یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

در گپی با سینماپرس مطرح شد؛

گلایه کارگردان پیشکسوت سینما از بنیاد سینمایی فارابی/ صمدی: بعد از چندین ماه متمادی گفتند در اولویت نیستید!

یدالله صمدی

سینماپرس: یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: بعد از گذشت ماه ها که بنده فیلمنامه ام را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه داده بودم و شورای فیلمنامه با بی نظمی هرچه تمام تر برگزار نمی شد به تازگی این شورا برگزار شد و فیلمنامه «مشهدی عباد» من رد شد و بدون اینکه هیچ گونه برگه مکتوبی به دست من بدهند گفتند فیلمنامه شما در اولویت نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «آپارتمان شماره ۱۳» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته قابل تأملی که در این ماجرا وجود دارد این است که من مدت ها قبل با نماینده فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی رایزنی کرده بودم و ایشان از این فیلمنامه حمایت کرده بودند و به من گفتند یا به صورت مشارکت و یا به صورت وام از تولید «مشهدی عباد» حمایت خواهد شد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: سوألی که من از اعضای شورای بنیاد سینمایی فارابی دارم این است که آیا شما هیچ به این فکر نکردید که چه کسی از شما درخواست حمایت برای تولید فیلمش را کرده؟؛ چه کسی به جز من که یک آذری زبان هستم و فیلم های آذری ساخته ام که مورد توجه مردم و منتقدان واقع شده می تواند فیلمی فولکلوریک بسازد؟

صمدی تصریح کرد: متأسفانه تفاوت اشخاص در بنیاد سینمایی فارابی با یکدیگر درک نمی شود و مسئولان گویا نمی دانند که با چه کسی طرف هستند که اینطور با بنده و امثال بنده برخورد می کنند؛ من انتظار دارم زمانی که برای دریافت وام و یا مشارکت برای ساخت یک اثر ارزشمند فرهنگی پیش قدم می شوم و در انتظار همه بروکراسی های اداری و آیین نامه ها و اساسنامه های می مانم بتوانم به نتیجه مثبت برسم.

کارگردان فیلم سینمایی «دو نفر و نصفی» خاطرنشان کرد: من و امثال من دیگر امتحان خود را به خوبی در سینمای ایران پس داده ایم؛ من فیلمسازی هستم که مسلط بر فرهنگ و زبان و ادبیات آذری هستم و تمامی آثاری که ساخته ام مورد توجه اغلب جشنواره های داخلی و خارجی قرار گرفته ست و همیشه هم شئونات عرفی و شرعی را در آثارم رعایت کرده ام؛ پس من باید یک تفاوت اساسی داشته باشم با کسانی که امتحان خود را در سینما پس نداده اند اما از آثارشان حمایت می شود؛ اتفاقاً این من هستم که خودم و فیلمنامه هایم باید در اولویت باشیم نه اینکه بعد از ماه ها صبر به من بگویند در اولویت ما نیستی!

این فیلمساز پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: زمانی که من می خواستم فیلم «ساوالان» را بسازم فیلمنامه ام در شواری فارابی رد شد اما بعد از آنکه همراه با حسن هدایت نزد آقای ارگانی رفتیم و ایشان متوجه شدند که من می خواستم این فیلم را بسازم با نهایت احترام از فیلم حمایت کردند و بلافاصله تشریفات اداری انجام شد و من کارم را انجام دادم اما متأسفانه گویا این گونه رفتارهای انسانی امروزه در سینمای ایران رسماً به دست فراموشی سپرده شده است.

صمدی سپس به اشاره به مردم آذری زبان گفت: در تمامی سال هایی که خبر تولید این فیلم در رسانه ها منتشر شده است من انتظار داشتم که مردم آذربایجان، سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا نهادهای دولتی این شهر مانند استانداری و... از تولید «مشدی عباد» که یک فیلم فولکلور آذری است حمایت کنند. در حال حاضر من تنها فیلمساز فولکلور آذری هستم که در سینما فعالیت می کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» تأکید کرد: برای من در اینجا و آنجا مراسم بزرگداشت برپا می کنند در صورتی که من کمترین حمایتی نمی توانم از هیچ یک از بخش های خصوصی و دولتی دریافت کنم؛ من مراسم بزرگداشت و تقدیر نمی خواهم من می خواهم فیلم بسازم و امیدوارم که گوش شنوایی برای حرف های من وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: «مشهدی عباد» کمدی آذری و اقتباس شده از نسخه فیلمی قدیمی با همین عنوان است و در صورت ساخت می تواند به یکی از شاخص ترین آثار اقتباسی سینمای ایران بدل شود. داستان این فیلم در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش (رستم بی) به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند و این ازدواج ادامه داستان این فیلم را به شکلی شیرین و جذاب رقم می زند.

کارگردان سریال تلویزیونی «شوق پرواز» در خاتمه افزود: امیدوارم مسئولان فرهنگی که پیش از این قول مساعدت و همکاری برای به ثمر رسیدن این فیلم را داده بودند قول های خود را فراموش نکنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.