سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما/۲

فارسیجانی: نیاز به بازنگری جدی در شیوه آموزش سینما در دانشگاه ها و آموزشگاه های خصوصی داریم/ آموزش سینما نباید در انحصار افرادی خاص باشد

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: امروزه ما نیاز به بازنگری جدی در شیوه آموزش سینما در دانشگاه ها و آموزشگاه های خصوصی داریم و این وظیفه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در شیوه تربیت نیروهای سینمایی که در حال حاضر هیچ وضعیت مطلوبی ندارند بازنگری جدی و اساسی داشته باشند.

مدیرکل سابق طرح و برنامه شبکه چهارم سیما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سال ها است که ما شاهد خروجی مطلوبی از دانشگاه ها و آموزشگاه های آزاد سینمایی نیستیم و این وضعیت کاملاً ملموس و مشخص است از این رو نیاز است تا با تدبیر جدی و اساسی مسئولان ذیربط و ایجاد تحول در نظام آموزش سینمایی چه در دانشگاه ها و چه در آموزشگاه های آزاد بتوانیم به وضعیتی استاندارد دست پیدا کنیم.

وی سپس با بیان اینکه آموزش سینما نباید در انحصار افرادی خاص باشد اظهار داشت: اینکه برخی افراد به صورت مافیاگونه سیستم آموزش در سینما را تحت اختیار خود گرفته اند کار صحیحی نیست و من نمی دانم مسئولان مربوطه چرا با این مقوله زننده برخود نمی کنند! ما امروزه بر اساس تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری باید از نیروهای جوان و زبده انقلابی در همه امور استفاده کنیم و برای آنکه بتوانیم این نیروهای انقلابی را تربیت کنیم نیاز به آن داریم که آموزشگاه های سینمایی را از انحصار برخی افراد زیاده خواه خارج کنیم و اختیار مدیریت آن ها را به افراد انقلابی و متعهد بدهیم.

فارسیجانی خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه سینما یکی از مهمترین و ضروری ترین اقدامات است و متأسفانه جای خالی آن امروزه در کشور ما احساس می شود؛ متأسفانه اغلب آموزشگاه های آزاد سینمایی تنها به فکر دستیابی به منافع سرشار مالی هستند و به همین جهت اقدامی در راستای آموزش صحیح به هنرجویان انجام نمی دهند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در همین راستا تصریح کرد: ما به خصوص باید نیروهای ارزشی و انقلابی در سینما تربیت کنیم این مسأله مهمی است که مسئولان ما کمترین توجهی به آن ندارند؛ متأسفانه تعداد نیروهای متدین انقلابی امروزه در سینمای کشور به پایین ترین سطح خود رسیده است؛ متأسفانه نه هیچ یک از آموزشگاه های خصوصی و نه آموزشگاه ها و دانشگاه های دولتی توجهی به تربیت نیروهای انقلابی در سینما ندارند.

وی ادامه داد: این وظیفه مسئولان است که برای تشویق و ترغیب افراد انقلابی مایل به فعالیت در حوزه سینما تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرند و تمهیدی برای حضور این افراد اندیشه کنند؛ ما اگر امروزه تدبیری برای تربیت نیروهای انقلابی در سینما نداشته باشیم آینده سینما به دست افرادی خواهد افتاد که هیچ تعهدی به انقلاب و نظام ندارند و این مسأله ای بسیار خطرناک برای حوزه فرهنگی و هنری کشور محسوب می شود.

فارسیجانی متذکر شد: ما از همین حالا باید نگران آینده و فردای سینمای کشور باشیم؛ این وظیفه یکایک مسئولان است که امنیت لازم را در فضای آموزشی سینما به وجود آورند، حس اعتماد را در هنرجویان ایجاد کنند و راهکار مناسبی اندیشه کنند تا تحولی اساسی در حوزه آموزش ایجاد شود. تعداد کثیر کلاس های زائد و به دردنخوری که مدت ها است تأسیس شده و هیچ کارآیی در سینما نداشته اند به نفع سینما نیست و همه آن ها باید تعطیل شوند و به اصطلاح کار باید به دست افراد کاردان سپرده شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.