به گزارش سینماپرس، دبیر رویداد «پیچینگ آیفیلم» بیان کرد: نهادی باید تلاش کند افرادی را که تمایل به سرمایهگذاری، خرید یا سفارش محصولات تصویری سینمای کوتاه دارند، گرد هم بیاورد تا با صاحبان ایده رو در رو شوند. این رویداد، همان لحظهای است که اصطلاحاً «پیچ/pitch» نامیده میشود. درخواست ما این است که این مفهوم بهصورت مناسب به فارسی ترجمه شود؛ زیرا معادلهای موجود از دقت لازم برخوردار نیستند. این فرایند با ارائههای دانشگاهی که در یک کلاس ۲۰ یا ۲۵ دقیقه فرصت برای توضیح دارید متفاوت است؛ این یک چارچوب مشخص دارد و نیازمند واژهای دقیق است، نه ترجمههایی استعاری یا نادرست.
وی با تاکید بر این که باید داخل کشور این سازوکار آموزش داده شود، اظهار داشت: از یک سو، نحوه ارائه به صاحبان ایدهها آموزش و از سوی دیگر، مخاطبان و سرمایهگذاران گرد هم آورده شوند تا شنونده این ایدهها باشند. همچنین لازم است نقش نظارتی به معنای حمایت، هدایت محتوایی و اتصال افراد وجود داشته باشد تا این فرایند به تولید منجر شود. در چنین جلساتی، ممکن است چند سرمایهگذار به تناسب در یک اثر سرمایهگذاری کنند، یا تولیدکنندهای اعلام کند که سرمایهگذاری نمیکند اما پخش یا توزیع اثر را تقبل خواهد کرد، یا سفارشدهندهای با مأموریت عمومی، بخشی از حمایت را بر عهده گیرد.
کاوه با بیان این که برگزاری «Pitch» (ارائه ایده) برای محصولات حرفهای انجام میشود توضیح داد: این فرایند یک اتفاق آماتوری نیست. سرمایهگذار نه وقت و نه شرایطی دارد که پای صحبت افراد علاقهمند و بالقوهای بنشیند که صرفاً میخواهند ثابت کنند ایدهای دارند. اینگونه نیست که فردی بیاید و بگوید پول بدهید تا من ثابت کنم میشود چنین کاری کرد. شخص ارائهدهنده باید رزومه داشته باشد و برگزارکننده باید احراز کند که این فرد توانایی لازم برای رساندن کار به نتیجه مطلوب را دارد. فرد باید نشان دهد میتواند فیلم کوتاه تولید کند با ویژگیها، مشخصات، محتوای پیشنهادی، فرم اثر، ظرفیتهای احتمالی از نظر درآمدزایی یا امکان دیدهشدن در جشنوارهها.
وی با اشاره به چهار کانال فعال آی فیلم شامل زبان فارسی، گویش دری، زبان انگلیسی و زبان عربی گفت: این چهار شبکه، گستره جغرافیایی وسیعی را پوشش میدهند و از همه این حوزهها بازخورد دریافت میکنیم. در حوزه عربی، از تمام کشورهای عربزبان بازخوردهای مثبت و گستردهای داشتهایم. به عنوان نمونه، پخش سریال «ناریا» بازخورد بسیار خوبی در پی داشت. در حوزه انگلیسی، در بخش آفریقای مرکزی، شبهقاره هند و پاکستان نیز بازخوردهای مثبتی دریافت کردهایم. در حوزه دری، اساساً شبکهای محلی برای کشورهای تاجیکستان و افغانستان هستیم و بهزودی یک فیلم سینمایی مشترک با کشور تاجیکستان منتشر خواهد شد. در زبان فارسی نیز، این شبکه از پرمخاطبترین شبکههای سازمان صدا و سیما به شمار میرود و از این ظرفیت میتوان به نحو مؤثری بهرهبرداری کرد.
کاوه با اعلام این خبر که از اول مهرماه طرح ها و ایده های افرادی که در حوزه فیلم کوتاه کار کرده اند ثبت میشود بیان کرد: پس از ارسال طرح، در گام بعدی و طی یک فرایند حدود ۹۰ روزه، مجموعهای از آموزشها در حوزههای مختلف ارائه خواهد شد تا افراد با «Pitch» و نحوه انجام آن آشنا شوند. این آموزشها به صورت ویدئوهای آنلاین در اختیار افرادی که در سایت ثبتنام و طرح آنها پذیرفته شده، قرار خواهد گرفت. به موازات این آموزشها، تیم برگزارکننده نیز مخاطبان مناسب را برای حضور در این رویداد شناسایی و دعوت خواهد کرد. مقارن با ایام برگزاری چهارمین جشنواره رسانهای صبح، رویداد را برگزار خواهیم کرد. در این رویداد، خریداران و سرمایهگذاران بینالمللی نیز دعوت خواهند شد. در دوره گذشته، میزبان حدود ۱۵ خریدار و ۱۲ غرفهدار (فروشنده) در نخستین دوره بازار فیلم صبح بودیم.
آیفیلم از این آثار حمایت خواهد کرد
به گفته کاوه خود شبکه آیفیلم نیز حتماً از این آثار حمایت خواهد کرد. با توجه به نوع کار، اگر اثر با مأموریت شبکه متناسب باشد، حمایت خواهد شد. حمایتی که شامل سرمایهگذاری نیز خواهد بود و ممکن است بخش قابلتوجهی از هزینه تولید را تقبل کند. علاوه بر آن، تمام شبکههای معاونت برونمرزی نیز پای کار این رویداد خواهند بود، زیرا آنها نیازمند محتوا هستند و باید این محتوا را تولید، خریداری و تأمین کنند.
وی ادامه داد: قرار نیست سلیقه یا ذائقه ای را به این رویداد تزریق کنیم. این رویداد مبتنی بر فضای صنعت و محتوای تجاری است و بحث عرضه و تقاضا مطرح است. هر چه گفتگو بین ارائه دهنده و متقاضی حرفه ای تر باشد کیفیت کارها افزایش خواهد یافت. ما صرفا سکویی ایجاد کرد ایم آثار در آن ارائه شود و حامیان پای کار بیایند.
کاوه در پاسخ به این پرسش که پیچینگ چه ارتباطی با شبکه «آیفیلم» دارد گفت: از زمان تأسیس شبکه آیفیلم، این موضوع در برنامهریزیها وجود داشته است. ما برنامهای با عنوان «سینمای کوتاه» داریم که به پخش و گفتوگو با عوامل تولید فیلمهای کوتاه میپردازد و حضور فعالی در این حوزه دارد. شبکه آیفیلم به واسطه همین برنامه و ارتباطات گستردهای که ایجاد کرده، نقطه آغاز این ایده و باعث شد به این فکر بیفتیم که خودمان وارد میدان شویم و چنین سطحی از فعالیت را شکل دهیم. برنامه «سینمای کوتاه» و پخش هفتگی فیلمهای کوتاه مهمترین دلیلی بود که ما را به این موضوع امیدوار کرد. زبان انگلیسی تقریباً در سراسر جهان فهم میشود، حتی در کشورهایی که زبان اصلیشان انگلیسی نیست. در مجموع، تمام این مناطق، مخاطبان بالقوه این فراخوان خواهند بود.
دبیر رویداد «پیچینگ آیفیلم» با اعلام این خبر که از طرح و ایدههای ارائه شده، حمایت حقوقی نیز صورت میگیرد عنوان کرد: ثبت طرح در سایت به منزله ثبت رسمی آن است. هرچند توصیه میشود اگر امکان ثبت رسمی در داخل کشور وجود دارد، حتماً این کار انجام شود، اما اگر چنین ثبت رسمی انجام نشده باشد، هر زمان لازم باشد، میتوانیم گواهی رسمی صادر کنیم که مثلاً در فلان تاریخ، این طرح در آیفیلم ثبت و ارسال شده است. این موضوع، قابلیت استناد در مراجع قانونی و دادگاهها را دارد. گستره این فراخوان به وسعت چهار زبان و گویش ذکرشده است و هر کسی در هر نقطه از دنیا که به یکی از این زبانها مسلط باشد، میتواند مخاطب این طرح باشد.
هدف ما توقف در حوزه فیلم کوتاه نیست
کاوه با اشاره به اقدامات پیشبینی شده گفت: ما در آیفیلم قصد داریم در زمینههای محتوایی خاص، تولید فیلم داشته باشیم یا حتی مسائل و موضوعات جدید را مطرح کنیم. افق ما این است که بتوانیم به نتیجه برسیم و در سالهای آتی، این افراد وارد فرایند تولید سینما و سریال شوند. هدف ما توقف در حوزه فیلم کوتاه نیست. در فراخوان منتشرشده، حداقل زمان آثار پنج دقیقه در نظر گرفته شده است. یعنی بحث ما، فیلم کوتاه به معنای حرفهای آن است، نه ویدئوهای صد یا هشتاد ثانیهای و نه پستهای شبکههای اجتماعی. به این ترتیب با شناسایی افراد توانمند در ادامه میتوانیم آنها را به تهیهکنندگان حرفهای معرفی کنیم تا اگر توانایی ساخت فیلمهای تلویزیونی ۵۰ تا ۶۰ دقیقهای را داشتند، زمینه فعالیت آنها در پروژههای بزرگتر فراهم شود.
وی تاکید کرد: در مجموع، باید فضایی ایجاد کنیم تا افرادی که توانایی دارند و برای این مسیر تلاش، تحصیل یا تجربه عملی کردهاند، بتوانند آثار خود را ارائه کنند و در معرض دید و تصمیم پلتفرمها و شبکهها قرار بگیرند.
شایان ذکر است که رویداد «پیچینگ آیفیلم» (هنر ارائه شفاهی یا بصری یک ایده یا طرح برای تولید فیلم یا سریال بهامید جذب سرمایه) با هدف شناسایی استعدادهای تازهنفس و کمک به تولید آثار خلاقانه در حوزه فیلم کوتاه طراحی شده است.
ارسال نظر