شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۸

مستغاثی: پس زمینه های سینمایی و تاریخی اجازه نداده جشنواره فجر و سینمای ایران انقلابی شود/ برخی آثار سینمایی درصدد ترویج ابتذال و روحیه روشنفکرمآبانه هستند

سعید مستغاثی*

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی گفت: پس زمینه های سینمایی و تاریخی هیچ گاه اجازه نداده که جشنواره فجر و سینمای ایران انقلابی شود و این جشنواره تاکنون اهداف انقلابی نداشته و دلیل آن هم این بوده که مدیرانی که مدیریت سینما و جشنواره را در دست داشته اند اندیشه ها و تفکرات ناب اسلامی و انقلابی نداشته اند.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمامی جشنواره هایی که در سینمای ایران برگزار می شوند تابعی هستند از آثاری که در این سینما تولید می شود و زمانی که ما شاهد تولید آثار شاخص و ارزنده در عرصه هنر هفتم نیستیم خود به خود این جشنواره ها همیشه از آثار انقلابی خالی هستند.

مستغاثی سپس با تأکید بر اینکه در برخی از مواقع با حضور مدیران انقلابی و متعهد ما شاهد جرقه ها و تلاش هایی برای انقلابی سازی سینمای ایران بوده ایم اظهار داشت: متأسفانه دست های پلیدی در کار بوده که همیشه جلوی این قبیل اندیشه ها را مسدود می کرده و همین امر باعث شده تا طی ۳۵ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر ما شاهد انقلابی شدن آن نباشیم و روز به روز بیشتر از گذشته به فرهنگ شوم غربی پناه ببریم و حتی در اجرا و ساختار نیز از آن ها تقلید کنیم.

وی تصریح کرد: تا تفکر ضد اسلامی در سینما از بین نرود نمی توانیم امیدی به بهبود اوضاع داشته باشیم!؛ در حال حاضر تفکر سکولار و ضد اسلامی در سینمای کشور با مفهوم اسلام و انقلاب در حال جدال است و می خواهد هویت دینی و اسلامی ما را از بین ببرد. ما باید آگاه باشیم که مسأله فرهنگ و هنر مسأله ای مهم و حیاتی است که باید به صورت بنیادین مشکلات آن در سطح کشور حل شود و اگر این اتفاق نیفتد ما طی سال های آینده دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به حضور نیروهای متعهد و ارزشی و پایبند به آرمان های نظام و انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر داریم اما متأسفانه مدیران فعلی فرهنگی رسماً جایی برای حضور آن ها باقی نگذاشته اند.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: سوژه ها و موضوعاتی که در سینمای کشور ما دستمایه تولید آثار سینمایی قرار می گیرند که اصلاً به اسلام و انقلاب اسلامی ارتباطی نداشته و تنها درصدد ترویج ابتذال و روحیه روشنفکرمآبانه در کشور هستند؛ پس با این احوال ما چه انتظاری می توانیم از جشنواره فیلم فجر داشته باشیم؟

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که ما بتوانیم در آینده ای نه چندان دور برای همیشه دست اندیشه های پلید از سینمای کشور را کوتاه کنیم و تفکرات اسلامی و ارزشی و دینی و انقلابی را در آن جاری سازیم تا از این رهگذر جشنواره های سینمایی ما نیز بتوانند پیام انقلاب و اسلام را به جهانیان مخابره کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.