دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

غربالگری صنوف خانه سینما و نارضایتی عمومی سینماگران/۵

فاضلی: سلایق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم شده است/ چرا نمک روی زخم سینماگران می پاشید؟

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: متأسفانه مدت ها است سلایق شخصی بر کلیت خانه سینما حاکم شده و این وضعیت بسیار ناراحت کننده است؛ خانه سینما باید مکانی باشد که حمایت یکسان و عادلانه از یکایک اعضای فعال و بیکارش داشته باشد نه اینکه عده ای را به بهانه بیکاری طی سال های متمادی حذف کند و از اعطای امکانات ابتدایی به آن ها دریغ کند؛ هرچند که تا الآن هم هیچ امکانات ویژه ای از سوی این نهاد در اختیار اهالی سینما قرار نگرفته است!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شما اگر همین حالا یک بررسی اجمالی بکنید متوجه می شوید که بیش از ۸۰ درصد از اهالی خانه سینما در صنوف مختلف مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برند چرا که بحران بیکاری در سینمای کشور گسترده شده و هیچ تدبیری برای رفع این بحران صورت نگرفته است.

وی سپس با بیان اینکه طبق قوانین وزارت کار باید به تمامی اعضای بیکار خانه سینما حقوق بیکاری تعلق بگیرد تصریح کرد: سوأل بنده از یکایک مسئولان خانه سینما این است که دلیل اصرارشان برای ثبت صنوف در ذیل وزارت کار چه بود؟ حالا که به اجبار صنوف در وزارت کار ثبت شده اند بنابر قانون وزارت کار، باید به همه اعضای بیکار بیمه بیکاری پرداخت شود.

فاضلی خطاب به اعضای هیأت مدیره این نهاد صنفی اظهار داشت: شما موظف هستید که طبق آیین نامه و اساسنامه وزارت کار، آن وزارتخانه را مجبور کنید تا به یکایک اعضا بیمه بیکاری پرداخت کند. شما موظف هستید بحران موجود در سینمای کشور را برای مسئولان وزارت کار تشریح کنید و سعی در بهبود اوضاع و احوال سینماگران بیکار داشته باشید نه اینکه تصمیمات شخصی شان باعث حذف افراد بیکار و غیرفعال در خانه سینما شود.

این کارشناس فرهنگی با طرح این پرسش که چرا فردی که سال ها است پیشنهادی برای کار نداشته باید از خانه سینما حذف شود متذکر شد: آقایان بدانید که هیچ کس از خانه نشینی خوشش نمی آید؛ این بحرانی که امروز دامان سینمای ایران را گرفته شاید روزی گریبان شما را هم بگیرد و شما را هم بیکار کند، آیا آن زمان دوست دارید که شما هم به عنوان یک سینماگر شناخته نشوید و به زور و اجبار از صنف متبوع تان حذف شوید؟

وی خاطرنشان کرد: این قلع و قمع و غربالگری در خانه سینما درست مانند بسیاری دیگر از کارهای تان همانند ثبت اجباری صنوف در ذیل وزارت کار هیچ معنایی جز زورگویی ندارد!؛ خانه سینما مکانی است که صنوف زیر آن جمع شده اند، از زمانی که این صنوف این نهاد ذیل وزارت کار ثبت شده اند دیگر ماهیت اصلی خانه سینما هم از بین رفته و ما دیگر خانه سینما نداریم بلکه این نهاد سندیکای کارگری سینماگران است و از دستورات وزارت کار باید پیروی کند.

فاضلی در همین رابطه افزود: وزارت کار نباید به مسئولان خانه سینما اجازه اعمال سلیقه های عجیب و غریب بدهد چرا که خانه سینما امروزه تنها ماهیت وجودی اش در حد یک لوگو و آرم است و این وزارت کار است که مسئول اصلی صنوف شناخته می شود.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: نکته قابل تأمل آنجا است که خانه سینما کار رفاهی چندانی هم برای اعضایش انجام نمی دهد؛ هر آخر سال وزارت ارشاد یک مبلغی را به عنوان صدقه به خانه سینما می دهد تا آن را بین اعضایش تقسیم کند که این هم به همه اعضا نمی رسد! خانه سینما باید بداند که دیگر یک مکان غیرانتفاعی نیست و وابسته به وزارت کار است و دیگر نمی تواند بنا به سلیقه اعضای هیأت مدیره اش دستوری بدهد و یا قانونی وضع کند!

فاضلی در پایان اظهاراتش با خطاب مجدد به مسئولان این نهاد گفت: چرا نمک روی زخم سینماگران بیکار که مدت ها است گلایه مند وضعیت حاکم در سینمای کشور هستند می پاشید؟ شما باید بدانید که دیگر در خانه سینما کاره ای نیستید و حق هیچ گونه غربالگری در این نهاد را ندارید. من امیدوارم مسئولان وزارت کار تا دیر نشده جلوی این تصمیمات شخصی، خلق الساعه و غلط را بگیرند و اجازه ندهند حق بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور پایمال شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.