پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

محرم و روایت تاریخی مذهبی در سینما/۳

تأکید «جمال شورجه» بر وفاداری سینماگران به اصل روایات و احادیث در خلق یک اثر مذهبی

جمال شورجه

سینماپرس: رئیس جامعه اسلامی هنرمندان تأکید کرد: هرچه هنرمند در خلق یک اثر بتواند به اصل روایات و احادیث مرتبط با وقایع تاریخی و مذهبی وفادار باشد اثرش جایگاه درخشان تری پیدا می کند.

جمال شورجه که همزمان با ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مورد چگونگی تولید آثار تاریخی و مذهبی در سینما با خبرنگار ما سخن می گفت،با اشاره به اینکه بارها دیده شده برخی از هنرمندان سلایق، علایق و برداشت های شخصی و فکری خود را به آثار تاریخی و مذهبی الحاق می کنند اظهار داشت: این امر باعث تحریف روایت واقعه تاریخی شده و با واکنش منفی از سوی مخاطبان نیز مواجه می شود؛ تأسف بارتر اینکه علاوه بر این گاهی دیدگاه های سیاسی هنرمندان نیز بر روایت داستان شان تأثیر می گذارد که این امر دیگر جفای بزرگی در حق مقام ولایت و زندگی ائمه اطهار (ع) است.

وی با تأکید بر اینکه تولید آثاری با موضوعات و مضامین مذهبی و عاشورایی باید توسط هنرمندانی که تعلق خاطر به اهل بیت (ع) دارند تولید شود گفت: به نظر من فیلمساز حق دخل و تصرف در روایت زندگی پیامبران و ائمه معصومین (ع) را ندارد و نمی تواند برداشت های شخصی خود را به عنوان نوع و شیوه زندگی این بزرگان به خورد مخاطبان بدهد، از این رو مسئولان امر باید به طور جدی تدبیری بیاندیشید تا افرادی که بر اساس سوابق و یا رفتار و گفتارشان، به بزرگان دین تعلق خاطری ندارند نتوانند به راحتی مبادرت به تولید فیلم در خصوص زندگی اهل بیت (ع) بنمایند.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» در ادامه این گفتگو تصریح کرد: متأسفانه بارها شاهد این مسأله بوده ایم که برخی سینماگران دیدگاه های سکولار خود را به آثار تولیدی شان تحمیل کرده اند که این امری بسیار ناگوار و خطرناک برای سینمای دینی ماست. این مسأله می تواند تمامی هنر ما را به تباهی بکشاند؛ ما حق نداریم خود را مجاب به تحریف زندگی بزرگان دین کنیم و تنها با تکیه بر ظرفیت های فکری خود، مقیاس عمل را فهم و شعور خودمان بدانیم!

این فیلمساز با اشاره به اینکه تولید آثار ارزشمند دینی و مذهبی نیاز به استفاده از مشاورین مجرب دارد خاطرنشان کرد: وقتی که هنرمندی می خواهد به این مضامین ورود پیدا کند بایستی به سراغ افرادی برود که با این نوع موضوعات آشنایی کامل دارند و از آن ها کسب فیض کند تا به تمامی جوانب موضوعی مسلط شود و کاملاً کارشناسانه به زندگی بزرگان دین بپردازد.

کارگردان فیلم سینمایی «باشگاه سری» افزود: به عنوان مثال زمانی که ما می خواهیم یک موضوع قرآنی را دستمایه تولید یک اثر هنری در سینما و یا تلویزیون کنیم بایستی از قرآن پژوهان و مفسران در این رابطه مشاوره فراوان و عمیق داشته باشیم تا به خوبی حق مطلب ادا شود؛ چرا که آیات قرآن بطن های مختلفی دارد و این مسأله به اثبات رسیده است که تنها در زمان حضور حضرت حجت (عج) است که تمامی بطن های آن برای مردم آشکار می شود، از این رو هیچ شخصی نمی تواند تنها با دانش کم و اندکی به این نوع مضامین ورود پیدا کند.

وی تأکید کرد: ما هرچه از الگوی کارشناسان دینی و مذهبی دور شویم و تنها به دانش اندک و تحقیقات ناکافی خود بسنده کنیم از عمق مطلب و درک عمیق زندگانی پربار بزرگان دین دور خواهیم شد چرا که حد و اندازه فهم ما بسیار محدود است.

شورجه سپس با تأکید بر اینکه میان هنرمندان و دانشمندان علوم دینی بایستی یک تفاهم کاری پدیدار شود اظهار داشت: هنرمندان بایستی برای ورود به مضامین تاریخی و هنری فارغ از جلسات تشریفاتی، به کارشناسان علوم دینی رجوع کنند تا با تعامل میان درک یک عالم دینی و زیبایی شناسی های خاص هنرمند اثری ماندگار پدید آید و همگان از آن بهره مکفی ببرند.  

عضو شورای پروانه ساخت فیلم های سینمایی وزارت ارشاد در بخش دیگری از این گفتگو به تهاجم فرهنگی بیگانگان اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما همواره شاهد هستیم که هنرمندان مان حتی برای تولید آثار دینی و ارزشی از سینمای هالیوود تقلید و از آن پیروی می کنند به نحوی که می توان سینمای امروز کشور را متأسفانه یک سینمای «هالیوودیزه» نامید؛ چرا که اغلب آثار تولید شده در سینمای ما همانند سینمای هالیوود بر اساس تخیلات شکل گرفته است و زندگی واقعی در آن هیچ جایگاه و معنا و مفهومی ندارد.

وی ادامه داد: سینمای هالیوود به جهت امکانات و تجهیزات مدرن و فراوانی که در اختیار دارد خیلی از ناشدنی ها را در عالم سینما ممکن ساخته و با هنر تصویرگرایی خواسته های خود را به صورت واقعی و حقیقی جلوه می دهد؛ این در حالی است که ما در کشورمان به واسطه داشتن پشتوانه عمیق دینی، مذهبی، فرهنگی و هنری هیچ احتیاجی به استفاده از این عناصر برای بهبود کیفیت فیلم هایمان نداریم و استفاده از این نوع دیدگاه تنها ما را به انحراف می کشاند.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: ما برای تولید آثار ارزشمند نیاز به تکنولوژی مدرن داریم اما این بدان معنا نیست که تکنولوژی بخواهد در تولید آثار دینی و مذهبی ما حرف اول را بزند بلکه استفاده از تکنولوژی زمانی خوب است که ما بخواهیم به عنوان مثال بخشی از معجزات و کرامات را به تصویر بکشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.