یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

انتقاد سینماگران نسبت به یک طرح ضدصنفی؛

انتقاد به رفتارهای دیکتاتورمآبانه و باندی حاکم بر خانه سینما/ به جای حذف سینماگران به فکر تأمین معیشت و حل مشکلات عدیده صنفی باشید!

زاهدی-زرین دست-پاک سیما-شوقی-فاضلی-بزرگمهر-صلاحمند-گیتی-علامی-معاونیان-معصومی-رفیعی جم

سینماپرس: تعدادی از سینماگران در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و بحث غربالگری صنوف خانه سینما، با انتقاداز مدیران این نهاد تصریح کردند: مدت ها است سلایق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم شده، رفتار مسئولان خانه سینما دیکتاتورمآبانه و بر اساس نگاه های باندی و سیاسی است. این نهاد صنفی محسوب نمی شود و دست اهالی سینما از آن کوتاه است!

به گزارش سینماپرس مدت ها است اهالی سینمای کشور از صنف ها و رشته های مختلف نسبت به مسائل و مشکلات شدید پیش آمده توسط هیأت مدیره فعلی خانه سینما معترضند! از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد گرفته که معلوم نیست به دست چه کسانی رسیده تا مشکلات شدید بیمه ای و... صدای اعتراض گسترده سینماگران را بلند کرده؛ با این همه مسئولان خانه سینما دست از اعمال و رفتارهای اشتباه و سلیقه ای خود برنمی دارند و مرتباً با ایجاد طرح های جدید ماهیت ضدصنفی بودن خود و این نهاد سینمایی را بیش از پیش آشکار می سازند.

در همین رابطه چندی قبل با تشکیل «کمیته تطبیق» در خانه سینما مقرر شد وضعیت اعضای صنوف ساماندهی شود؛ این امر اعتراض های شدیدی را به دنبال داشت. شنیده می شود به موجب این قانون نانوشته که اصلاً بر ضد اساسنامه خانه سینما است هنرمندانی که سال ها به دلایل مختلف در سینما کار و فعالیتی نداشته اند از صنوف حذف می شوند! این در حالی است که ماهیت یک نهاد صنفی رسیدگی به وضعیت زندگی، بیمه ای و معیشتی سینماگران است و باید در مواقع بیکاری از آن ها حمایت ویژه داشته باشد اما شاه نشینان خانه سینما که با رفتارهای دیکتاتورمآبانه خو گرفته اند مرتباً با اعمال طرح های ضدصنفی جدید بیش از گذشته سینماگران را تحت فشار گذاشته و به آن ها ستم می کنند.

نکته قابل تأمل اینجا است که بسیاری از سینماگرانی که چند سال قبل مخالف بسته شدن خانه سینما بودند این روزها آرزوی شان بسته شدن این نهاد ضدصنفی و کوتاه شدن دست کسانی است که به اسم مدیر و هیأت مدیره در این نهاد فعالیت می کنند.

چندی قبل نیز مسائلی نظیر اجبار ثبت صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد بدون توجه به نیازهای صنفی اعضا موجب اعتراض و انتقاد سینماگران قرار گرفت و قاطبه آن ها خواهان برخورد جدی و قاطع دستگاه های فرهنگی و نظارتی با مسئولان خانه سینما شدند.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: حسن زاهدی، علیرضا زرین دست، محمدتقی پاک سیما، عباس شوقی، محسن فاضلی، مهدی بزرگمهر، حمیدرضا صلاحمند، حسین گیتی، ناهید علامی، بهروز معاونیان، پروانه معصومی و اصغر رفیعی جم ضمن گفتگو با سینماپرس انتقاد شدید خودشان را نسبت به این طرح تخریب گرانه خانه سینما ابراز داشتند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

زاهدی: حذف خدمات صنفی پیشکسوتان سینما یک ضرر عمومی و کاری نازیبا است/ باید به تمامی سینماگران با هر میزان سابقه کار به یک چشم نگاه شود

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: حذف خدمات صنفی پیشکسوتان سینما یک ضرر عمومی و کاری نازیبا است؛ صنوف باید از اعضای خود حمایت ویژه داشته باشند و حداقل امکانات معیشتی و رفاهی را برای آن ها فراهم کنند نه اینکه به دلیل عدم حضور در سینما طی چند سال آن ها را پالایش نمایند. بنده معتقدم باید به تمامی سینماگران با هر میزان سابقه کار به یک چشم نگاه شود و اگر این اتفاق در خانه سینما بیفتد کار قشنگی نیست. پیشکسوتان نیاز به توجه و احترام دارند و باید به همه پیشکسوتان هنر با هر میزان کار و سابقه ای احترام گذاشته شود و از آن ها تجلیل شود نه اینکه آن ها را از گردونه حذف کنند.

زرین دست: خانه سینما باید از اعضای بیکار خود حمایت ویژه داشته باشد/ بیمه خانه سینما بسیار ناتوان است و پوشش درست و حسابی برای اعضایش ندارد!

علیرضا زرین دست فیلمبردار مطرح سینمای کشور نیز در این باره اظهار داشت: خانه سینما باید از اعضای بیکار خود حمایت ویژه داشته باشد، اصل کار صنفی این است که اگر عضوی دچار مشکل بیکاری شد از او حمایت کنند، خیلی افراد ممکن است به دلایل مختلف مدت ها نتوانسته باشند فعالیت کنند از این رو باید فکری به حال وضعیت معیشتی و زندگی آن ها کرد. بیمه خانه سینما بسیار ناتوان است و پوشش درست و حسابی برای اعضایش ندارد. اهالی سینما نیازمند بیمه بیکاری هستند امیدوارم دغدغه مسئولان به این سمت باشد که برای بیکاران سینما بیمه بیکاری در نظر گیرند! تمام دوستان سینمایی در هر صنف و رشته ای اگر بیکار هستند باید بتوانند از مزایای مالی و بیمه بیکاری خانه سینما استفاده کنند و این کمترین کاری است که می توان برای آن ها انجام داد.

پاک سیما: عملکرد مسئولان خانه سینما سیاسی، جناحی و باندی است/ این نهاد از اول ساختار درستی نداشته و شاهد اعمال سلیقه افراد خاص در آن هستیم

محمدتقی پاک سیما دیگر فیلمبردار برجسته سینما نیز با انتقاد شدید از مسئولان خانه سینما در این خصوص گفت: عملکرد مسئولان خانه سینما سیاسی، جناحی و باندی است و شاید این تصمیم جدید هم در راستای همین عملکردشان باشد! امکان دارد آقایان تحمل برخی اعضا را نداشته باشند و بخواهند با این اقدام آن ها را برای همیشه از خانه سینما حذف کنند. این رفتارها و این تصمیم ها که همواره شاهد آن هستیم کارهای به شدت غلطی است که متأسفانه در خانه سینما گاهاً دیده می شود. خانه سینما اگر عنوان صنفی دارد و خود را صنف سینماگران می داند باید از همه اعضایش به صورت یکسان حمایت داشته باشد و اتفاقاً به افرادی که سال ها است امکان کار و فعالیت در سینما را نداشته اند توجه ویژه تر نماید و برای آن ها امکاناتی همچون بیمه بیکاری و... در نظر بگیرد نه اینکه به بهانه آنکه مثلاً شخصی چند سال است کار نداشته عضویتش را لغو کنند!

شوقی: رفتار دیکتاتورمآبانه مسئولان خانه سینما حال مان را بهم زده است/ فقدان کار اصولی و کارشناسی در خانه سینما باعث عدم اعتماد سینماگران به این نهاد شده!

عباس شوقی طراح جلوه های ویژه در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: رفتار دیکتاتورمآبانه مسئولان خانه سینما حال مان را بهم زده است؛ بنده شخصاً هر بار بعد از جلسه با هیأت مدیره سردرد می گیرم. ما نمی دانم این ها اصلاً چه می خواهند و چرا هر روز یک بساط جدید برای اهالی سینما درست می کنند؟ چرا به جای این کارها فکری به حال تأمین رفاه و معیشت سینماگران نمی شود؟ کمیته تطبیق هم مانند سایر برنامه های دیگر هیأت مدیره یک طرح و برنامه جدید است و معلوم نیست چه کسی این فکر غلط را به هیأت مدیره القاء کرده است؟ سوأل ما این است که این طرح ضد صنفی از کجا آمده؟ این چه بساطی است که هر روز شاهد آن هستیم؟ چه افرادی مأموریت دارند تا در سینما تشتت ایجاد کنند؟

فاضلی: سلایق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم شده است/ چرا نمک روی زخم سینماگران می پاشید؟

محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: متأسفانه مدت ها است سلایق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم شده و این وضعیت بسیار ناراحت کننده است؛ خانه سینما باید مکانی باشد که حمایت یکسان و عادلانه از یکایک اعضای فعال و بیکارش داشته باشد نه اینکه عده ای را به بهانه بیکاری طی سال های متمادی حذف کند و از اعطای امکانات ابتدایی به آن ها دریغ کند؛ هرچند که تا الآن هم هیچ امکانات ویژه ای از سوی این نهاد در اختیار اهالی سینما قرار نگرفته است! شما اگر همین حالا یک بررسی اجمالی بکنید متوجه می شوید که بیش از ۸۰ درصد از اهالی خانه سینما در صنوف مختلف مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برند چرا که بحران بیکاری در سینمای کشور گسترده شده و هیچ تدبیری برای رفع این بحران صورت نگرفته است.

بزرگمهر: مسئولان خانه سینما در حال آزار و اذیت صنوف هستند و این رفتارشان با کار صنفی در تضاد است/ اگر شخصی مدتی در سینما کار نکرده باشد باید عضویتش لغو شود؟

مهدی بزرگمهر دبیر شورای مرکزی کانون آهنگسازان سینمای ایران در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: مسئولان خانه سینما در حال آزار و اذیت صنوف هستند و این رفتارشان با کار صنفی در تضاد است؛ آن ها به جای اینکه برای اهالی سینما امنیت شغلی و بیمه بیکاری و امثالهم را تأمین کنند مرتباً با تصمیمات خلق الساعه و غیرصنفی شان دل اهالی سینما را بیشتر به درد می آورند. سوأل اصلی بنده این است که مگر پیشکسوتان سینما چه مزاحمتی برای صنوف و خانه سینما دارند که حالا باید حذف شوند؟ در سال های اخیر مرتباً ما شاهد سردرگمی های عجیب و آزاردهنده ای بودیم که عامل اصلی آن هیأت مدیره خانه سینما هستند و بس! نمی دانم چرا کسی نیست به آن ها گوشزد کند که این کارشان مصداق بارز آزار و اذیت اهالی صنوف است و هیچ ربطی به ساماندهی صنوف ندارد!

صلاحمند: خانه سینما تاکنون هیچ حمایتی از کهنه کاران سینما نداشته/ حذف، تعلیق و پالایش «هنرمند» در هر حرفه و کسوتی کاری غلط و غیرعملی است

حمیدرضا صلاحمند کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: خانه سینما تاکنون هیچ حمایتی از سربازان کهنه کار سینما نداشته و از این به بعد هم اگر نداشته باشد هیچ تغییری در زندگی ما حاصل نمی شود. مسئولان این نهاد باید بدانند پیشکسوتان «هنر» وجود دارند و تأیید و تکذیب و پالایش آن ها نمی تواند باعث از بین رفتن آثار، نام و جایگاه این اشخاص در سینمای کشور شود. حذف، تعلیق و پالایش «هنرمند» در هر حرفه و کسوتی کاری غلط و غیرعملی است. مسئولان خانه سینما باید بدانند تعلیق اشخاص در این نهاد که نهادی صنفی و متعلق به بخش گسترده ای از سینماگران است به هیچ عنوان عملی نخواهد شد و آن ها هرگز نباید دست به چنین کاری بزنند. بنده شخصاً این خبر را پیش از این نشنیده بودم و با شنیدن آن دچار بهت و حیرت شدم.

گیتی: حذف پیشکسوتان از صنوف خانه سینما ظلمی آشکار و غیرقابل بخشش است/ چرا به جای تدبیر برای رفع بحران ها و وضعیت معیشتی سینماگران چنین تصمیماتی اتخاذ می شود؟

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: حذف پیشکسوتان از صنوف خانه سینما برخلاف اساسنامه و ظلمی آشکار و غیرقابل بخشش است؛ من معنای اینکه تعدادی از سینماگران با همکاران خود چنین رفتارهایی را می کنند متوجه نمی شوم و معتقدم رفتارها و تصمیمات سلیقه ای در خانه سینما باید از بین برود. کجای قانون خانه سینما آمده که مثلاً فردی اگر بیش از ۲۰ سال سابقه کار ندارد باید از صنف حذف شود؟ همانطور که پیش تر هم اشاره کردم این نوع تصمیمات و رفتارها کاملاً برخلاف اساسنامه خانه سینما است و اگر قرار است اساسنامه تغییر کند باید در مجمع عمومی و با حضور قاطبه سینماگران و رأی آن ها این اتفاق رخ دهد.

علامی: بیش از ۶۰ درصد اعضای صنوف طبق قانون وزارت کار عضویت شان تعلیق می شود!/ مسئولان خانه سینما به کجا وصل هستند که به راحتی رفتارهای غیرقانونی انجام می دهند؟

ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران نیز در این باره به سینماپرس گفت: یکی از مسئولان وزارت کار به بنده اعلام کرد که افراد بازنشسته، کارمندان دولت، مدرسان و... طبق قانون نمی توانند عضو انجمن کارگری باشند و از این رو بعد از ثبت صنوف در وزارت کار بیش از ۶۰ درصد اعضای صنوف طبق قانون وزارت کار عضویت شان تعلیق می شود؛ این نکته ای است که بنده با مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه سینما در میان گذاشتم اما آن ها از من خواستند که در این رابطه سکوت کنم! بنده معتقدم با توجه به این شرایط بسیاری از اعضای خانه سینما حذف می شوند و یکی از دلایلی که این کمیته تطبیق هم در خانه سینما شکل گرفته و قرار است برخی پیشکسوتان را از صنوف حذف کنند اولین قدم برای انجام این کار باشد؛ مسئولان خانه سینما فعلاً نمی خواهند این مسأله را رسماً اعلام کنند اما در نهایت همه چیز برای اهالی سینما روشن خواهد شد.

معاونیان: هیأت مدیره خانه سینما نباید تن به قوانین و خواسته های وزارت کار بدهد/ روح و احساس هنرمندان را با تصمیمات سلیقه ای خدشه دار نکنید!

 بهروز معاونیان صدابردار پیشکسوت سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: هیأت مدیره خانه سینما نباید تن به قوانین و خواسته های وزارت کار بدهد؛ بنده معتقدم شاید اصلاً اعضای هیأت مدیره خانه سینما به این فکر نکرده اند که چنین کاری تا چه میزان می تواند نادرست باشد. این وظیفه ما است که آن ها را آگاه کنیم با آن ها جلسه بگذاریم و صحبت کنیم و به آن ها تذکر بدهیم که هرگز نباید چنین رفتاری با هنر و هنرمند داشته باشند. خانه سینما اساسنامه مختص به خود را دارد و هرگز چنین مسأله ای در اساسنامه خانه سینما ذکر نشده است. حالا اگر قرار است بر اساس خواسته های وزارت کار اساسنامه خانه سینما دچار تغییر شود ما باید بند بند آن اساسنامه جدید را زیر ذره بین قرار دهیم و اجازه ندهیم که خواسته های وزارت کار مانع از دستیابی هنرمندان به حق مسلم شان شود.

معصومی: خانه سینما هیچ دستاورد مثبتی برای اهالی سینما نداشته و حالا هم با این طرح جدید به ستیز با هنرمندان پیشکسوت روی آورده است

 پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: خانه سینما هیچ دستاورد مثبتی برای اهالی سینما نداشته و حالا هم با این طرح جدید به ستیز با هنرمندان پیشکسوت روی آورده است؛ خانه سینما اصلاً چه سرویسی به هنرمندان می دهد که حالا می خواهد آن ها را حذف کند؟ همه چیز از جمله عیدی های میلیاردی و وام مسکن و... که تنها برای بالادستی ها و مدیران خانه سینما است و بقیه سینماگران از مواهب بی نصیبند! خانه سینما هیچ وقت به فکر پیشکسوتان و هنرمندان نبوده و همیشه همه چیز در آن به برخی افراد خاص متعلق به طبقه بالادستی خانه سینما رسیده است! مثلاً همین عیدی میلیاردی وزارت ارشاد تکلیفش چه شد؟ به چه کسانی رسید؟ چرا آقایان مشخص نکردند که این عیدی دقیقاً به دست چه کسانی رسیده است؟ چرا اسامی دریافت کنندگان عیدی میلیاردی روشن نشد؟ شاید به دلیل اینکه آقایان مدل ماشین های خودشان را عوض کرده اند!

رفیعی جم: هیأت مدیره خانه سینما باید آگاه باشد که هنرمند حذف شدنی نیست!/ هنرمندان سینما مدت ها است با مشکلات شدید دست به گریبان هستند

اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار باسابقه سینما هم در این باره گفت: شرم بر تمامی کسانی که با هنر و هنرمند رفتارهای زشت و زننده می کنند؛ هیأت مدیره خانه سینما باید آگاه باشد که هنرمند حذف شدنی نیست! شما باید بدانید که حتی اگر جسم هنرمندان را حذف کنید هرگز نمی توانید آثار و روح آن ها را حذف کنید. این شرم آور است که ما کسی را که یک عمر کار فرهنگی و هنری انجام داده به جرم اینکه چند سالی است به هر دلیل خودخواسته یا غیر خودخواسته از فعالیت های فرهنگی و هنری دور شده است از خانه سینما حذف و عضویتش را تعلیق کنیم. سوأل بنده از آقایانی که چنین تصمیمات شرم آوری را گرفته اند این است که آیا مگر شما می توانید سعدی و حافظ را از تارک فرهنگ و هنر این مرز و بوم حذف کنید که حالا تصمیم به حذف هنرمندان پیشکسوت سینما گرفته اید؟ مگر امثال اورسن ولز و یا آلفرد هیچکاک از سینمای جهان حذف شدنی اند که با تصمیم نابخردانه شما هنرمندان ایرانی از سینما حذف شوند؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.