ به محتوا فکر کنند و برایشان حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی و گرفتن جایزه های جهانی مهم نباشد. وقتی نگاه مدیران سینمایی ما به سمت جشنواره های جهانی معطوف می شود ما با چنین خروجی فاجعه باری روبرو می شویم که سینمای مان خالی از محتوای ارزشی و ضد استکباری می شود و از سوی دیگر سلبریتی هایی در آن جولان می دهند که با امنیت ملی قمار می کنند و مدیران هم به آن ها بال و پر می دهند! جالب آنجا است که بنده و امثال بنده این سلبریتی ها را حتی در حد اینکه فیلمنامه ای به آن ها بدهیم بخوانند هم قبول نداریم چرا که معتقدیم آن ها عاری از هر سوادی هستند و تنها به غرب چشم دوخته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.