چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴

در نشست خبری مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» مطرح شد؛

امیدواریم بتوانیم این جشنواره را از حالت ملی به فراملی تبدیل کنیم / نگاه سیاسی نداشتیم

نشست خبری مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»

سینماپرس: نشست خبری و افتتاحیه مسابقه «سفر به خانه خدا» خدا امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری مسابقه و احسان محمدی دبیر مسابقه و دبیرکل تشکل های فرهنگی هنری دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، احسان محمدی در ابتدای نشست عنوان کرد: در این مسابقه برخلاف روندی که پیش از این در عکاسی از رویدادهای حج وجود داشته است روایت حج توسط خود حجاج اتفاق می افتد و فلسفه شکل گیری این مسابقه نیز از این منظر آغاز شد که با نگاهی غیررسانه ای و از دید مردم عادی به موضوع حج نگاه شود.

محمدی درباره داوران این مسابقه بیان کرد: افشین شاهرودی، کمال الدین شاهرخ و حسن غفاری داوران این دوره از مسابقه بودند. داوری ها در چند مرحله انجام‌ شد و در نهایت ۷۵ اثر برای چاپ در کتاب انتخاب و ۵۳ اثر نیز برای شرکت در نمایشگاه برگزیده شدند. در نهایت ۱۱ اثر برگزیده شدند که این آثار در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد. در این مسابقه از تمامی استان های کشور اثر داشتیم که ۳۶ درصد خانم ها و ۵۴ درصد از شرکت کنندگان را آقایان تشکیل می دادند.

وی عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم این جشنواره را از حالت ملی به فراملی تبدیل کنیم چون چنین مسابقاتی قابلیت بین المللی شدن دارند اما در دوره نخست ترجیح دادیم جشنواره را به صورت ملی برگزار کنیم.

زنده روح کرمانی نیز بیان کرد: نگاه به مقوله حج تا به حال از زاویه دید حجاج مطرح نشده بود بنابراین ما در ابتدا نگرانی هایی از این بابت داشتیم چون عکاسی به این شکل‌ در عربستان ممنوع است و جالب است که بیشترین عکس ها هم از ممنوع ترین مکان ها مثل مسجدالنبی به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: مجموعا ۳۵۰ نفر عکس هایشان را به دست ما رساندند که بیشتر عکس ها توسط عکاسان غیرحرفه ای و خود حجاج گرفته شده بود. ۵۳ عکسِ روی دیوار قرار است به صورت کتاب در بیاید که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و هر سال شاهد برگزاری این نمایشگاه باشیم.

زنده روح درباره آماتور بودن عکاسان این مسابقه یادآور شد: من از تقسیم بندی عکاس حرفه ای و غیرحرفه ای خوشم نمی آید و معتقدم هر کس دوربین به دست می گیرد، عکاس است. ما عکاس باتجربه و کم‌تجربه داریم نه حرفه ای و غیرحرفه ای. در این نمایشگاه سعی کردیم بهترین آثاری که شایستگی روی دیوار رفتن را دارند، انتخاب کنیم و در اکثر آثار هم حس لحظه ای عکاسان در عکس ها مشخص است و ما هم تلاش کردیم در انتخاب آثار احساس اصیل و ساده ثبت کنندگان را مورد توجه قرار دهیم.

دبیر هنری مسابقه درباره همکاری نهاهای مختلف با این مسابقه توضیح داد: ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر امسال به حج مشرف شدند و تنها ۳۵۰ نفر از آنها برای ما عکس فرستادند که بیشترشان هم خانم هستند پس باید هماهنگی در کاروان ها و سازمان حج و زیارت به وجود بیاید تا فضا برای حضور افراد بیشتری در این مسابقه فراهم شود و شرکت کنندگان آگاه شوند از چه مواردی می توانند عکاسی کنند. این دوره چون برای اولین بار است که برگزار می شود ما شاهد تنوع کمتری در آثار بودیم و از مناسک حج عکس های کمتری داشتیم و بیشترین عکس ها از مساجد و یا خود افراد بوده است.

وی درباره سیاسی شدن مناسک حج گفت: نگاه ما در این مسابقه اصلا سیاسی نبود بلکه نگاهی فرهنگی و اجتماعی داشتیم و کاری به فضاهای امنیتی و نگاه های سیاسی نداشتیم. ما می دانیم که عکس گرفتن در آن شرایط کار بسیار سختی است اما مشخص است که امسال محدودیت زیادی هم برای عکاسی حجاج به وجود نیاوردند.

محمدی: امسال از طرف دولت عربستان هیچ سخت گیری برای عکاسی و فیلمبرداری وجود نداشته است ولی احتمالا برای سال جدید مجددا این محدودیت ها اعمال شود.

بعد از برگزاری این نشست رسانه ای، نمایشگاه مسابقه «سفر به خانه خدا» افتتاح شد.

مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» با موضوعات عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، عملیات اجرایی حج سال ۱۳۹۶، لحظه‌های ویژه عبادی، سلفی بناها و آیین‌ها و استقبال از حجاج سال ۹۶ به همت شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی رسانه‌ای پارسیان فرهنگ با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، سازمان فرهنگی هنری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.