دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

غربالگری صنوف خانه سینما و نارضایتی عمومی سینماگران/۸

علامی: بیش از ۶۰ درصد اعضای صنوف طبق قانون وزارت کار عضویت شان تعلیق می شود!/ مسئولان خانه سینما به کجا وصل هستند که به راحتی رفتارهای غیرقانونی انجام می دهند؟

ناهید علامی

سینماپرس: ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: یکی از مسئولان وزارت کار به بنده اعلام کرد که افراد بازنشسته، کارمندان دولت، مدرسان و... طبق قانون نمی توانند عضو انجمن کارگری باشند و از این رو بعد از ثبت صنوف در وزارت کار بیش از ۶۰ درصد اعضای صنوف طبق قانون وزارت کار عضویت شان تعلیق می شود؛ این نکته ای است که بنده با مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه سینما در میان گذاشتم اما آن ها از من خواستند که در این رابطه سکوت کنم!

رئیس سابق انجمن چهره پردازان خانه سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم با توجه به این شرایط بسیاری از اعضای خانه سینما حذف می شوند و یکی از دلایلی که این کمیته تطبیق هم در خانه سینما شکل گرفته و قرار است برخی پیشکسوتان را از صنوف حذف کنند اولین قدم برای انجام این کار باشد؛ مسئولان خانه سینما فعلاً نمی خواهند این مسأله را رسماً اعلام کنند اما در نهایت همه چیز برای اهالی سینما روشن خواهد شد.

وی در همین راستا ادامه داد: روزی که بنده این خبر را شنیدم به آقای اسعدیان عنوان کردم اما ایشان کتمان کردند و گفتند چنین چیزی نیست! بنده به آن ها گفتم طبق آنچه نماینده وزارت کار اعلام کرده این دستورالعملی دولتی به وزارت کار و لازم الاجرا است! این اتفاق بسیار ناراحت کننده است که بعد از ثبت صنوف در ذیل وزارت کار که به اصرار هیأت مدیره فعلی خانه سینما صورت گرفته بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد اعضای صنوف حذف شوند و تنها تتمه ای از اعضا باقی بمانند!

علامی سپس با انتقاد شدید از عملکردهای مخربانه هیأت مدیره خانه سینما اظهار داشت: باور کنید من دیگر از مشکلات و مصائبی که خانه سینما به سرم آورده ضعف اعصاب گرفته ام!؛ متأسفانه بنده بارها از طرف مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه سینما حتی تهدید شدم! من تبعات بسیار بدی را برای احقاق حقوق اعضای صنفم تحمل کرده ام اما با این همه همچنان روی پا مانده ام.

این سینماگر متذکر شد: متأسفانه بسیاری از اهالی سینما و اعضای صنوف که کار صنفی نکرده اند از جزئیات اساسنامه و کارهای حقوقی و قوانین آگاه نیستند، ما هنرمندیم و چون کار هنری می کنیم روی این قبیل مسائل اشراف زیادی نداریم و به همین واسطه است که به راحتی بسیاری از مسائل غلط را به ما تحمیل می کنند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «آواز خوان» خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها انجمن ما که بسیاری دیگر از انجمن ها نیز وضعیتی مشابه با وضعیت انجمن ما دارند. من نمی دانم چرا کسی به فریاد های ما نمی رسد؟ چرا نهادهای ناظر بر عملکرد خانه سینما جلوی رفتارهای غیرقانونی مسئولان این نهاد سکوت کرده اند و اجازه می دهند آن ها هر کاری را دوست دارند انجام دهند؟ سوأل بنده این است که مسئولان خانه سینما به کجا وصل هستند که به راحتی رفتارهای غیرقانونی انجام می دهند؟

علامی سپس به برخی فریبکاری های خانه سینما اشاره کرد و گفت: چندی پیش در گزارش هیأت مدیره خانه سینما عنوان شده بود که به حدود ۴۴۰۰ نفر از اعضای خانه سینما وام های بلاعوض اعطا شده است! سوأل بنده این است که مگر خانه سینما چند عضو دارد که فقط به ۴۴۰۰ نفر از آنان وام اعطا شده؟ چرا وقتی ما از آن ها خواستیم اسامی وام گیرندگان را اعلام کنند گفتند ما نمی توانیم به شما اسامی بدهیم؟ مشخص است که چنین وامی داده نشده چرا که ما در صنف خودمان چند بیمار داشتیم که برای آن ها درخواست وام کردیم اما هیچ وامی به آن ها ندادند. من نمی دانم نظارت وزارت ارشاد کجاست؟

این چهره پرداز سپس با یادآوری مسأله عیدی های نوروز ۹۸ که همچنان بلاتکلیف مانده و هیچ شفاف سازی راجع به آن ها صورت نگرفته است گفت: چرا قضیه عیدی ها بعد از گذشت ۹ ماه از سال هنوز معطل مانده و کسی مسئولان خانه سینما را ملزم به شفاف سازی در این مورد نمی کند؟ آیا این حق اهالی سینما نیست که بدانند پول هایی که قرار بوده به آن ها هدیه داده شود در جیب چه کسانی رفته است؟

چهره پرداز فیلم سینمایی «پسر مریم» متذکر شد: بنده مدتی است به این نتیجه رسیده ام که گویا مسئولان فعلی خانه سینما تنها در صدد تعطیلی این نهاد هستند و می خواهند خانه سینما را به طور قانونی تعطیل کنند. استارت این کار با ثبت در وزارت کار زده شد و تمام هدف مسئولان این است که این خانه تعطیل شود. آن ها رسماً مشغول کار ضدصنفی هستند اما باید بدانند که بنده و امثال بنده «بله قربان گو» ی آن ها نیستیم و از کسی هراس نداریم و در مور رفتارهای آن ها افشاگری می کنیم.

علامی با بیان اینکه باعث شرم و تأسف است که بسیاری از اعضای همین صنف ما مشغول دستفروشی در خیابان ها و مترو هستند اظهار داشت: من شخصاً تاکنون ۲ تن از اعضای عزیز انجمن مان را دیده ام که مشغول دستفروشی هستند! چرا این چهره های برجسته هنری باید کارشان به جایی برسد که مشغول دستفروشی شوند؟ این است شأنیت هنر و هنرمند؟ چرا مسئولان خانه سینما هیچ تدبیری برای رفع بحران زندگی و معیشتی اهالی سینما ندارند؟ چرا معنای کار صنفی برای آقایان درست جا نیفتاده است؟

وی ادامه داد: چرا هیأت مدیره فعلی که چند ماه قبل باید می رفت همچنان پابرجا مانده و هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد؟ چرا آن ها به هیچ یک از پرسش ها و شائبه ها درست جواب نمی دهند؟ چرا تکلیف این عیدی ها و وام های بلاعوض را روشن نمی کنند؟ چرا برای اعضای ما که در بیمارستان بودند و خرج درمان شان را نداشتند هیچ کاری نکردند؟ چرا جواب مطالبات ما و سایر انجمن های دیگر داده نمی شود؟

این سینماگر تأکید کرد: بنده صراحتاً عنوان می کنم که تاکنون آقای اسعدیان بارها تلفنی سر من فریاد زده اند و من بار آخر به ایشان تذکر دادم دیگر بیش از این نمی توانید به من و امثال من توهین کنید و سرمان هوار بکشید!

وی در همین راستا افزود: ماجرا از آن قرار است که من بهمن ماه سال گذشته از رئیس هیأت مدیره انجمن استعفا دادم و مدتی خارج از ایران بودم و الآن ۳ ماه است که برگشته ام. در این مدت پشت سر من توطئه ها و دروغ های زیادی گفتند و من به این دلیل به ایران برگشتم تا در مجمع عمومی حضور پیدا کنم و در رابطه با دروغ هایی که پشت سر من گفته اند توضیح دهم اما اجازه صحبت به من ندادند، یکی از آقایانی که جزو متخلفین بود و تخلف حقوقی کرده بود تریبون را به من نداد تا من حرف بزنم اما من با صدای بلند تمام مشکلات را با اعضا در میان گذاشتم و آن ها به من اعتماد مجددی کردند و من به عنوان بازرس انجمن بالاترین رأی را آوردم که این به مذاق برخی افراد خوش نیامد!

علامی متذکر شد: من به واسطه سال ها کار صنفی تسلط کافی روی این امور دارم و آقایان که این را می دانند می خواهند برای ادامه حضور من مانع تراشی کنند و سنگ سر راهم بیندازند و مرتب مرا سرگردان کنند. اما مطمئناً من ساکت نخواهم نشست و تمام تلاشم را به کار خواهم برد تا حق هیچ یک از اعضای صنف خودمان حداقل ضایع نشود. ما امروزه نیازمند آن هستیم که رسانه های حق گو و عدالت طلب از ما حمایت کنند و سعی کنند صدای مطالبات برحق ما را به گوش همگان برسانند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: چندی قبل یکی از دوستان بنده گفت باید در خانه سینما را گل بگیرند چرا که این نهاد دیگر هیچ هویت و تعریف مشخصی ندارد و در آن هیچ کار صنفی نمی شود اما من گفتم در خانه سینما را باید با بتون ببندند که دیگر هیچ وقت باز نشود!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.