دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲

جدیدترین خبرهای سینماپرس از مستند «چیستا یثربی»

«توپ سفید، خاک سرخ» با محوریت کودکان کار ساخته می شود/ آخر مهر؛ پایان تصویربرداری

چیستا یثربی

سینماپرس: چیستا یثربی کارگردان و نویسنده سینما و تئاتر از ساخت اولین مستند بلندش با عنوان «توپ سفید، خاک سرخ» خبر داد و گفت: این فیلم با محوریت کودکان کار و با موضوع چگونگی گذارندن اوقات فراغت آن ها ساخته می شود.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «دعوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این فیلم که مقدمات ساخت آن از حدود یک سال پیش فراهم شده در رابطه با کودکان محروم ساخته شده و ما پس از فیلمبرداری در قرچک ورامین، خاک سفید و... در حال حاضر در جاده الیگودرز شهرکرد مشغول آخرین مراحل تصویربرداری هستیم.

یثربی با تاکید بر اینکه این فیلم در راستای اهداف یونیسف ساخته می شود اظهار داشت: مدت ها قبل از طرف تهیه کنندگان این فیلم به دلیل تحصیلات و سابقه هنری ام پیشنهادی مبنی بر نگارش فیلمنامه را دریافت کردم که بنا به علاقه شدید خودم نسبت به سوژه بلافاصله آن را پذیرفتم و ظرف مدت کوتاهی فیلمنامه را نوشتم؛ در ابتدا قرار بود کارگردان دیگری این فیلم را بسازد اما سپس به پیشنهاد جمعی تهیه کنندگان کارگردانی کار نیز به خودم سپرده شد.

وی ادامه داد: آنچه هدف اصلی «توپ سفید، خاک سرخ» است این است که آیا کودکان کار اصلا اوقات فراغتی در اختیار دارند یا اینکه در طول شبانه روز مرتباً مشغول کار هستند؟ و اینکه اگر اوقات فراغتی دارند در آن زمان چه کارهایی انجام می دهند؟

کارگردان نمایش «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» سپس تصریح کرد: متاسفانه با تحقیقات بسیار گسترده ای که انجام شد ما به این نتیجه رسیدیم که اوقات فراغت کودکان کار به شکل نرمال کودکان طبیعی نیست؛ آن ها در زمان فراغت شان درگیر اتفاقاتی می شوند که برای آینده خودشان و جامعه بسیار خطرناک است. از جمله آنکه فحشا، استعمال مواد مخدر، همجنس بازی و... در میان آن ها به شدت دیده می شود که به شدت به جامعه آسیب می رساند.

وی افزود: در بخش های دیگری از این فیلم به حقوق طبیعی کودکان پرداخته ایم، مسائلی همچون حق تحصیل، غذا، مسکن و پوشاک که متاسفانه کودکان کار به شدت از آن ها محروم هستند جزئی از جریان این فیلم است.

یثربی سپس خاطرنشان کرد: ما در واقع در این فیلم مستند قصد داری

 

م تا کنکاشی پنهانی در اوقات فراغت کودکانی داشته باشیم که زندگی شان شبیه به انسان های معمولی نیست و از بدو تولد همواره در معرض جدی ترین بلایا و آسیب ها قرار داشته اند.

کارگردان فیلم کوتاه «یک نیمکت در پارک» در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا در این فیلم مجبور به گذر از خطوط قرمز شده یا خیر گفت: ما به هیچ عنوان مرزها را زیر پا نگذاشته ایم و رعایت حرمت جامعه و تمامی مخاطبان اثرمان را کرده ایم. خوشبختانه تا امروز نهادهای بسیاری از جمله دفتر حمایت از حقوق کودکان و... در ایران خواستار تماشا و حمایت جدی از فیلم ما شده اند و بنابر رایزنی های انجام شده توسط تهیه کنندگان ایرانی از هم اکنون پخش کننده های جهانی این فیلم نیز مشخص شده اند و قرار است این فیلم بلافاصله پس از تولید در کشور فرانسه اکران شود ضمن آنکه قصد ما شرکت این فیلم در جشنواره های مستند ایرانی و خارجی است و در صورتی که جشنواره فیلم فجر امسال بخش مستند داشته باشد من بسیار راغب به حضور فیلم در این جشنواره هستم.

این استاد دانشگاه سپس از محمد طباطبایی به عنوان یکی از تهیه کنندگان «توپ سفید، خاک سرخ» ‌ نام برد و گفت: ۳ تهیه کننده دیگر هم که پیش از این در حوزه نشر کتاب در ایران فعالیت داشته اند ما را در تولید این مستند بلند یاری می کنند ضمن اینکه ما در این فیلم بسیاری از افراد معروف از جمله بازیگران ستاره، فوتبالیست ها، هنرمندان و... را که در میان مردم از محبوبیت برخوردار هستند به عنوان راوی بخشی از اوقات فراغت دوران کودکی خوش داریم که می تواند در نوع خود جذاب و بی نظیر باشد.

کارگردان نمایش «ک بار دیگر به عقب برگرد مهتاب» سپس از پایان تصویربرداری این فیلم تا اواخر مهرماه خبر داد و گفت: پیش از این قرار بود هفته اول مهرماه تصویربرداری کار را به پایان برسانیم اما به دلیل طوفانی شدن هوا و مشکلات جوی در شهرکرد این امر محقق نشد در صورت مهیا شدن شرایط ظرف ۲۰ روز آینده تصویربرداری ما به پایان خواهد رسید.

یثربی افزود: من پیش از این در حوزه تولید فیلم های داستانی فعالیت می کردم و همیشه به فیلم های مستند با نگاهی ساده انگارانه برخورد می کردم اما بعد از اینکه تولید این فیلم را آغاز کردم تازه به این نتیجه رسیدم که تولید مستند به دلایل مختلف بسیار سخت از فیلم داستانی است و امیدوارم که مسئولان سینمای کشور زین پس به فیلم های مستند بهای بیشتری بدهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.