شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم/تابستان ۹۶

از انتقاد به بلاتکلیفی ثبت صنوف سینمایی و وضعیت بغرنج سینمای کودک تا لزوم توجه سینماگران ارزشی به فرمان «آتش به اختیار»

سینماپرس در سالی که گذشت-بخش دوم

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در تابستان سال ۹۶ مربوط به مسائلی همچون: بلاتکلیفی ثبت قانونی برخی صنوف سینمایی، مشکلات عدیده سینمای کودک و تصنعی بودن شورای راهبردی سینمای کودک، انتظارات اهالی سینما از دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و هنر، واکنش سینماگران به زیاده خواهی های گروهک «هنر و تجربه»، نظرات سینماگران ارزشی در رابطه با فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری و ... بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۷ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱- بلاتکلیفی ثبت برخی صنوف سینمایی

در پی اعلام انحلال برخی از صنوف خانه سینما و شنیده هایی مبنی بر در آستانه انحلال قرار گرفتن برخی از صنوف سینمایی دیگر، تعدادی از اهالی سینما با بیان اینکه بی تدبیری، سیاسی کاری و جناح بندی و بی توجهی به دغدغه های اعضای خانه سینما دلیل اینگونه اتفاقات است خواستار رسیدگی هرچه سریعتر نسبت به این موضوع شدند. پس از گذشت ۴ سال از بازگشایی خانه سینما و شعار دولت تدبیر و امید مبنی بر حمایت از سینما و سینماگران این نهاد صنفی به دلیل مشکلات قانونی و با برخی کج سلیقگی ها بالاجبار باید زیر نظر وزارت کار ثبت گردد و از آنجا که بسیاری از صنوف آن امکان تأمین شرایط لازم را ندارند ناچاراً امکان ثبت نمی یابند. این اتفاق در حالی است که سازمان سینمایی دولت دهم به دلیل همین مشکلات قانونی این نهاد صنفی را تعطیل کرده بود و پیگیر آن بود که صنوف زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت قانونی برسند و در این زمینه نزدیک به نه صنف نیز ثبت قانونی شده بودند.

مدیران خانه سینما با بی تدبیری و به بهانه ثبت قانونی صنوف، اقداماتی کردند که منجر به حذف انجمن قدیمی و شناخته شده مستندسازان سینمای ایران شد. این اتفاق باعث شد تا مستندسازانی که از فریب کاری ها و شعارهای مسئولان خانه سینما، سازمان سینمایی و مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید به تنگ آمده بودند طی فراخوانی ۱۶ خرداد ماه سال جاری جلوی خانه سینما تجمع اعتراضی برپا کنند. در همین رابطه ۵ تن از سینماگران کشور آقایان: پیروز کلانتری، رضا دریانوش، امیررضا معتمدی، رهبر قنبری و حافظ احمدی با ما به گفتگو نشستند و اعتراضات خود را نسبت به عملکرد مدیران خانه سینما ابراز داشتند. شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶

۲- سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها

همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان برخی از چهره های فعال سینمای کودک از وضعیت این گونه مهم سینمایی انتقاد کردند؛ این سینماگران از بی تدبیری مدیران و عدم اختصاص بودجه و تسهیلات کافی، ناکارآمدی شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان و وعده ها و شعارهای بدون عمل متولیان سینما به عنوان مشکلات این عرصه نام بردند. بلاتکلیفی دامنه دار و گسترده سینمای کودک که بعد از تأسیس شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک شکل بدتری به خود گرفته است با واکنش منفی تعدادی از سینماگران فعال حوزه سینمای کودک مواجه شده و اغلب اهالی سینما بر این باورند که عملکرد این شورا تصنعی است. سینماپرس در همین رابطه با ۱۰ تن از چهره های شناخته شده سینمای کودک و نوجوان آقایان: حجت الله سیفی، محمد نیک بین، علی قوی تن، اسماعیل براری، عادل بزدوده، علی عبدالعلی زاده، حسن آقاکریمی، جلال فاطمی، سیدمحمدرضا خردمندان و مقصود جباری گفتگو انجام داد. سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶

۳- انتظارات اهالی سینما از دولت دوازدهم

تعدادی از اهالی سینما با نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر، بیکاری، بی عدالتی و تبعیض، خانه نشینی، فقر و رکود، تأکید کردند دولت دوازدهم می بایست با توجه به مشکلات اساسی سینماگران و با انتخاب وزیری فرهنگ شناس، به سینمای ارزشی و استراتژیک بها داده و با پرهیز از باندبازی و سیاسی، توجه به شهرستان ها علاوه بر تهران، شرایطی را ایجاد نمایند تا امکان حضور حداکثری سینماگران در این عرصه مهیا گردد.   پس از برگزیده شدن مجدد حسن روحانی بسیاری از هنرمندان خواستار تغییر جدی وضع موجود شدند و شرایط این روزهای سینمای کشور را اسفناک برشمردند.

در همین رابطه با ۱۵ تن از سینماگران کشور آقایان: حسین زندباف، اسماعیل فلاح پور، علی لقمانی، اسماعیل عفیفه، بایرام فضلی، کاوه سجادی حسینی، نوید فرح مرزی، حسن زاهدی، علیرضا سبط احمدی، منوچهر والی زاده، حسین قاسمی جامی، عبدالله عبدی نسب، محمود عزیزی، مهدی باقربیگی و خانم: سودابه خسروی گفتگو کردیم. دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶

۴- سینماگران و زیاده خواهی های گروه «هنر و تجربه»

تعدادی از اهالی سینما با تأکید بر اینکه انحراف مسیر گروه «هنر و تجربه» بر همگان آشکار است اظهار داشتند: «هنر و تجربه»؛ محلی برای کاسب کاری و دلالی شده و عایدی مثبتی برای سینما طی این سال ها در پی نداشته و ضمن نقدهای زیادی که به عملکرد مسئولان آن وارد است، سازمان سینمایی باید نسبت به این معضل اقدامی جدی نماید. طی سال هایی که از تأسیس گروه سینمایی موسوم به «هنر و تجربه» می گذرد بسیاری از سینماگران برجسته، منتقدان و کارشناسان پیشکسوت و دغدغه مند نسبت به مضرات این گروه سینمایی همواره هشدارهای جدی داده اند و این گروه را دستاورد ناشایست دوران مدیریت حجت الله ایوبی برشمردند. این افراد معتقد بودند که گروه هنر و تجربه به آینده سینمای کشور ضربه اساسی وارد می کند چرا که جوانان علاقمند به سینما بدون آنکه راه و مسیر درست فیلمسازی بیاموزند و در ادامه وارد گردونه تولید آثار حرفه ای شوند وارد مسیری می شوند که هیچ آینده ای نه برای آن ها دارد و نه سینمای ایران! منتقدان به گروه سینمایی هنر و تجربه تأکید داشتند: گروه سینمایی هنر و تجربه نه فقط خود راه درست سینما و فیلمسازی را نمی داند بلکه در جهت هدایت هدفمند از سینماگران جوان و پرورش آن ها برای فردای سینمای کشور کاری نمی کند و نهایت فیلم های آن ها را به نمایش می گذارد و به جای نشان دادن در دانش و تجربه ورود به سینمای حرفه ای ایران در ورود به جشنواره های خارجی و خارجی پسندی را به آن ها می نمایاند.

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۱۲ چهره فعال و سینمای کشور آقایان: سیروس الوند، حبیب اسماعیلی، حسن هدایت، جبار آذین، مهدی عظیمی میرآبادی، مهدی صباغ زاده، فرزاد موتمن، ابراهیم وحیدزاده، هوشنگ توکلی، سامان سالور، محسن شایان فر و ناصر شفق انجام داده که آن به بررسی عملکرد این گروه به اصطلاح سینمایی پرداخت. دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

۵- سینماگران و فرمان «آتش به اختیار»

در پی مطرح شدن «آتش به اختیار» در حوزه فرهنگ، تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی با اشاره به لزوم برکناری مدیران دولتی، به کارگیری نیروهای ارزشی و متعهد به نظام و انقلاب اسلامی و حضور حداکثری افسران جوان جنگ نرم؛ خواهان برچیده شدن دست معاندان، باندبازان و رانت خواران از سینمای کشور شدند. وضعیت فرهنگی کشور طی سال های اخیر دوران بسیار اسفناکی را پشت سر می گذارد. بی توجهی به تولید و عرضه آثار فرهنگی و هنری ارزشی، استراتژیک و مبتنی بر ارزش ها و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی توسط مسئولان دولتی و در عوض توجه ویژه به تولید و عرضه آثار قبح شکن، سخیف و روشنفکرمآبانه برای خوشامد غربی ها امروزه بیش از هر زمان دیگری در حوزه فرهنگ و هنر کشور و به ویژه سینما خودنمایی می کند. همین امر باعث شد رهبر معظم انقلاب که پیش از این مسأله «ولنگاری فرهنگی» در کشور را مطرح فرموده بودند در یکی از سخنرانی های شان در ایام ماه مبارک رمضان در دیدار با دانشجویان آن ها را به تلاش جدی و همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه ها توصیه نمودند و فرمان دادند که هر نیروی انقلابی باید به صورت مستقل در حوزه فرهنگ فعال شود و در این حوزه به صورت  «آتش به اختیار» فعالیت کند.

در همین رابطه ۲۰ تن از سینماگران و کارشناسان امور فرهنگی کشور شامل: سیدضیاء الدین دری، ماشاالله شاهمرادی زاده، جهانگیر الماسی، جمال شورجه، سیدسعید سیدزاده، رضا برجی، حمید بهمنی، شاهد سلطانی آزاد، مریم پوریامین، پرویز فارسیجانی، علی مهام، شاهرخ کیوان نیا، شفیع آقامحمدیان، محمد قهرمانی، امیرحسین شریفی، محمدتقی فهیم، سعید مستغاثی، سهیل سلیمی، داود بیدل و جواد شمقدری با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

۶- سینماگران و سالروز مقاومت اسلامی

همزمان با سالروز مقاومت اسلامی تعدادی از سینماگران با انتقاد از شرایطی که دولتمردان فعلی برای سینمای ارزشی و استراتژیک به وجود آورده اند خواستار حمایت نهادهای فرهنگی انقلابی از سینمای ارزشی و مقاومت شدند و تأکید کردند برای برون رفت از مشکلات باید مدیران متعهد و انقلابی و ارزشی به جای مدیران فعلی مسندهای مهم فرهنگی و هنری را در کشور در دست بگیرند. در همین رابطه گفتگویی با ۴ تن از سینماگران کشور آقایان: مهدی فیوضی، جمال شورجه، سیدسعید سیدزاده و علی غفاری انجام دادیم. دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

۷- رفع توقیف آثار سینمایی؛ واقعیت یا بازی سیاسی!؟

موضوع توقیف و رفع توقیف فیلم ها با اظهارنظر مدیران سینمایی تبدیل به یکی از موضوعات رسانه ای سینمای کشور شد، موضوعی که می تواند یک سال از عمر همه را درگیر خود کند. در همین رابطه برخی از سینماگران با تأکید بر لزوم جاری سازی عدالت در سینما، پرهیز از اعمال سلیقه، دوری گزیدن مدیران سینمایی از توجه به منافع باندی و حزبی و سیاسی؛ خواستار آن شدند که فرآیند ساخت و نمایش فیلم‌ های سینمایی قانون مدار شود.   رویکرد مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در این باره اما بسیار عجیب بوده است؛ مدیران سازمان سینمایی دولت یازدهم با رویکردهای سیاسی و غیرمنطقی و بدون پیداکردن هرگونه راهکار منطقی و عملیاتی بر آن شده اند تا به زعم خود مشکل توقیف آثار سینمایی را برطرف کنند در صورتی که کارشان تنها در حد شعار باقی مانده و تاکنون هیچ اقدام عملی و مثبتی در این راستا انجام نداده اند. در همین رابطه ۶ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: جواد مزدآبادی، یدالله صمدی، منوچهر مصیری، محسن علی اکبری، حسینعلی فلاح لیالستانی و حسین سلطان محمدی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

۸- انتظارات سینماگران از وزارت ارشاد دولت دوازدهم

با انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم برخی از هنرمندان سینمای کشور با تأکید بر وضعیت بسیار بد معیشتی اهالی فرهنگ و هنر خواستار تقسیم عادلانه امکانات در این حوزه شدند و با تاکید بر سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام، بر لزوم توجه به سینمای ارزشی و استراتژیک تاکید کردند و خواهان توجه وزیر ارشاد به اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی شدند. سینماپرس با انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم در همین رابطه با ۱۱ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: ستاره اسکندری، مرجانه گلچین، علیرضا خمسه، کاوه صباغ زاده، تینا پاکروان، چیستا یثربی، مریم بوبانی، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمد کاسبی،  حبیب الله بهمنی و سعید الهی گفتگو کرد. شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶

۹-  سینماگران و واکنش به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فجر

جمعی از سینماگران با انتقاد شدید از زمزمه حذف جوایز فنی و هنری جشنواره فیلم فجر عنوان کردند این گونه حرف ها تنها از زبان بی خردان و ناآگاهانی که سواد سینمایی ندارند شنیده می شود و چنین اقدامی باعث بی حرمتی به اهالی سینمای کشور خواهد بود، موضوعی که حتی شنیدن آن هم، دل همه سینماگران را به درد می آورد. در همین رابطه با ۶ تن از سینماگران شناخته شده کشور آقایان پرویز آبنار، علیرضا زرین دست، حسن زاهدی، نوید فرح مرزی، حسین جعفریان و عبدالله اسکندری به گفتگو نشستیم. سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

۱۰- رکود سینمای ایران از نظر سینماگران

تعدادی از سینماگران در پی اعلام آمار تولیدات سینمای ایران که نشان از کاهش ۳۵ درصدی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ دارد، با تأکید بر اینکه حضور مدیران مدبر و دغدغه مند، کوتاه کردن دست مافیا از سینمای کشور و شفافیت در عملکرد سازمان سینمایی راه های مقابله با رکود سینمای کشور است تصریح کردند عملکرد ضعیف سازمان سینمایی تدبیر و امید باعث رکود و بحران در سینما شده است. آماری که توسط سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم منتشر شد نشان از آن دارد که هنرهفتم در ایران در وضع نابسامانی قرار گرفته و آنچه مسئولان درباره پیشرفت سینما می‌گویند، صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد. سینما هم در عرصه تولید فیلم و هم در پخش و نمایش، شاهد افت و رکودی است که با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و ساده شدن فرآیند تولید و عرضه آثار  سینمایی باور پذیر نیست.   کاهش ۳۵ درصدی تولیدات سینمایی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ و یا کاهش شدید سالانه تعداد صندلی های سالن های سینما در سراسر کشور مسأله ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن ها عبور کرد آن هم در حالی که شخصی مانند حجت الله ایوبی که مدت ها زمام امور سینمای کشور را در دست داشت اما هیچ تخصصی در حوزه سینما نداشت بارها از رونق و رشد سینمای کشور سخن گفته بود! در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران کشور آقایان: حمید بهمنی، سیدضیاء الدین دری، جبار آذین، کاظم راست گفتار، داود موثقی، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی، محسن محسنی نسب، داریوش بابائیان و نادر مقدس گفتگویی داشتیم. یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶

۱۱-  آسیب شناسی عملکرد ۴ ساله سازمان سینمایی

در ارتباط با عملکرد ۴ ساله سازمان سینمایی تعدادی از اهالی سینمای کشور با بیان اینکه بی جربزگی مدیران سینمایی، عدم صیانت از حقوق اهالی سینما، حضور باندهای مافیایی و عدم از استفاده از مشاوران زبده بزرگترین ضعف و آسیب سینما در ۴ سال گذشته بوده خواستار توجه جدی مسئولان سازمان سینمایی نسبت به این موارد شده و تأکید کردند: بزرگترین فاجعه سینمایی در دولت یازدهم حضور ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی بود.   بی تدبیری، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه سینمایی، حضور باندهای مافیایی و انحصارطلب در سینما، برگزاری جشنواره های بی هویت و بریز و بپاش های اشرافی و تصمیم گیری های نابخردانه و لحظه ای توسط مدیران سینمایی، به اضمحلال رفتن سینمای کودک و... واقعیتهایی غیر قابل انکار در دولت یازدهم است.

فجایع در دولت یازدهم به حدی بود که در ماه های آخر حیات دولت اعتراضات سینماگران از هر طیف و گروه و جناحی نسبت به عملکرد ضعیف حسن روحانی و مدیرانش به حد اعلای خود رسید. اکثریت سینماگران به طور قاطع خواهان قطع دستان این افراد در حوزه های مدیریتی دولتی شدند و انتقادهای تند خود را نسبت به آن ها ابراز داشتند. هتاکی به سینماگران توسط مسئولان سازمان سینمایی و تهدید و ارعاب شدید آن ها برای انجام مصاحبه های انتقادی، رفتار دیکتاتوری روابط عمومی های زیرمجموعه سازمان سینمایی و روابط عمومی سازمان سینمایی با رسانه های منتقد، چالش حل نشده دریافتی های نجومی و رکود و بیکاری در بین اهالی سینما در این سال ها به بالاترین حد خود رسید. اینک با روی کار آمدن دولت دوازدهم و حضور وزیری که به زعم بسیاری از اهالی سینما پایبند به اصول اخلاقی است انتظار می رود که مشکلات سینمای کشور با روی کار آمدن مدیری اصلح برای سینمای کشور برطرف شود.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: هارون یشایایی، داود توحیدپرست، عبدالله علیخانی، امرالله احمدجو، حسن نجفی، عباس رافعی، محمد نشاط، افشین شرکت، سیروس حسن پور و جلال قزل ایاق به گفتگو نشستیم. سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

۱۲- انتظارات صنفی سینماگران در آستانه روز سینما

تعدادی از اهالی سینما از رشته ها و صنوف مختلف با بیان اینکه بیکاری مفرط، فقر و خانه نشینی، حضور باندهای مافیایی، بلاتکلیفی بیمه، شعارها و وعده های فریبنده و رنگارنگ مدیران، ابتذال محتوایی و فرهنگی در آثار و عدم به کارگیری افراد کاربلد از جمله بزرگترین مشکلات امروز سینما و سینماگران کشور است خواستار برچیده شدن دست باندهای مافیایی از نهادی مانند خانه سینما شدند و تأکید کردند دولت با هنر و هنرمند میانه خوبی ندارد! عدم توجه مدیران سازمان سینمایی به مشکلات معیشتی و نیازها و خواسته های صنفی اهالی سینما مبنی بر مشکلات بیکاری، عدم امنیت شغلی، بی بیمه ای، بی مسکنی، بیکاری و... کم کم فریاد بخش اعظمی از اهالی سینما را درآورده و بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور بحران شدیدتر شده و سونامی بیکاری گریبان مدیران خانه سینما را نیز بگیرد.

در همین رابطه با ۶ تن از فعالان سینمایی در رشته ها و صنوف مختلف آقایان: اصغر آبگون، اصغر رفیعی جم، ساعد نیک ذات، عباس شوقی، مسعود ولدبیگی و خانم سارا قراچه داغی به گفتگو نشستیم. سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در تابستان ۹۶ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت و همچنین چندین میزگرد با فیلمسازان برجسته کشور نیز انجام داد که از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

به مناسبت اکران جدیدترین اثر سینمایی این فیلمساز با عنوان «زیر سقف دودی» با موضوع بسیار مهم طلاق عاطفی در میزگردی با حضور پوران درخشنده (نویسنده، تهیه کننده و کارگردان)، دکتر امیرهمایون مجد (روانشناس)، سیدرضا منتظری (منتقد سینما) و علی ناصری (خبرنگار) گفتگویی مفصل با درخشنده داشتیم و او ضمن مطرح کردن معضلات عدم توجه به سینمای اجتماعی از دیرباز تاکنون به مباحث بسیار مهمی در رابطه با نحوه انتخاب سوژه های فیلم هایش و... پرداخت. بخش نخست شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶

در بخش نخست میزگرد فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده با موضوع طلاق عاطفی که با حضور پوران درخشنده (نویسنده، تهیه کننده و کارگردان)، دکتر امیرهمایون مجد (روانشناس)، سیدرضا منتظری (منتقد سینما) و علی ناصری (خبرنگار) برگزار شد به مواردی همچون بی توجهی به سینمای اجتماعی بدون سیاه نمایی توسط مدیران سینمای کشور و همچنین اهمیت دریافت مشاوره فیلمسازان از جامعه شناسان و روانشناسان مطرح شد و در بخش دوم این میزگرد به لایه های مختلف جدیدترین اثر سینمایی درخشنده پرداخت شد. بخش پایانی دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶

«فصل نرگس» فیلمی انسانی در رابطه با اهدای عضو و نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه است؛ این فیلم روایتگر زندگی آدم های مختلفی از دل جامعه است و به نوعی هویت انسان ها را به چالش می کند. «فصل نرگس» از معضلات اجتماعی با دیدگاهی فرهنگی صحبت می‌کند و همه طبقات و افراد یک جامعه را مخاطب قرار می‌دهد. این فیلم با روایت موازی آدم‌ های متفاوت و از طریق به‌ کارگیری موتیف هایی مثل دسته‌ گل نرگس داستانش را پیش می‌برد و این آدم‌ها را به هم مرتبط می‌کند. اینک به بهانه اکران این فیلم در میزگردی با حضور نگار آذربایجانی (نویسنده و کارگردان)، سحر صباغ سرشت (تهیه کننده)، شایسته ایرانی (بازیگر) و سیدرضا منتظری (منتقد سینما) گفتگویی مفصل درباره «فصل نرگس» داشتیم و ضمن مطرح کردن معضلات عدم توجه به سینمای اجتماعی در رابطه با ساختار و محتوای این اثر سینمایی هم وارد مباحثی چالشی شدیم. بخش نخست سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

در بخش نخست میزگرد فیلم سینمایی «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی با موضوع اهدای عضو که با حضو نگار آذربایجانی (نویسنده و کارگردان)، سحر صباغ سرشت (تهیه کننده)، شایسته ایرانی (بازیگر) و سیدرضا منتظری (منتقد سینما) برگزار شد به مواردی همچون بی توجهی به سینمای اجتماعی که تهیه کننده این اثر سینمایی اصرار بر عنوان «سینمای اجتماعی باخاصیت» داشت اشاره شد و در بخش دوم این میزگرد این اثر سینمایی از لحاظ ساختاری و محتوایی توسط منتظری مورد بررسی قرار گرفت و عوامل «فصل نرگس» در رابطه با لایه های مختلف این اثر سینمایی سخن گفتند. بخش پایانی یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

خانه سینما که بعد از بازگشایی اش طی ۴ سال اخیر دستاورد مشخصی برای اهالی سینمای کشور نداشته است در اقدامی سوال برانگیز و قابل تأمل اعلام کرد بیمه تکمیلی برای سینماگرانی که به دلایل مختلف نتوانسته و یا نخواسته اند تا بیمه پایه شان توسط خانه سینما پرداخت شود، تعلق نخواهد گرفت؛ موضوعی که اثری مستقیم بر زندگی بسیاری از سینماگران دارد. سینماگرانی که تنها چشم امیدشان به همین بیمه تکمیلی است که در زمان مدیریت شمقدری و تعطیلی خانه سینما شکل گرفت. برخی شنیده ها حاکی است کمتر از ۳۰درصد اعضای خانه سینما از طریق آن بیمه شده اند!   آخر خردادماه سال جاری مهلت بیمه تکمیلی اهالی سینمای کشور به پایان رسید. خانه سینما که به سنت گذشته وظیفه آن را بر عهده داشت تا مجدد تمامی اعضای این نهاد صنفی را بیمه تکمیلی کند با ارسال پیامکی مبنی بر اینکه «عضو گرامی از امروز تا ۲۵ تیرماه می توانید با مراجعه به صنف خود و دریافت فرم مربوط، تکمیل مدارک و واریز حق بیمه و تحویل آن به خانه سینما جهت ثبت نام بیمه تکمیلی خود اقدام بفرمایید.» این امید را به یکایک همه اهالی سینمای کشور داد که بیمه تکمیلی شان مجدد تمدید خواهد شد.

اما تنها یکی دو روز بعد از ارسال این پیامک، مجدداً پیامکی جدید به اهالی سینمای کشور ارسال شد؛ در متن این پیام آمده بود: «صرفا پدران و مادران اعضایی که توسط آنان بیمه تامین اجتماعی شده اند مشمول کفالت بیمه تکمیلی هستند و می توانند از تسهیلات بیمه ای خانه سینما استفاده کنند». این اتفاق باعث ناخرسندی برخی اهالی سینما شد. چرا که بسیاری از سینماگران به دلایل مختلف بیمه اعضای درجه اول خانواده شان توسط خانه سینما انجام نشده؛ مدت زمانی از این دلهره نگذشته بود که علی قائم مقامی عضو هیئت مدیره و سخنگوی خانه سینما پیرامون نحوه بیمه تکمیلی سینماگران گفت: برابر مصوبه هیئت مدیره، یارانه خانه سینما در مورد بیمه تکمیلی سینماگران صرفاً به اعضایی تعلق می گیرد که بیمه اولیه آنان از طریق خانه سینما برقرار شده باشد و طبعاً در مورد افراد تحت تکفل آنان نیز به همین ترتیب اقدام خواهد شد. دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.