یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵

سینماپرس و اعتراض ۴ ساله سینماگران به جداسازی جشنواره های ملی و جهانی فجر؛

آزمون مهم حیدریان؛ برچیده شدن بساط «شو» گونه جشنواره جهانی یا امتداد مسیر پر غلط ایوبی؟!

ادغام جشنواره های ملی و جهانی فجر

سینماپرس: سینماگران کشور طی ۴ سال گذشته به کرات خواستار ادغام جشنواره های ملی و جهانی فجر بوده اند اما مسئولان و مدیران سینمایی که گویا خود را به نشیدن زده اند همواره با بی توجهی به دغدغه های به جا و توصیه های درست سینماگران، ترجیح داده اند بر مدار گذشته با گسترش باندبازی در سینما، تنها شاه نشینان را از خود راضی نگه دارند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس از اردیبهشت سال ۱۳۹۴ که با تصمیم خلق الساعه، سلیقه ای، غیرکارشناسی و اشتباه حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی وقت جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر از یکدیگر جدا شدند اعتراضات گسترده ای از سوی برجسته ترین چهره های سینمای کشور در صنف ها و رشته های مختلف نسبت به این تصمیم غیرعقلانی صورت گرفت.

اما با همه این اتفاقات ایوبی نه تنها درصدد رفع اشتباهات خود برنیامد که حتی تصمیم گرفت جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را نیز از یکدیگر منفک کند!؛ به نحوی که جشنواره فیلم کودک ۲ سالانه و جشنواره فیلم نوجوانان نیز ۲ سالانه برگزار شود؛ اشتباه غیرقابل تصوری که باعث شد فعالان و کارشناسان مطرح سینمای رو به اضمحلال کودک موضع جدی در قبال آن بگیرند. البته خوشبختانه یک سال پس از برگزاری این رویداد به صورت منفک شده و شکست خوردن سیاست های غلط مسئولان سینمایی کشور مجدداً این جشنواره به صورت سابق ادغام و برگزار شد. در این راستا بسیاری از اهالی سینمای کودک به صورت مکرر با سینماپرس گفتگو کردند که یکی از مهمترین گفتگوهای سینماپرس با محمدرضا هنرمند (کارگردان)، نادره ترکمانی (کارگردان و مدرس سینما)، وحید نیکخواه آزاد (تهیه کننده و کارگردان)، اسماعیل براری (کارگردان) و امیر سحرخیز (طراح جلوه های ویژه) بود. شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵

اما علیرغم اعتراض بخش عمده ای از برجسته ترین اهالی سینما که با ارائه دلایل کارشناسی برگزاری تفکیک شده جشنواره فیلم فجر را به ضرر سینمای ایران می دانستند مسئولان سازمان سینمایی در اردیبهشت ماه ۹۵ برای دومین سال پیاپی مبادرت به برگزاری این جشنواره با سر و صدای بیشتر کردند که این بار هم نتیجه مثبتی از آن حاصل نشد و سینماگران همچنان برگزاری این گونه جشنواره را به ضرر سینمای کشور بر می شمردند.

این اتفاق در حالی بود که در اولین دوره برگزاری این رویداد عدم استقبال مخاطبان، سالن های خالی نمایش دهنده آثار سینمایی و... به شدت به چشم می خورد اما مسئولان اصرار داشتند با انجام برنامه هایی که به تعبیر بخش اعظمی از اهالی سینما تنها شبیه به یک «شو» شده بود این جشنواره را پر رونق و پر بار نشان دهند!

در اردبهشت سال ۹۵ تعدادی از اهالی برجسته سینمای کشور شامل خانم ها و آقایان: نادره ترکمانی، پروانه مرزبان، فرزاد موتمن، خسرو سینایی، عباس رافعی، ابوالفضل جلیلی و زنده یاد علی معلم از جمله سینماگرانی بودند که در این باره نظرات خود را بیان کرده و  خواسته های خود را با ما در میان گذاشتند. چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

زنده یاد علی معلم تهیه کننده و منتقد باسابقه سینما در رابطه با مسأله جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر گفت: متأسفانه در کشور ما وضعیت به گونه ای است که جشنواره هایمان هیچ گونه استراتژی خاصی ندارند و تفکیک جشنواره فجر بدون درنظر گرفتن نظر کارشناسان و متخصصان سینما و رسانه و صنعت انجام شده است. مدیران سینمایی ثابت کرده اند که موافقت و مخالفت اهالی سینما و به ویژه کارشناسان این حوزه اصلاً برایشان اهمیتی ندارد و هر کاری را که مایل باشند انجام می دهند؛ سیستمی که امروزه سینمای ما آن را دنبال می کند به نوعی سیستم ارباب رعیتی محسوب می شود و متأسفانه مدیران سینمای کشور از دست بالا به اهالی سینما نگاه کرده و برای آن ها تصمیم گیری می کنند. دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

همزمان با برگزاری سومین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز تعدادی از چهره های سینمای کشور ضمن انتقاد از عملکرد سازمان سینمایی خواستار برگزاری همزمان بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر شدند و این جداسازی را به دلیل سیاست گذاری های غلط و بی تدبیری برشمردند. این هنرمندان تأکید کردند عدم توجه به هویت ایرانی و تقلید از جشنواره های خارجی، برباد دادن بودجه بیت المال و... نتایج دورهمی جشنواره جهانی شده است!

آن ها تأکید داشتند: در اردیبهشت ماه سال ۹۶ حرکت اشتباه مدیران سینمای کشور بار دیگر تکرار شد و ما شاهد برگزاری جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر بودیم؛ بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و حتی هنرمندان بر این باور بودند که اگر مسئولان جشنواره با بریز و بپاش های فراوان از مهمانان پذیرایی نمی کردند و کارت های غذا و... در اختیار آن ها قرار نمی دادند رسماً هیچ شخصی در پردیس سینمایی چارسو حاضر نمی شد.

طهماسب صلح جو، پوریا آذربایجانی، محمدتقی فهیم، جبار آذین، نادره ترکمانی، مرتضی علی عباس میرزایی، سیدضیاء الدین دری و عباس رافعی  ۸ سینماگری بودند که در این باره نظرات خود را بیان کرده و  خواسته های خود را با ما در میان گذاشتند. شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

در اردیهبشت ماه سال ۹۷ و همزمان با برگزاری چهارمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر نیز تعدادی از کارشناسان سینمای کشور ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان خواستار برگزاری همزمان بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر شدند و تأکید کردند این جشنواره تنها عنوان «جهانی» را با خود به یدک می کشد و بیت المال به هدر می رود؛ این سینماگران عنوان کردند: حرمت «فجر» را با دورهمی اشرافی و بدون مانیفست تان خدشه دارد نکنید!

در چهارمین سال برگزاری این رویداد سینمایی که به زعم بسیاری از اهالی سینمای کشور به هیچ عنوان نمی توان نام و عنوان «جشنواره» به آن داد ما شاهد اعتراضات بخش اعظمی از سینماگران کشور برای برگزاری این رویداد اشرافی که همواره به صورت گعده ای و با حضور تعدادی از نزدیکان و آشنایان دبیر جشنواره، رئیس سازمان سینمایی و... برگزار می شود بودیم به نحوی که برخی از اهالی سینما تأکید کردند: امیدواریم با برخوردی قاطع و جدی جلوی عملکرد ۳-۴ نفری که چند سالی است به عنوان دست اندکاران اصلی این رویداد جیب های گشادی برای خودشان دوخته اند گرفته شود. در همین رابطه با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان سینمای کشور خانم ها: سحر صباغ سرشت و روح انگیز شمس و آقایان: سعید مستغاثی، حسین مسافرآستانه، عباس رافعی، سامان سالور و ابراهیم وحید زاده گفتگو کردیم. یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

سحر صباغ سرشت در این راستا به سینماپرس گفت: جشنواره جهانی فجر را اصلاً قبول ندارم و معتقدم این تنها یک عنوانی است که این رویداد سینمایی با خود به یدک می کشد؛ کجای این جشنواره جهانی است؟ جشنواره جهانی فیلم فجر زمانی می تواند ادعای جهانی بودن داشته باشد که فیلمسازان و تهیه کنندگان و بازیگران برجسته دنیا را دعوت کند و آن ها هم دعوت مسئولان این جشنواره را پذیرفته و در این رویداد حضور پیدا کنند اما متأسفانه این اتفاق تاکنون رخ نداده است. از سوی دیگر همه فیلمسازان کشور باید بتوانند به صورت آزادانه در این جشنواره حضور داشته باشند و با خارجی ها از نزدیک نشست و برخاست و تعامل داشته باشند نه اینکه فیلمسازان به ۲ دسته خودی و غیرخودی تقسیم شوند و غیرخودی ها نتوانند در این رویداد حضور داشته باشند!

اما پس از برگزاری «شوی جهانی فجر» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷  تعداد کثیری از انجمن ها و کانون های مختلف سینمایی، از جمله اتحادیه تهیه کنندگان، کانون کارگردانان، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و... مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود شدند.

سینماپرس در همین راستا نیز با منوچهر مصیری، رهبر قنبری، سیدضیاء الدین دری، جواد مزدآبادی، عبدالله علیخانی، منصور لشگری قوچانی و شاهپور شهبازی به گفتگو نشست.

رهبر قنبری کارگردان سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: مسئولان جشنواره جهانی این مهمانی را ترتیب می دهند تا در طول سال بتوانند به خارج از کشور سفر کنند و این دورهمی جهانی به جز همین مسأله هیچ دستاورد دیگری نه برای مسئولان برگزارکننده آن دارد و نه سینمای ایران! این جشنواره جز «شو» هیچ چیز دیگری نیست! به عنوان مثال همین بازار جشنواره به چه دردی می خورد؟ برای چه این همه خرج برای تهیه و تدارک غرفه های آن می شود؟ چرا مسئولان جشنواره آمار نمی دهند که چند فیلم در بازار این رویداد فروخته شده است؟ آیا اصلا خارجی ها علاقه ای برای خریداری فیلم های ما دارند یا اینکه می آیند در ایران تفریح می کنند و می روند؟ شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

********************************

این گفتگوها تنها بخشی از اظهارات اهالی برجسته سینمای کشور بر ضد «شو و دورهمی جشنواره جهانی فیلم فجر» بود! با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که با احتساب انجمن ها، صنوف و نهادهایی که خواستار برچیده شدن جشنواره جهانی فیلم فجر شده اند حداقل بیش از نیمی از اهالی سینمای کشور با برگزاری این «شو» مخالف هستند.

حال باید منتظر ماند و دید مسئولان فعلی سازمان سینمایی در این راستا عقلانی تصمیم خواهند گرفت و بساط و نان دانی برخی آقایان را جمع خواهند کرد یا خیر!؟ باید منتظر باشیم و ببنیم که حیدریان از این آزمون مهم سربلند بیرون خواهد آمد؟

نظرات

  • حسین ۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۱۲:۵۱
    0 0
    برنامه جامع امور بین‌الملل سازمان امور سینمایی کشور از سوی شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران اعلام شد. به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران سرفصل فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف امور سینمایی را به منظور افزایش سهم ایران در بازار جهانی مبادلات محصولات سمعی و بصری به سطح درخور در ٢٢ بند اعلام کرد. سرفصل این برنامه‌ها به شرح زیر است: *برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و سایر جشنواره‌های لازم فیلم‌های بلند و کوتاه به سبک و سیاق دو جشنواره سی و چهارم، سی و پنجم و با تشکیل دبیرخانه دائمی در سطح استانداردهای جهانی *تدوین شیوه‌های حمایت از تولیدات مشترک و تشکیل کمیته‌های بررسی لازم همراه با تخصیص بودجه از پرورش ایده تا ساخت فیلم، با افق ترویج نهضت تولید محتوی *حمایت از حضور هدفمند در جشنواره‌های معتبر، اعم از جشنواره‌های شاخص جهانی و جشنواره‌های منطقه‌ای به منظور معرفی سینمای ایران و یافتن بازارهای جدید و متنوع برای محصولات سینمایی و سمعی و بصری *توسعه روابط بین جشنواره‌ای در جشنواره‌های داخلی و خارجی *تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای برای تسهیل خرید و فروش فیلم‌های ایرانی و غیر ایرانی برای خریداران غیر ایرانی *حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد شبکه اکران جهانی نمایش جهت ایجاد ذائقه تماشاچیان غیرایرانی به دیدن فیلم‌های ایرانی با ایجاد سئانس‌های ثابت نمایش در شهرهای مختلف جهان *شناسایی و ساماندهی ایرانیان مقیم خارج از کشور برای همکاری در مبادلات جشنواره‌ای و تجاری سینما *حمایت از آماده‌سازی و بازاریابی فیلم‌های ایرانی برای نمایش در شبکه‌های تلویزیونی جهانی و صیانت از حقوق پدیدآورندگان آثار *حمایت از آماده‌سازی و بازاریابی فیلم‌های ایرانی برای نمایش در خطوط هوایی، کشتیرانی و نظایر آن و صیانت از حقوق پدیدآورندگان آثار *برنامه‌های آموزشی بین‌المللی آکادمیک میان مدت و کوتاه مدت برای تربیت کادرهای جدید *حمایت از حضور توزیع‌کنندگان فیلم‌های ایرانی در بازارهای جهانی *حمایت از راه‌اندازی شرکت‌های جدید ایرانی برای فعالیت درحوزه بین‌الملل و تربیت کادرهای جوان برای فعالیت‌های بین‌المللی سینما در حوزه نمایش و فروش فیلم در بخش خصوصی *حمایت از موسسات ایرانی که به معرفی و بازاریابی پتانسیل‌های خدمات تولیدی و سایر امکانات فیلم‌سازی کشور (مانند معرفی لوکیشن‌های
  • مولایی ۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۱۴:۲۳
    1 0
    باندبازی و محفلی را جمع کنید. اینها که سه سال برگزارش کردند جز تفرقه و ضربه به سینما و سینماگران راهی از پیش نبردند.
  • علی ۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۱۶:۱۵
    1 0
    میرکریمی بشکلی اعجاب انگیز تمام اعتمادها به خودش را نابود کرد و این زیان بزرگی بود. حالا نه کسی به جشنواره اعتقاد دارد نه به خود میرکریمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.