یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴

«تگ استار» رقیب تبلیغات تلویزیون می‌شود؟

رامبد جوان

سینماپرس: در جدیدترین الگوهای تبلیغات سایت «اینفلوئنسر مارکتینگ» پا به عرصه ظهور گذاشته است که با حجم بالایی از سوالات بی‌جواب امکان ریسک استفاده از این فعالیت تبلیغاتی را دچار محدودیت کرده است.

به گزارش سینماپرس، "تبلیغ" ریشه در زندگی اجتماعی انسانها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید محصولات آگاه کند. این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. تبلیغاتی مانند: تبلیغات محیطی، بنری، شخصی، اینترنتی، تجاری، تلگرامی، اینستاگرامی و توییتری و ... که شکل پولیِ ارتباطات است.

در جامعه امروزی و با گسترش فناوری‌های ارتباطی، حالا شاهد نوع جدیدی از بازاریابی و تبلیغات شبکه‌ای هستیم که به اینفلوئنسر معروف است و چند روزی است که این "اینفلوئنسر مارکتینگ" نقل محافل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی شده است اما کمتر کسی درباره این عرصه جدید و فعالیت‌های آن مطلع است. در این گزارش سعی داریم تا به نحوه ارائه تبلیغات جدید از فضای مجازی و معایب و مزایای این گونه تبلیغات آشنا شویم.

با رونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی فضای اینفلوئنسر مارکتینگ یا به عبارتی تبلیغ با افراد تاثیرگذار دچار تغییراتی شد و افراد غیر سلبریتی نیز با کمک شبکه‌های اجتماعی و انجام یک مهارت به صورت کاربردی به عنوان فردی محبوب و تاثیرگذار شناخته شدند که نام آنها «اینفلوئنسر» نامیده شده است و بدین شکل «اینفلوئنسرهایی» در حوزه‌های مختلف شکل گرفتند که به آنها اینفلوئنسر مدل، اینفلوئنسر غذا، اینفلوئنسر سرگرمی، اینفلوئنسر سفر و اینفلوئنسر تکنولوژی گفته می‌شود و در حوزه‌های دیگر نیز به صورت گسترده اینفلوئنسرها فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند.

«اینفلوئنسر مارکتینگ» یا بازاریابی با افراد تاثیرگذار یکی از ابزارهای تبلیغی رایج در سطح دنیا است که از گذشته دور و شروع صنعت تبلیغات وجود داشته است. اینفلوئنسر به هر فردی در شبکه‌های مجازی اطلاق می‌شود که به سبب وجود دنبال‌کننده‌های کافی و تولید محتوا بر طیف وسیعی از مردم، تأثیرگذار است. اینفلوئنسرها ممکن است در زمینه‌های مختلفی مانند تولید کلیپ‌های ویدئویی، بررسی غذاها، آشپزی، سفر و… فعالیت کنند اما هدف اینفلوئنسر مارکتینگ پیوند صحیح اینفلوئنسرها و کسب‌ وکارهاست به نحوی که هم تبلیغات هر کسب ‌و کار برای مخاطبین مناسب نمایش داده شود و هم اینفلوئنسرها بتوانند اسپانسرهای مناسب را برای کسب درآمد و همچنین بهبود فعالیت خود پیدا کنند.

در ابتدا، بازاریابی و تبلیغ با اینفلوئنسرها توسط افراد سرشناس جامعه مانند ورزشکاران و هنرمندان انجام می‌شد، اما با گذشت زمان تعداد افراد بیشتری بنا به محبوبیت وارد این حوزه شدند و از مدل‌ها تا هنرمندان مشهور نیز فعالیت‌های مختلفی را در این صنعت انجام دادند.

در بازار ایران نیز مدت زمانی کوتاهی است که بازار اینفلوئنسر مارکتینگ همانند سایر فعالیتهای دنیا داغ شده است و برندها به صورت مستقیم تبلیغاتی را اینفلوئنسرها و گاها سلبریتی‌های سینمایی، ورزشی انجام می‌دهند؛ اما با مشکلات مختلفی از جمله مشخص نبودن محدوده قیمت، متناسب نبودن محتوا، ارتباط با واسطه و غیره مواجه هستند.

اما حالا به همین منظور سایت «تگ استار» با مدیریت رامبد جوان و حامیان آنها از جمله ستاره هفت هشتاد، آپارات، اسنپ و ... پا به این عرصه گذاشته است تا این موانع را در فاز اول برطرف کند و علاوه بر از بین بردن فضای اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران، به تولید محتواهای مختلف از جانب اینفلوئنسرها، کشف استعداد آنها و تاثیرگذاری در برندها و فروش آنها در فضای مجازی توسط اینفلوئنسرها کمک کند.

«تگ استار» سلبریتی‌های مجازی برای برندهای تجاری

«تگ استار» اولین سکو اختصاصی ارتباط بین کسب و کارها و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی سلبریتی‌ها و افراد تاثیرگذار است. این مرحله افراد مختلف را بر اساس نیازهای کسب و کار معرفی می‌کند، همچنین مرتبط‌ترین برندها را به اینفلوئنسرها پیشنهاد می‌دهد. در این بین «تگ استار» بعنوان اولین مرحله اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران پا به عرصه تبلیغات گذاشت که هدف آن شناسایی استعدادها در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توییتر و پیوند آن‌ها با کسب‌وکارهاست.

شرط اینفلوئنسر بودن از نظر «تگ استار» در حال حاضر تعداد حداقل ۱۰ هزار دنبال کننده (فالور) در اینستاگرام یا ۲ هزار فالور در توییتر است. مسلماً کسب‌ و کارها تمایلی ندارند که تبلیغات آن‌ها در صفحات با دنبال کننده کم هرچند با سطح محتوای خوب نمایش داده شود. البته تعداد فالور تنها شرط لازم است و کافی نیست.

ستاره‌های بی‌نشان در فضای مجازی

این سایت به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر ایجاد یک بازار رقابتی، مرتبط‌ترین برندها را در حوزه‌های مختلف و مرتبط فعالیتهای آنها پیشنهاد می‌دهد. شما این روزها با مشکلاتی مثل دور بودن فضای یک برند تبلیغی با حوزه فعالیتی خود یا مناسب نبودن محتوای ارائه شده مواجه هستید که در «تگ استار» با المان‌های موجود این موضوع برطرف شده است و به راحتی می‌توانید برندهای تبلیغی را قبول یا رد کنید.

«تگ استار» در فاز اول به دیتا ماینینگ مشغول بوده و اینفلوئنسرها را به کسب‌وکارهای مرتبط پیوند می‌دهد اما در فازهای بعدی پرورش اینفلوئنسرها و کسب استعدادها و همچنین هدفمندتر کردن تبلیغات نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌شود به راحتی حدس زد، هدف از این سامان‌دهی و تشکیلات و راه‌اندازی سایت‌ها، تنها کسب درآمد با استفاده از «اینفلوئنسر مارکتینگ» است که در کنار استفاده ابزاری از این شخصیت‌ها قصد دارد تا "کسب و کارها را ستاره! کند" که با این روش به نظر می‌رسد، کسب و کارها به ضد تبلیغات تبدیل شوند نه ستاره!

حالا با توجه به فراگیر شدن فعالیت‌های تبلیغاتی سلبریتی‌ها در فضای مجازی که با رشد و گسترش شبکه‌های مجازی مانند تلگرام، توییتر و اینستاگرام شاهد آن هستیم و از طرف دیگر نیز از آزادی بیشتر فعالان این حوزه نسبت به تبلیغات در صدا و سیما یا سینما آگاهیم؛ این سوالات بوجود می‌آید که دایره شوخی‌ها و تبلیغات این افراد تا چه اندازه باز است؟ و آیا رسالت تبلیغاتی برندهای مورد نظر  در رسیدن به اهداف تبلیغاتی خود با این افراد محقق می‌شود؟

و یا آیا این گروه در نمایش تبلیغات خود استانداردهای تبلیغات را رعایت می‌کند و تضمینی برای این وجود دارد که نتیجه این تصمیم گیری‌ها تبدیل به خلق "ضد تبلیغات" برای برندهای مختلف نخواهد شد؟ این نوع تبلیغات تا چه اندازه با فرهنگ ایرانی- اسلامی همسو است؟

در این گونه فعالیت‌ها که اصولا همه تبلیغات توسط «اینفلوئنسر مارکتینگ» و همراهانش ساخته می‌شود، آیا نظارتی بر روی نحوه ساخت تبلیغات وجود دارد یا خیر؟ که علاوه بر کارکردهای اقتصادی، کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن نیز حفظ شود و چندین سوال بی‌جواب دیگر که ریسک پذیری استفاده از «تگ ستاره» را بیشتر و بیشتر می‌کند.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.