دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۷

فروزش: هنرمندان به دلیل شرایط سخت زندگی و بیکاری، از مطالعه و سایر امور مهم این چنینی دلزده شده اند

ابراهیم فروزش

سینماپرس: ابراهیم فروزش کارگردان پیشکسوت سینما همزمان با برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: هنرمندان به دلیل شرایط سخت زندگی و بیکاری دچار نوعی واخوردگی شده و به همین دلیل از مطالعه و سایر امور مهم این چنینی دلزده شده اند و به همین دلیل است که ما دیگر مانند گذشته شاهد تولیدات شاخص از سینماگران ایرانی به ویژه آثار اقتباسی برگرفته از ادبیات کهن ایران نیستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «بچه های نفت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قطعاً مطالعه و کتاب خوانی می تواند به وجودآورندگان آثار تصویری در سینما و تلویزیون را به روز کند آن ها را با نیازهای امروز جامعه آشنا کند و دنیای آن ها را بزرگتر و گسترده سازد اما سینماگری که سال ها است نتوانسته فیلم بسازد و به دلیل شرایط نابسامان سینما امکان تولید فیلم برایش مهیا نیست و احتمالاً مجبور شده به دلیل این وضعیت بغرنج شغل خود را تغییر دهد تا نانی برای خوردن داشته باشد با کدامین امید می تواند همچنان به سینما فکر کند و وقتی برای مطالعه داشته باشد؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر آن دسته از سینماگران و فیلمسازانی هم که همچنان فیلم می سازند اغلب برای گذران زندگی کار می کنند و چون هیچ فن و مهارت دیگری بلد نیستند در سینما مانده اند و دغدغه ساخت اثری ماندگار و شاخص در آن ها از بین رفته است؛ البته به صورت بسیار محدود سینماگرانی همچنان کار می کنند که فیلم های خوب و شاخص تولید کنند و سعی در جهانی کردن سینمای ایران داشته باشند اما آن ها در اقلیت واقع شده اند.

فروزش سپس با تأکید بر اینکه امروزه دیگر حوصله ای برای مطالعه و کتاب خوانی در بین هنرمندان و سینماگران باقی نمانده اظهار داشت: متأسفانه ما حال خوش نداریم و این نبودن حال خوش سال ها است که شروع شده و اینک در سینمای کشور شاهد یک اپیدمی بی حالی و بدحالی هستیم. تنبلی اهل هنر را فرا گرفته و دیگر کسی دغدغه و وقت و حوصله ای برای مطالعه و کتاب خوانی ندارد.

این فیلمساز سینمای کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها از سوی قشر فرهنگی و هنرمند که عموم مردم هم دیگر تمایلی به کتاب و کتاب خوانی از خود نشان نمی دهند و به همین علت است که میزان تیراژ کتاب ها بسیار پایین آمده و دیگر مانند گذشته ما شاهد تیراژهای چندهزارتایی و چند ده هزارتایی از سوی ناشران نیستیم!

کارگردان فیلم سینمایی «زمانی برای دوست داشتن» تأکید کرد: ضروت مطالعه در جامعه و به ویژه قشر فرهنگی بر هیچ کس پوشیده نیست اما متأسفانه بنا به همان دلایلی که اشاره کردم امروزه شرایطی سخت در زندگی هنرمندان حاکم شده به نوعی که بسیاری از اهالی سینما حتی نمی توانند فیلم های همکاران شان را در سینما تماشا کنند و یا حتی دی وی دی های فیلم ها را خریداری کرده و در منازل شان به تماشای فیلم ها بنشینند.

وی افزود: بنده معتقدم مسئولان ارشد فرهنگی کشور باید شرایطی را فراهم آورند که این معضل و ناراحتی از بین برود تا ما بتوانیم شاهد شکوفایی و رشد مجدد فرهنگ و هنر در کشورمان باشیم. قطعاً اگر شرایط برای هنرمندان و قشر فرهنگی و سینماگران ما مهیا باشد با طیب خاطر کتاب می خوانند و مطالعه می کنند چرا که مطالعه و کتاب خوانی اساس کار و سرمشق زندگی آن ها است و سطح بینش و فکر آن ها را به شدت ارتقا می دهد.

فروزش در همین راستا افزود: مسئولان فرهنگی کشور علاوه بر به وجود آوردن شرایط بهینه برای زندگی هنرمندان و رفع بحران های شدیدی که در زندگی آن ها وجود دارد موظف هستند تا سینماگران را با تکنیک های روز دنیا آشنا کنند و با واردات تجهیزات مدرن سینمایی به کشور شرایط را برای ساخت فیلم های درخشان با تروکاژهای تکنیکی و کامپیوتری ویژه فراهم سازند و فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به جلو برانند.

کارگردان فیلم سینمایی «شیر تو شیر» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه ارتباط میان سینما و ادبیات می تواند منجر به خلق اتفاقات و آثار بسیار خوبی فرهنگی شود اظهار داشت: مسئولان فرهنگی کشور باید با تدبیر در پی آن باشند تا شرایط سهلی را برای تولید آثار فاخر و ارزشمند سینمایی برگرفته از کتاب های مهم ایرانی و خارجی فراهم کنند. اگر از تولید آثار اقتباسی در سینمای ایران حمایت شود فیلمسازان بدون اینکه دغدغه داشتن فیلمنامه ای خوب را داشته باشند می توانند به امر تولید ورود پیدا کنند و فیلم هایی تولید کنند که نه تنها در تاریخ سینمای ایران که در تاریخ سینمای جهان ماندگار شود.

این کارگردان سینمای کشور در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم تمامی این گفته ها در حد آرزو باقی نماند و ما بتوانیم با درایت جدی مسئولان فرهنگی کشور به این اتفاقات مهم دست پیدا کنیم و دیگر شاهد افول و نزول تولیدات فرهنگی در کشورمان نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.