شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۵

همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) عنوان شد؛

جایگاه داستان های قرآنی و زندگی بزرگان دین در امروز سینما و تلویزیون کجاست؟

شاهمرادی زاده-آذین

سینماپرس: ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون و جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در رابطه با جایگاه داستان های قرآنی و زندگی بزرگان مذهبی و دینی در آثار تولید شده امروز سینما و تلویزیون گفتند و خواستار توجه جدی تر و ویژه مسئولان نسبت به این امر شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس ماشاالله شاهمرادی زاده در این رابطه گفت: قرآن کتابی است که در رابطه با تمامی اجزای زندگی بشر سخن گفته و عین زندگی است؛ پس می توان هر فیلم و سریالی را از روی آن ساخت تا مخاطب را به این ترتیب به خدا نزدیک کرد البته متاسفانه ما همواره در سینما و تلویزیون مان در این رابطه کم کاری داریم و به جای آنکه روز به روز بیشتر و بیشتر به سمت و سوی استفاده از داستان ها و آموزه های قرآنی در آثار هنری برویم از آن دوری می کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه من همواره در طول زندگی هنری ام هر زمان که فیلمنامه فیلم و یا سریالی را نوشتم قرآن را سرمشق نوشتن فیلمنامه ام قرار دادم و این نکته مهم در فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» به خوبی دیده می شود همچنین در فیلمنامه سریال «روژان» که آماده ساخت است همه دیالوگ ها از روی قرآن نوشته شده است.

شاهمرادی زاده خاطرنشان کرد: امروزه ما نیاز داریم تا با استفاده از قرآن و بازگویی نحوه زندگی بزرگان دینی و مذهبی در آثار فرهنگی و هنری جوانان مان را که در معرض هجمه های دشمنان اسلام و قرآن قرار دارند به خوبی آگاه کنیم و آن ها را از دام شیاطین برهانیم اما گویا متاسفانه دست های پیدا و پنهانی در سینما و تلویزیون ما در کار است که با هنرمندانی که در این زمینه فعالیت می کنند همکاری نداشته و نمی گذارند که آن ها کار کنند!

این فیلمساز تاکید کرد: این اتفاق تنها در کشور ما رخ نمی دهد و من نمونه آن را در کشورهای مسلمان همسایه نیز زیاد دیده ام به عنوان مثال زمانی که من برای ساخت اثری قرآنی در دبی قصد فیلمبرداری داشتم امیر دبی به من اجازه فعالیت نداد و این در حالی بود که همزمان ۳ گروه دیگر ایرانی در آنجا مشغول به ساخت فیلم های نازل و سطحی بودند!

وی سپس با بیان اینکه زنده یاد فرج الله سلحشور یکی از هنرمندانی بود که همواره در زمینه تولید آثار هنری با آموزه های دینی و قرآنی فعالیت داشت گفت: متاسفانه همواره در مقابل این کارگردان بزرگ و برجسته سنگ اندازی می شد و مرحوم سلحشور هم با آرامش خاطر تمامی آن ها را پشت سر می گذاشت و به وظیفه دینی خود عمل می کرد و در این راه حاضر بود جان خود را نیز فدا کند و همین امر باعث شد تا آثار ماندگاری از آن مرحوم به جای بماند و نامش تا همیشه در تاریخ زنده باشد.

شاهمرادی زاده ادامه داد: اینکه عده ای افراد وجود دارند که چندان اعتقادی به اسلام و قرآن ندارند روشن است و از آن ها توقعی نیست که کار قرآنی انجام دهند اما تاسف من آنجایی است که برخی افراد که داعیه دار مسلمانی و حمایت از اسلام و قرآن و انقلاب هستند چرا با هنرمندان دغدغه مند برای تولید آثار هنری در این زمینه همکاری نمی کنند؟

وی تصریح کرد: هالیوود سالانه چندین فیلم سینمایی علیه اسلام و قرآن می سازد اما ما در مقابل آن ها ساکت نشسته ایم این بسیار بد است؛ ما نیاز به تولید فیلم هایی مانند «محمد رسول الله» داریم و باید مرتبا دست به تولید چنین آثاری بزنیم.

این کارگردان افزود: مصطفی عقاد برای ساخت فیلم سینمایی «صلاح الدین ایوبی» به ایران آمد اما با توجه به رزومه کاری اش به قدری در ساخت این اثر کارشکنی کردند که نتوانست اثر ارزشمند دیگری را خلق کند. متأسفانه استکبار به قدری بر دنیا تسلط یافته که نه تنها در ساخت آثار ارزشمندی چون آثار برگرفته از داستان های قرآنی دخالت دارد که حتی در بخش های دیگر مثل دنیای فوتبال نیز دخیل است.

وی اظهار داشت: هالیوود سینمای جهان را در دست گرفته و مطمئناْ برای دیده و ساخته نشدن آثار قرآنی سرمایه گذاری می کند و اندیشه های قرآنی را در نطفه خفه می کند. متأسفانه این تفکرات در داخل کشور ما نیز نفوذ پیدا کرده و به عنوان مثال فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» که یکی از آثار سینمایی من بود با وجود اینکه نامزد دریافت چندین جایزه در جشنواره فجر شد نگذاشتند به درستی دیده و در جامعه مطرح شود.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: درصدی از غفلت ها در بین کسانی است که دغدغه قرآن و اسلام دارند چرا که با هم متحد نیستند و دشمن از این نفاق به خوبی استفاده می کند. فیلمی که قصه اش از داستان های قرآن برگرفته باشد تاریخ مصرف ندارد و برای همه مردم جهان می تواند مفید و ارزشمند باشد.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما نیز در این رابطه گفت:‌ انقلاب بزرگ و مردمی سال ۱۳۵۷ ایران باعث شد که بسیاری از معادلات جهانی بهم بریزد و برای جلوگیری از این حرکت بزرگ و مقابله با تداوم دستاوردهای اسلامی کشور در زمینه های مختلف از جمله هنر و سینما غربی ها صف آرایی کردند. حساب ویژه ای که مخالفان برای استفاده از ابزاری علیه ما باز کردند با ساخت فیلم ها و سریال های مختلف در صدد تخریب اندیشه ها و باورهای اسلامی مردم ایران به کار بردند. این مسأله نشان دهنده این است که وقت و هزینه ای برای این اتفاق در نظر گرفته اند.

وی ادامه داد: ما بر خلاف غرب همان اندازه که آنها برای تخریب اندیشه های اسلامی و قرآنی تلاش می کنند غافل هستیم و آنها با استفاده از ابزاری چون سینما موفق شدند حرف های خود را به کرسی بنشانند اما متأسفانه ما در بیان حرف های خودمان با ابزار سینما ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم آن را به جهان معرفی کنیم و معتقدم که کم کاری ما هم به دلیل ضعف سینماگران است و هم اهمال کاری مدیران فرهنگی و سینمایی کشور.

آذین سپس با بیان اینکه این مسأله باعث شده طرح های اسلام و ایران هراسی غربی ها موفق عمل کند اظهار داشت: ما شاهد نمایش فیلم های غربی در ماهواره ها و حتی توسط فیلم های قاچاق در بین مردممان هستیم که می تواند بسیار مخرب باشد و مخصوصاْ جوانان را از دنبال کردن فیلم ها و سریال های قرآنی دور کند. به دلیل اینکه در شرایطی بحرانی قرار داریم باید همه مسئولان، هنرمندان و رسانه ملی به مقابله با اندیشه های غربی با استفاده از داستان هایی نظیر داستان های قرآنی بپردازد. نباید دلمان را به ساخت فیلم های بازاری و بی محتوا خوش کنیم و ساخت آثار ارزشمند را به راحتی کنار بگذاریم.

آذین تاکید کرد: غفلت بزرگ فرهنگی و نپرداختن به مضامین قرآنی باعث ولنگاری فرهنگی شده تا در بسیاری از ارکان داخلی و جهانی نتوانیم حتی حرف های خوب و انسانی خودمان را که می تواند نشأت گرفته از قرآن باشد به جهانیان ثابت کنیم. در نتیجه این غفلت و بی توجهی مسئولان و هنرمندانُ باعث شده که جامعه ما در برابر حملات فرهنگی غرب بدترین ضربه ها را متحمل شود و اگر به این مسئله به موقع رسیدگی و پرداخته نشود خیلی زودتر از آن چیز که می توان تصور کرد به شکست خواهیم رسید و عقاید اسلامی و قرآنی ما در نسل های بعدی بسیار متزلزل می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.