سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳

آیین راه اندازی رادیو کتاب برگزار شد؛

شاه‌آبادی: درصدد انجام اقدامات جدیدی در حوزه کتاب هستیم/ انتقاد حدادعادل از مجریان صداوسیما

رادیو کتاب افتتاح شد

سینماپرس: رادیو کتاب امروز چهارم اردیبهشت همزمان با سالروز تأسیس رادیو در ایران افتتاح شد و تا پایان نمایشگاه کتاب به فعالیت می پردازد.

به گزارش سینماپرس، آیین راه اندازی رادیو کتاب امروز سه شنبه چهارم اردیبهشت در ساختمان شهدای رادیو با حضور مدیران رادیو و مسئولانی همچون حمید شاه آبادی معاون صدا، غلامعلی حدادعادل و ... برگزار شد.

مهدی شاملو مدیر تولید چند رسانه ای و فضای مجازی معاونت صدا در ابتدای مراسم راه اندازی رادیو کتاب در سخنانی گفت: امروز مخاطبان در فضای مجازی سهم زیادی دارند.  

وی ادامه داد: ایدانصدا زیر مجموعه فضای مجازی رادیو است که در فصل جدید فعالیت های خود پایگاه جامع کتاب گویا نیز به آن اضافه شده است. دست اندرکاران رادیو نمایش در فعالیت های این پایگاه نقش به سزایی دارند و این پایگاه در چند روز گذشته به صورت آزمایشی افتتاح شده که استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته است.

محمد سرشار نویسنده و گوینده قدیمی رادیو نیز با تبریک سالگرد تاسیس رادیو بیان کرد: امیدوارم رادیو به وظیفه اصلی خود که آگاهی بخشی و سرگرمی است، ادامه دهد و هر سال بهتر از گذشته عمل کند.  

در ادامه مراسم «غلامعلی حدادعادل» رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: خیلی حوشحالم که می‌بینم امکان دیگری برای فارسی زبانان برای استفاده بیشتر به کتاب فراهم شده است. چون همه ما علاقمندیم کتاب‌های بیشتری در کشورمان خوانده شود.  

وی ادامه داد: آغاز به کار پایگاه کتاب گویا و رادیو کتاب مرا خیلی خوشحال کرد. از زمانیکه فناوری‌های ارتباطی افزایش یافته همراه شدن صدا و کتاب بیش از گذشته ترویج پیدا کرده است، به این دلیل که چاپ نوشته از انتقال احساس شاعر و نویسنده ناتوان است، اما صدا می‌تواند این حس را به مخاطب منتقل کند. بنابراین اهتمام رادیو به این کار قابل ستایش است.

حداد عادل طی درخواستی از مسئولین، گفت: به ما گفته‌اند که در ایام نمایشگاه کتاب از رادیو کتاب بهره می‌بریم، اما من پیشنهاد می‌کنم این اتفاق موقتی نباشد و دوستان بیایند و رادیوی دایمی درباره کتاب راه بیندازید. اگر رادیوی دایمی داشته باشیم فواید کتاب خوانی به شیوه سنتی فراهم شده و کمک خوبی هم برای نابینایان است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: بسیاری افراد شرایط زندگیشان اجازه نمی‌دهد که کتاب را مطالعه کنند و اگر رادیوهایشان باز باشد و کتاب به صورت صوتی بخواند بهتر می‌توانند از این روش بهره ببرند. مردم از طریق رادیو کتاب می‌توانند درست خواندن را یاد بگیرند. اگر ما رادیویی داشته باشیم که متون کهن فارسی در آنجا درست خوانده شود حتی افراد بی‌سواد نیز در جامعه دشوارترین متن‌ها را به راحتی متوجه می‌شوند.

حداد عادل با اشاره به مشکلات سازمان صدا و سیما ادامه داد: یکی از مشکلات در صداوسیما تعداد کم مجریانی است که می‌توانند شعر را درست بخوانند! چند روز پیش در روز میلاد امام سجاد (ع) گوینده خبر در گزارش خود از صحیفه سجادیه به اشتباه واژه‌ای را بیان کرد که این اصلا درست نیست.

وی در ادامه با اشاره به شبهاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بیان داشت: اگر تلاش شود تا افراد را تربیت کرده و به آنها نحوه درست و بی غلط خواندن کتاب را بیاموزیم، می‌توان گفت خدمت بزرگی به زبان فارسی کرده‌ایم. کاری که شما شروع کرده‌اید به پشتوانه نیاز دارد و آن هم یک کتابخانه خوب و روزآمد است. بسیاری از شایعات و شبهاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود با کمک کتاب‌ها رفع خواهند شد و شما در مسیر راه اندازی کتاب به کتابدار و کتاب شناس نیاز دارید.

حدادعادل ضمن یادآوری خاطره‌ای افزود: من در اسفند ۱۳۳۵ به مدرسه می‌رفتم و آن زمان به ما تکلیف نوروزی می‌دادند که یکی از آنها این بود که یک دور از ابتدا تا انتهای گلستان را بنویسیم. من در آن زمان ۱۱ ساله بودم و این کار را انجام دادم. در آن زمان کتاب گلستان در مدرسه‌ها اهمیت بسیاری داشت که امیدوارم دوباره به این جایگاه مهم برگردد.

در بخش دیگری از این مراسم پایگاه جامع کتاب گویا افتتاح شد و همچنین رضا سرشار گوینده «قصه های ظهر جمعه»، جواد پیشگر هنرمند و کارگردان رادیو نمایش، بهروز رضوی گوینده، میکاییل شهرستانی کارگردان رادیو نمایش و امید زندگانی بازیگر رادیو نمایش تجلیل شدند.

در ادامه تجلیل های این مراسم صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به حضور حدادعادل در این شبکه رادیویی بیان کرد: آقای حدادعادل سال ها در این شبکه به صورت افتخاری تدریس کرده است و ما از درس های او آموخته ایم و اینجا به نوعی با این تجلیل خواستیم، جبران کنیم.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی بیان کرد: کشور ما زمانی نامش با نام کتاب و شاعران و نویسندگان پرآوازه مطرح بود و امیدوارم با گشایش چنین برنامه هایی دوباره نام کتاب مطرح شود. رادیو کتاب کمک می کند که بتوانیم به مسایل چاپ و نشر کتاب و ترویج کتابخوانی بپردازیم به ویژه که باید بازار بین المللی کتاب را هم فراهم کنیم.

«حمید شاه آبادی» معاون صدای رسانه ملی، در این مراسم ضمن تبریک روز رادیو گفت: تشکر می‌کنم از همه کسانی که باعث شدند تا امروز ما گرد هم بیاییم و جشن هفتاد و هشت سالگی را جشن بگیریم.

وی ادامه داد: فرازو فرودها باعث شده تا امروز رادیو رسانه‌ای موفق باشد و ما باید از فرهنگ صیانت کنیم. کوچک انگاری فرهنگ غفلتی است که ناگزیر وارد آن شده‌ایم و نباید فرهنگ زیرمجموعه افتصاد قرار بگیرد.

معاون صدای رسانه ملی همچنین بیان داشت: مرجعیت دادن به حوزه فرهنگ است که بسیاری از این مشکلات را حل می‌کند و باید دست به دست هم دهیم تا هنر را اعتلا ببخشیم. اگر امروز رادیو کتاب راه افتاده به دلیل اعتلا بخشیدن به فرهنگ است و نمایشگاه کتاب را دستاویز قرار می‌دهیم و امیدوارم رادیو کتاب ازحالت فصلی خارج شده و دایمی به کار خود بپردازد.

شاه آبادی ادامه داد: درصدد هستیم اقدامات جدیدی در حوزه کتاب انجام بدهیم و توسعه حوزه کتاب منحصر به این موضوع نباشد و الان برنامه‌های ١٠٠ ثانیه‌ای داریم که هرکدام یک کتاب را معرفی کنند و از شبکه‌های دیگر نیز پخش شود.

وی در پایان نیز بیان داشت: آن چیزی که رادیو به آن افتخار می‌کند حضور فرهیختگان است. آرشیو رادیو مملو از آثار ارزشمندی است که فرهیختگان ما انجام داده‌اند و امروز دسترسی به ٧٠٠ عنوان کتاب فراهم شده است.

در ادامه مراسم رادیو کتاب با پیام معاون صدا و ارتباط زنده با استودیوی شماره هست و با ذکر صلوات اغاز به کار کرد.

پایان بخش مراسم قرعه کشی برندگان ٤٠ جایزه ٥ میلیون ریالی شنوندگان برنامه های نوروزی رادیو انجام شد.

این شبکه رادیویی از اول اردیبهشت ماه ساعت ۶ صبح بر روی طول موج اف‌ام ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز فعالیت خود را با مدیریت نیلوفر زندیان آغاز کرد و مراسم افتتاح رسمی رادیو کتاب در روز سه شنبه (۴ اردیبهشت ماه) و همزمان با سالروز تأسیس رادیو در ایران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.