چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

حبیب ایل بیگی همزمان با هفته کودک اعلام کرد:

حمایت از فیلم های کودک و نوجوان در حال اکران

حبیب ایل بیگی*

سینماپرس: قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: از سال گذشته حمایت از یک NGO (سازمان مردم نهاد) را برای قرار دادن مدارس در سانس صبح سینماها برنامه‌ریزی کردیم.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل بیگی درباره اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: خوشبختانه از ابتدای سال دراکران، سینمای کودک را داشتیم و با توجه به اینکه فیلم ها به شکل طبیعی با گرفتن سرگروه اکران سینمایی دارند به نظرم امسال سال متفاوت تری برای سینمای کودکان و نوجوانان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سال های گذشته فیلم های کودک و نوجوانان در اکران نوروزی سهمی نداشتند اما امسال« فیلشاه» در اکران نوروز قرار گرفت و فروش خوبی هم داشت، بعد از آن فیلم «خاله قورباغه» اکران شد که می توانست فروش بهتری داشته باشد اما متاسفانه تبلیغاتش کم بود. برای فصل پاییز فیلم «آهوی پیشونی سفید ۲ » اکران می شود و علاوه بر آن چند فیلم دیگر قراردادهایشان را بستند. درمجموع سال خوبی را برای حوزه کودک و نوجوان می توانیم داشته باشیم.

قائم مقام بنیاد سینمای فارابی خاطرنشان کرد: با رئیس شورای صنفی نمایش نیز گفتگوهایی برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان برای اکران داشتیم، آنها هم تصمیماتی گرفتند که به زودی اعلام می کنند. همدلی خوبی برای حمایت از سینمای کودکان و نوجوان شکل گرفته است. علاوه بر آن توافقاتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آمدن مدیریت جدید در چند ماه گذشته داشتیم و همکاری هایی را شروع کردیم که ادامه آن همکاری ها شرایط را برای سینمای کودکان و نوجوان بهتر خواهد کرد.

ایل بیگی همچنین گفت: از سال گذشته حمایت از یک NGO را برای ساماندهی بردن مدارس به سینماها در سانس های صبح صورت گرفت که اقدام خوبی بود. همه فیلم های کودکان و نوجوانان که در سینماها اکران می شوند ما به عنوان بنیاد سینمایی فارابی با حمایت از این NGO از آنها حمایت می کنیم و تلاش می کنیم تا سانس های صبح سینماها برای بچه های مدارس فعال باشد تا بدین صورت از ظرفیت بی استفاده صبح ها به شکل خوبی استفاده کنیم. البته در گذشته زنگ مدارس را داشتیم اما امروز به شکل خصوصی انجام می شود. ارتباط با سالن‌های سینما، آموزش و پرورش، شناسایی سالن هایی که ویژگی را برای نمایش فیلم های کودک و نوجوان در صبح ها دارند در مناطق مختلف شهر تهران راه افتاده و کم کم در استان ها هم ایجاد می شود تا از ظرفیت کلیه مدارس کشور برای دیدن فیلم ها استفاده کنیم.

مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی ادامه داد: موضوع پخش کننده متخصص در حوزه کودک و نوجوان نقصی اصلی برای حمایت بیشتر از سینمای کودک بود که خوشبختانه بعد از گفتگوهایی که صورت گرفت و همکاری هایی که بین ما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت این موضوع مرتفع شد. درحال حاضراز شرکت فیلمسازی که انیمیشن های فیلشاه و شاهزاده رم را ساختند با طرحی که برای پخش تخصصی در حوزه سینمای کودک ارائه دادند، حمایت کردیم تا بتوانند مجوز پخش بگیرند و با یک برنامه ریزی خوب برای اکران فیلم های کودک و نوجوان در سراسر کشور با شبکه ای که ایجاد کردند بتوانیم به شکل بهتری فیلم ها را نمایش دهیم و از ظرفیت مدارس و علاقمندان سینمای کودک و نوجوانان برای دیدن فیلم ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این پخش کننده این امکان را دارد تا فیلم های خاطره انگیز دهه های گذشته و فیلم های خارجی که برای کودکان مناسب هستند را اکران کند و همچنین فیلم های مورد علاقه مدارس را نیز برایشان نمایش دهند. البته این طرح جزئیات زیادی دارد که در روزهای آینده با شروع فعالیت رسمی برنامه هایشان را ارائه می دهند.

ایل بیگی گفت: بعد از همدلی بین مراکزی که در حوزه سینمای کودک و نوجوانان فعالیت دارند مانند بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امیدوار هستیم بخش های دیگر هم در این امر ما را یاری کنند. با آموزش و پرورش و شهرداری صحبت هایی شده که فکر می کنم با همراهی آنها بتوانیم برنامه های بهتری را در حوزه کودک و نوجوان به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه امر مهم دیگر دراین حوزه تولید است، توضیح داد: بعد از اینکه به بنیاد سینمایی فارابی آمدم و توسط رئیس سازمان سینمایی علاوه بر قائم مقامی فارابی مسئولیت سینمای کودکان و نوجوانان سازمان هم به اینجانب سپرده شد، در طول این مدت با نشست ها و گفتگوهای زیادی که با دست اندرکاران، پیشکسوتان و صاحب نظران سینمای کودک داشتیم شورای فیلمنامه سینمای کودک و نوجوانان را در فارابی راه اندازی کردیم که اعضای آن از سینماگر، نویسنده کودک و نوجوان، منتقد سینمایی و کارشناس حوزه کودک و روانشناسی هستند تا بتواند در این حوزه به ما کمک کند.

ایل بیگی ادامه داد: به فیلمسازان این حوزه برای بخش حمایتی مان اولویت هایی را اعلام کردیم تا بتوانیم به سمت نیازهایی که امروز سینمای کودک و نوجوان دارد، برویم. امیدبخشی، فیلم های امیدآفرین، فیلم هایی که قهرمان داشته باشد از جمله اولویت هایمان است همچنین فیلم هایی که برای کودکان و نوجوانان و خانواده باشد و فیلم های درباره کودک و نوجوان را در اولویت حمایتی مان قرار ندادیم و توجهمان بیشتر به فیلم هایی است که فضای فانتزی و رویا پرداز داشته باشند. سعی کردیم این نوع فیلم ها را اولویت قرار دهیم و حمایت کنیم هرچند آثاری که ارائه شده کمتر این موارد را دارا هستند.

مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی گفت: تلاش می کنیم بر روی آثاری که ایده و طرح اولیه اش از بین گفتگوهایی که با سینماگران داشتیم، بیشتر کار کنیم و بتوانیم به سمت سینمایی با تکنولوژی روز و سی جی ها برویم. درحال حاضر به شکل خاص بر روی پروژه هایی که با تشکیل یک گروه خلاق در کنار فیلمساز که طرح اولیه را داشته به شکل جدی کار می کنیم. با برگزاری جلسات متعدد به طرح های خوبی رسیدیم تا بتوانیم بعد از تبدیل آنها به فیلمنامه و همزمان با گفتگوهایی که با مشاورین حوزه سی جی ای انجام می دهیم زمینه تولید این آثار را فراهم کنیم تا در سینمای کودک به آنچه کودکانمان در سینمای دنیا می بینند با قصه های خوب و فضای فانتزی که قبلا در سینما دیدیم نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه به صورت هفتگی جلسات شورای فیلمنامه برگزار می شود، گفت: وجه تعاملی بسیار خوبی بین شورا، فیلمنامه نویس و تهیه کننده و کارگردان های فیلم ها وجود دارد. درواقع پشت درهای بسته درباره طرح ها و فیلمنامه ها تصمیم نمی گیریم. برای بسیاری از طرح ها و فیلم نامه ها جلسات متعددی را با نویسنده، تهیه کننده و کارگردان می گذاریم و این گفتگوها که بسیار سازنده است موجب ارتقاء فیلمنامه ها شده است و این هم یکی از توفیقاتی است که بدست آوردیم تا در یک فضای تعاملی و گفتگو به فیلمنامه های دقیق تری برای حمایت برسیم.

ایل بیگی ادامه داد: یکی از کارهای بسیار مهمی که گفتگوهای اولیه اش صورت گرفته درگیر کردن صنعت در تولید است یعنی به جای اینکه سرمایه یک فیلم سینمایی را جایی مثل فارابی بدهد و یا یک سرمایه گذاری که هیچ تخصصی به جز آوردن سرمایه ندارد انجام دهد از صنایع کمک بگیریم. مثل اسباب بازی، نوشت افزار و لوازم تحریر که شدت استقبال می کنند تا فیلمنامه هایی تولید شوند که به اهداف آنها نزدیک باشد. درحال حاضر گفتگوهایی داشتیم تا پروژه هایمان را با حضور صنایع و قراردادهایی برای سرمایه گذاری در ساخت فیلم هایی که با اهداف آنها نزدیک است، پیش ببریم.

این مدیر افزود: اگر این مسیر ایجاد شود و متخصصینی که لازم است وارد شوند و اطلاعات را به کسانیکه در حوزه سینما کار می کنند، بدهند و نقش هماهنگ کننده و واسطه درستی ایجاد کنند، این روش می تواند بسیاری از فیلمسازان را از حمایت های دولتی بی نیاز کند. درحال حاضر برای پروژه هایمان اینکار را شروع کردیم و مذاکراتی را با صنایع انجام دادیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ویژه ‌برنامه‌های هفته‌ ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ۹۷ از سوی کانون پرورش فکری و بنیاد سینمایی فارابی در تهران در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور درحال برگزاری است که عموم علاقمندان را به تماشای این آثار دعوت می کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.