یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

گفتگوی سینماپرس با رکورددار دریافت جایزه از جشنواره فیلم کودک؛

از تولید فیلم هایی مانند «لکنت» که آثار گیشه ای نیستند و تنها فرهنگ و هنر را مد نظر دارند حمایت نمی شود/ سینمای کودک و نوجوان دغدغه من است

محمدرضا حاجی غلامی

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان که با فیلم سینمایی «لکنت» و فیلم کوتاه «جمعه گل» که با این ۲ فیلم در سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان حضور داشت و رکورددار دریافت جایزه در این دوره از جشنواره شد گفت: از تولید فیلم هایی مانند «لکنت» که آثار گیشه ای نیستند و تنها فرهنگ و هنر را مد نظر دارند حمایت نمی شود؛ این فیلم ها بازیگران مطرح و خوش رنگ و لعاب ندارند و عوامل آن ها همه جوان هستند و به همین دلیل قبل از تولید با مشکلات جدی مواجه می شوند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خوشبختانه توفیق اجباری شد که من بتوانم «لکنت» را با همکاری و مدد صدا و سیما مرکز یزد تولید کنم؛ مدیر خوش فکر صدا و سیمای یزد فیلمنامه «لکنت» را مطالعه کردند و از فیلمنامه استقبال کردند و این فرصت را ایجاد کردند تا ما بتوانیم بر اساس قوانین سینمایی این فیلم را تولید کنیم.

این سینماگر ادامه داد: فیلم «لکنت» پروانه ساخت سینمایی دارد و ما با یک بودجه بسیار بسیار محدود این فیلم را کار کردیم اما خوشبختانه مزد زحمات مان را گرفتیم و فیلم نه تنها در جشنواره فیلم کودک مورد توجه قرار گرفت که قبل از آن در جشنواره صدا و سیما هم چندین جایزه و رتبه به دست آورد و ان شا الله در جشنواره های داخلی و خارجی دیگر هم نیز دیده خواهد شد.

حاجی غلامی خاطرنشان کرد: فیلم «لکنت» از یک عکس خبری شروع شد که پسری  روستایی می خواهد کتابخانه ای در روستای شان راه اندازی کند اما من دیدم این ایده برای تولید یک فیلم بلند کفایت نمی کند و به همین دلیل مدت ها به دنبال ایده دومی برای تولید این اثر بودم تا اینکه ایده دومی به ذهنم رسید که بسیار آن را دوست داشتم و با تلفیق این ۲ ایده با یکدیگر فیلمنامه «لکنت» را نوشتم که مدت ها زمان برد و چندین بار هم بازنویسی شد.

وی افزود: خط اصلی و ایده «لکنت» قصه دختر بچه ای است که لکنت دارد و برادری که خواهر را عاشقانه دوست دارد و می خواهد به او کمک کند. این فیلم در این دوره از جشنواره جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند سینمایی در بخش بین الملل، پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان، بهترین کارگردانی در بخش ملی، جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم کودک و نوجوان و... را به دست آورد.

این کارگردان سپس در رابطه با فیلم کوتاه «جمعه گل» که ۲ جایزه از جشنواره فیلم کودک به دست آورد نیز اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما فیلم های کوتاه همیشه محجور واقع می شوند اینقدر محجور که متأسفانه خود ما در این دوره از جشنواره تنها به «لکنت» توجه داشتیم و «جمعه گل» را از یاد برده بودیم!

وی ادامه داد: داستان این فیلم در رابطه با رفاقت یک پسر یزدی با یک پسر افغانی است؛ فیلم درباره صلح و دوستی میان ملت ها است و تمام حرف فیلم این است که کودکان نیاز به صلح دارند و هیچ گاه از هیچ نوع جنگی خوش شان نمی آید و درگیر جنگ نیستند؛ این فیلم داستانی به شدت سرراست دارد و به هیچ عنوان پیچیده نیست و من فکر می کنم به دلیل محتوا و نوع ساختار این فیلم «یونیسف» هم جایزه بهترین فیلم این دوره از جشنواره را به ما داد.

حاجی غلامی سپس با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان دغدغه من است اظهار داشت: من تاکنون همه فیلم هایم را در ژانر کودک و نوجوان ساخته ام و سال گذشته هم در این جشنواره برای فیلم کوتاه «سلام» ۲ جایزه بردم و امیدوارم که با حمایت جدی و ویژه مسئولان و مدیران سینمای کودک و نوجوان بتوانم در این مسیر ثابت قدم باشم و به فعالیت های جدی خودم در حوزه کودک و نوجوان ادامه دهم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.