سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

انتظارات سینماگران از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید - بخش دوم

توجه ویژه به سینمای استراتژیک و انقلابی، ترویج استکبارستیزی و صهیونیست ستیزی و قطع دست پدرخواندگان از هنرهفتم

برجی-سربخش-هدایت

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۱ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت به شدت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند: استکبارستیزی و صهیونیست ستیزی هدف اصلی تولیدات باشد؛ مدیران سینمایی باید جلوی تولید انبوه فیلم های سخیف و کم مایه را بگیرند و دست پدرخواندگان را از سینما کوتاه کنند؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: بهره گیری از مشاوران امین و انقلابی می تواند باعث ایجاد تغییرات مثبت در سینمای کشور شود.

به گزارش سینماپرس مدت مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب کرده؛ رهاشدگی و ولنگاری هنرهفتم و تولید آثار کم مایه و سطحی و قبح شکن در سینما، بیکاری گسترده سینماگران و بی توجهی به معضل معیشت و خانه نشینی بخش اعظمی از اهالی سینما، باندبازی و رفیق بازی در سینما، وضعیت آشفته اکران، بدون کارکرد شدن جشنواره های سینمایی و... باعث شده تا صداهای مخالف از وضعیت آشفته سینما از گوشه و کنار شنیده شود؛ بسیاری از سینماگران انتظار دارند با تغییر دولت و روی کار آمدن مدیران جدید در سال ۱۴۰۰ هرچه سریع تر معضلات سینما برطرف شود. همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ اسماعیل فلاح پور، حسن هدایت، رضا برجی و علیرضا سربخش جزو افرادی بودند که در بخش دوم این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

آقای خزاعی فراموش نکنند که سال ۱۴۰۱ نشانگر تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و خروجی های ایشان خواهد بود!

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما تأکید کرد: آقای خزاعی اگر بخواهند می توانند تغییرات اساسی در سینما ایجاد کنند؛ ایشان فراموش نکنند که سال ۱۴۰۱ نشانگر تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و خروجی های ایشان خواهد بود و همه ما امیدواریم و انتظار داریم شعارها، امیدها و وعده هایی که به ما دادند محقق شود.

وی ادامه داد: رفع مافیای پدرخواندگی، رفع معضل اکران و کمتر شدن سانسورهای بی مورد و سلیقه ای که خیلی هم ضروری نیست باید جزو اولویت های ایشان باشد. من امیدوارم آقای خزاعی اجازه رشد به سینمای ایران را به شکل درست و بدون جناح بندی و گروه بازی بدهند در غیر این صورت سینما به شدت دچار مسأله و معضل خواهد شد و دیگر نمی توان راه نجاتی را برای آن متصور بود.

هیچ مدیری در هیچ دولتی حتی ۵ درصد توقع اهالی سینما را برآورده نکرده است!

حسن هدایت کارگردان پیشکسوت سینما به سینماپرس گفت: دولت ها اگر عنایت کنند و کاری به کار سینما نداشته باشند و دخالت بیجا نکنند و بگذارند مشکلات سینما را خود اهالی سینما حل کنند، بهترین اتفاق است!

وی ادامه داد: هیچ مدیری در هیچ دولتی حتی ۵ درصد توقع اهالی سینما را برآورده نکرده است! در تمامی سال هایی که بنده در سینما مشغول به انجام وظیفه هستم هیچ وقت هیچ کدام از مدیران قدم مثبتی برای سینما برنداشتند. پس قطعاً مدیران فعلی هم هیچ قدم مثبتی برای سینما برنخواهند داشت!

این سینماگر متذکر شد: این در حالی است که سینما ابزاری بسیار مهم و تأثیرگذار در دنیای امروز است و اعتباری جهانی دارد. سینما می تواند ضمن اشتغال سازی به فرهنگ سازی نیز کمک شایانی کرده و فرهنگ ما را به جهانیان مخابره کند اما با این حال مدیران سینمایی به دلیل عدم شناخت نسبت به این کارکردهای مهم سینما به فکر حواشی هستند. بنده شخصاً از دولتی ها هیچ انتظاری برای بهبود اوضاع ندارم چون تجربه ثابت کرده هر انتظاری از آن ها بیهوده است.

هدایت در پایان این گفتگو افزود: اگر مدیران سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی می خواهند کار کنند بیایند و قانون گذاری درستی برای سینما داشته باشند و حداقل این قانون را در ۴ سال حضور خودشان تغییر نداده و به آن پایبند باشند!

سینمای استراتژیک و ارزشی به فراموشی سپرده شده و توقع ما از آقای خزاعی احیای این سینما و توجه ویژه به آن است

رضا برجی مستندساز مطرح کشور اظهار داشت: سینمای استراتژیک و ارزشی به فراموشی سپرده شده و توقع ما از آقای خزاعی احیای این سینما و توجه ویژه به آن است؛ مدیران سینمایی دولت سیزدهم باید با بهره گیری از مشاوران درست مانند مدیران قبلی خودشان یک تنه برای سینما تصمیم گیری نکنند.

وی ادامه داد: احیای سینمای استراتژیک و ارزشی نیاز به تلاشی جهادی و انقلابی دارد و مدیران سینمایی باید تمام توان خود را در این راستا به کار ببرند تا این سینمای فراموش شده دوباره مورد توجه قرار بگیرد. این سینما سینمایی است که بر پیکر دشمنان نظام و انقلاب و اسلام لرزه می اندازد و مدیران سینمایی نباید از توجه ویژه به آن غافل شوند.

برجی تأکید کرد: شأن سینمای جمهوری اسلامی ایران چیزی نیست که این روزها روی پرده سینماها می بینیم؛ شأن سینمای ما بسیار بالاتر از این ها است و این وظیفه مدیران سینمایی است که این ارزش و شأن را به سینمای ما بازگردانند.

ترویج استکبارستیزی و صهیونیست ستیزی هدف اصلی تولیدات باشد

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی نیز در این باره گفت: ترویج اسلام و آرمان های انقلاب اسلامی در سینما باید جزو اصلی ترین اولویت مدیران باشد. مدیران هرگز اجازه ندهند فیلم های سخیفی که این سال ها در سینما شاهد بودیم باز هم تولید و عرضه شوند. سینما در جمهوری اسلامی ایران باید پیرو خط مشی اسلام ناب محمدی (ص) و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باشد. ترویج استکبارستیزی و صهیونیست ستیزی هدف اصلی تولیدات باشد و توقع ما از مدیران سینمایی این است که به زودی در سال ۱۴۰۱ ماحصل تلاش های شان در این عرصه را بتوانیم با تولیدات خوب و ارزشمند روی پرده سینماها شاهد باشیم.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.