دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

مدیر وزارت آموزش و پرورش‌ چگونه در تئاتر تخلف می‌کند

مدیر وزارت آموزش و پرورش‌ چگونه در تئاتر تخلف می‌کند

سینماپرس: یک کارگردان تئاتر برای جلب‌توجه مخاطبانش از روش‌های نخ‌نمایی استفاده می‌کند که با رویه شغلی این مدیر فرهنگی نیز در تنافر است.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش در فضای مجازی خبری مبنی بر توقیف نمایش در سالن مستقل تهران منتشر می‌شود. خبری که در آن آمده بود «ضمن پوزش از عزیزانی که برای روزهای آتی بلیت نمایش «دیکتاتور عاشق» را تهیه نموده‌اند، لازم است عرض کنم پیرامون بسته شدن سایت فروش بلیت امکان اعلام جزئیات معضل گریبان گیر فرهنگ و هنر را ندارم. لذا به صورت کلی اعلام می‌کنم در حال حاضر اجرای نمایش «دیکتاتور عاشق» متوقف شده است و پس از بررسی جوانب و روشن شدن موضوع، وضعیت اجراها را متعاقباً اعلام می‌نمایم. »

اما روز گذشته در فضای مجازی گروه مربوطه اعلام می‌کند که نمایش رفع توقیف شده است. فاصله بین این دو خبر تنها دو روز است. به عبارتی خبر مربوط به روز شنبه‌ای است که بلیت‌فروشی در آن غیرممکن است و نمایش‌ها در تعطیلی به سر می‌برند؛ مگر به شکل استثنا.

با این حال در این باره امیری، ‌ رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در گفتگویی تمام اتفاقات رخ داده را به یک تیزر تبلیغاتی مرتبط دانست. البته آقای امیری گفته است که به کارگردان نمایش یک هفته قبل از برخورد درباره غیرقانونی بودن تیزر گفته شده بود. تیزری که شاید اگر توسط شخص دیگر ساخته شده بود قابل قبول بود؛ ولی آقای کارگردان این روزها «معاون فرهنگی و تبلیغات» مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش است و خود را به نوعی از سیاسیون می‌داند. با نگاهی به اجراهای او در سالیان اخیر می‌توان درک کرد تمایلات او برای همنشینی با سیاسیون از هر قشری به چه میزان حاد است.

اما بهتر است پیش از قضاوت تیزر نمایش را تماشا کنیم:

این کارگردان برای نمایش سال گذشته خود نیز اقدام به انتشار ویدئویی از رقص چند دختر در تمرین نمایش خود کرد، موردی که با توجه به حساسیت‌های برخی رسانه‌ها، ‌ می‌توانست حواشی را برای کلیت تئاتر بیشتر کند؛ اما متأسفانه مدیریت وقت تئاتر کشور با رفتار این کارگردان برخوردی نکرد. اگرچه او به خبرنگار تسنیم گفته بود سه روز ابتدایی نمایشش را بدون داشتن مجوز روی صحنه برده است که این مهم را می‌بایست حسین پارسایی، مسئول اجرایی تماشاخانه ایرانشهر پاسخ دهد که چگونه یک اثر بدون مجوز توانسته سه شب پیاپی روی صحنه رود.

آنچه مسلم است این کارگردان تمام تلاش خود را می‌کند تا گیشه بی‌رونقش را با شامورتی‌بازی‌های قدیمی رونق ببخشد؛ اما شواهد و قراین نشان می‌دهد از ابتدای شروع نمایش، فروش گیشه این اثر ضعیف بوده است و با وجود جنجال‌سازی‌های بیهوده، مخاطبی به اثر او توجه نکرده است.

پلان فروش این نمایش در ساعت ۱۰ روز دوشنبه نشان می‌دهد به جز بخش مهمان نمایش، کمی بیش از ۲۰ بلیت نمایش به فروش رفته است که آن هم با توجه به چینش خرید می‌تواند مورد شک و شبهه قرار گیرد.

مهمتر آنکه کارگردان مورد نظر از نمایش‌های پیشین خود به هنرمندان مختلف بدهکار است. آقای امیری در پاسخ به این مسئله که چرا به کارگردان بدحساب اجازه اجرا داده می‌شود، گفته است این کارگردان اظهار داشته می‌خواهد از عواید فروش این نمایش بدهی‌های خود را صاف کند. این ادعا نیز با توجه به فروش بد نمایش باید ناشدنی تصور کرد و البته صبر کرد اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به مسائل مالی و حساب‌وکتاب‌های برخی هنرمندان بدنام اقدام جدی خواهد داشت یا خیر.

در پایان فرصت مناسبی است به برخی از مأموریت‌های این کارگردان در وزارت آموزش و پرورش نگاهی بیاندازیم. مأموریت‌هایی که در حکم او درج شده است:

  • نظارت بر تهیه اقلام فرهنگی  - تبلیغی در چارچوب هنر اسلامی – ایرانی
  • نظارت بر تمهید مقدمات برگزاری گردهمایی ها، همایش ها و برنامه های فرهنگی و تبلیغاتی وزارت متبوع
  •  نظارت بر عملیاتی شدن منشور اخلاقی کارکنان در حوزه روابط عمومی ستادی واستانی 
  • تعامل با سازمان ها و نهادهای درون و برون سازمانی برای انجام بهینه امور فرهنگی و تبلیغاتی
  • برنامه‌ریزی اجرایی ستاد اعتلای امر به معروف و نهی از منکر 

با نگاهی به همین پنج بند باید گفت:

من از مفصل این نکته مجملی گفتم                             تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.