دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما/۱

شورجه: سینما نیاز به نیروهای علمدار جریان انقلاب دارد/ سیاست گذاری کلان فرهنگی به خصوص در حوزه آموزش سینما، نظم و نظام ندارد

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: سینما نیاز به نیروهای علمدار جریان انقلاب دارد و ما به خصوص در ۳ قطب اصلی سینمای کشور یعنی تهیه کنندگی، کارگردانی و فیلمنامه نویسی نیاز به پرورش نیروهای زبده داریم تا بر اساس اهداف و آرمان های انقلابی آموزش ببیند و آینده فرهنگ، هنر و سینمای کشور را در دستان خود بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه حضور نیروهای متدین و متشرع در سینما چندان چشمگیر نیست و از این رو احساس نیاز می شود تا افرادی دغدغه مند دست به کار شوند و با تأسیس آموزشگاهی سینمایی نیروهای متبحری را بر اساس اهداف انقلابی تربیت کنند. سینمای ما هیچ گاه نباید از رنگ و بو و افکار و اندیشه های ناب اسلامی و انقلابی فاصله بگیرد و این نیاز ما است تا بر اساس این اندیشه ها سینما را هدایت کرده و آن را به پیش ببریم.

شورجه سپس با تأکید بر اینکه متأسفانه حوزه آموزش سینما در کشور ما به حال خود رها شده و مدیران و مسئولان فرهنگی تدبیری برای توجه به آن ندارند اظهار داشت: این مایه تأسف است که مسئولان به آموزشگاه های متعدد مجوز می دهند تا بدون پشتوانه های فکری کلاس هایی را تأسیس کنند و به فرزندان این آب و خاک درس سینما دهند! ما نیاز به آن داریم تا در سینما تولید محتوای مناسب داشته باشیم، افکار مناسب داشته باشیم نه اینکه تنها هنر و فرم گرایی را ترویج دهیم؛ متأسفانه امروزه اغلب کلاس های سینمایی جایی برای آموزش فرم به هنرجویان شده اند و هیچ کدامشان تدبیری برای آنکه محتوا و افکار مناسب به هنرجویان بیاموزند ندارند.

این سینماگر تأکید کرد: سینما تنها باید در خدمت افکار و اندیشه های فیلمسازان باشد و این افکار و اندیشه ها نیز باید در راستای اهداف و آرمان های نظام و انقلاب شکوهمند اسلامی باشند؛ ما باید اجازه دهیم تا نیروهای زبده انقلابی کلاس های آموزشی برای سینما برپا کنند اجازه ندهند تا برخی افراد تمام اختیار این کلاس ها را در دست خود بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» خاطرنشان کرد: متأسفانه سیاست گذاری کلان فرهنگی در کشور به خصوص در حوزه آموزش، نظم و نظام ندارد! به همین دلیل هم ما شاهد رشد قارچ گونه کلاس های متعددی در حوزه آموزش سینما هستیم که هیچ کارآیی نداشته اند و طی تمامی سال های فعالیت شان نتوانسته اند نیروهای ارزشمند و دانش آموخته ای را وارد سینما کنند.

وی ادامه داد: ما باید سیستم آموزشی سینما را نظام مند کنیم تا ماحصل آموزش های مان به هرز نروند؛ از سوی دیگر این وظیفه مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور است که امنیت های لازم در فضای آموزشی سینما ایجاد کنند و حس اعتماد را برای یکایک هنرجویان سینما و خانواده های آن ها به وجود آورند تا این اطمینان به وجود آید که هنرجویان در محیطی سالم درس سینما خواهند خواند!

شورجه در پایان این گفتگو افزود: مبحث آموزش در سینما یکی از کلیدی ترین و حیاتی ترین مسائل است و من امیدوارم که مسئولان سینمای کشور تدبیری جدی و اساسی برای این مقوله بسیار مهم داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.