چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

یک منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس:

جشنواره سی و ششم فیلم فجر تلخ ترین دوره جشنواره از نظر مدیریت، سیستم اجرایی و کیفیت آثار بود/ نگاه های باندی و جناحی باید از جشنواره حذف شود

سینماگران و جشنواره بی رمق، کمرنگ و یخ زده فجر!/۶

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی منتقد سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: جشنواره سی و ششم فیلم فجر تلخ ترین دوره جشنواره از نظر مدیریت، سیستم اجرایی و کیفیت آثار بود و متأسفانه به جای آنکه برخلاف ادعای مدیران و دست اندرکاران ما شاهد پیشرفت در جشنواره باشیم شاهد اضمحلال آن بودیم.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دورهمی بی خاصیت جشنواره فیلم فجر تنها برای خالی نبودن عریضه و اینکه عده ای از دوستان و نزدیکان و آشنایان مدیران و دست اندکاران سینما بتوانند به نان و نوایی برسند برگزار شد و متأسفم از اینکه هیچ نشانی از شکوه و عظمت در برگزاری این دوره از جشنواره وجود نداشت و مدیریت نابخردانه حاکم بر جشنواره باعث شد تا این جشنواره که زمانی قابل اعتناترین جشنواره در سینمای کشور بود این چنین دچار بی هویتی و سرگشتگی شود.

وی ادامه داد: تلخی فراوانی که در جشنواره سی و ششم وجود داشت کام همه اهالی سینما، منتقدان و اصحاب رسانه را تلخ کرد؛ جداسازی اهالی رسانه و منتقدان از سینماگران اتفاقی نادرست بود که باعث شد تا بسیاری از رسانه ها خوراک خبری مناسب را در ایام جشنواره فجر از دست بدهند و نتوانند به رسالت خود عمل کنند؛ بی توجهی مسئولان جشنواره به درخواست منتقدان و اهالی رسانه مبنی بر برگزاری جشنواره در برج میلاد که در قالب یک کمپین اعتراضی پیش از موعد برگزاری جشنواره در فضای مجازی مطرح شد نیز یکی دیگر از نکات غیرقابل بخشش است!

فاضلی تأکید کرد: واقعاً برای من روشن نیست چرا مسئولان اینطور جشنواره فیلم فجر را دچار یخ زدگی کرده اند؟ کیفیت پایین آثار حاضر در جشنواره نیز اعتراض های شدید بسیاری از مخاطبان و منتقدان سینما را با خود در پی داشت به نحوی که در پردیس سینمایی چارسو که بنده در آنجا همراه با تنی چند از همکاران فیلم ها را تماشا می کردم کمتر افرادی بودند که می توانستند فیلم های بی کیفیت را تا آخر تماشا کنند و در اغلب سانس ها مردم در نیمه های فیلم به نشانه اعتراض شان سالن را ترک می کردند.

این منتقد سپس با بیان اینکه خروجی نهایی جشنواره و داوری آثار جشنواره نیز بدی ها را در این دوره تکمیل کرد اظهار داشت: متأسفانه بی تدبیری فراگیری در تمامی ارکان برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود داشت و همین باعث شده بود تا بسیاری از فیلم های بی ارزش مورد توجه هیأت داوران قرار بگیرند و بسیاری از آثار باارزش از گردونه رقابت خارج شوند. از سوی دیگر برنامه سازهای تلویزیونی نیز که گویا با دست اندرکاران جشنواره دستی برای دوستی داده بودند در شب های برگزاری جشنواره به دلیل کیفیت پایین برنامه های شان به شدت مورد نکوهش و انتقاد مردم و منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفتند و خلاصه آنکه وضعیت غریب و اسفباری بر جشنواره حاکم بود.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره سینمایی کشور است که نباید اجرای آن را به دست افرادی سپرد که کمترین تجربه ای در این زمینه ندارند؛ نگاه های باندی و جناحی نیز از جشنواره باید حذف شود و همه سینماگران باید بتوانند در یک محیط عادلانه و برابر با یکدیگر رقابت کنند. امید است که از سال آینده دیگر شاهد ضعف های مفرط در روند برگزاری جشنواره نباشیم و بخش های مهم فیلم های اول، مستند، و... نیز به جشنواره اضافه گردد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.